عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
با توجه به نزديك شدن به ايام حج، گزيده‌اي از سخنان آيت‌الله‌ جوادي آملي در كتاب جرعه‌اي از «صهباي حج» را از نظر مي‌گذرانيم، كه انجام هر يك از مناسك حج را موجب كنار رفتن پوشش‌هاي دل مرقوم داشتند.

عقیق:آيت‌الله جوادي آملي در كتاب جرعه‌اي از «صهباي حج» آورده است: رسول گرامي اسلام (ص) فرموده‌اند «حج‌گزار چون به گرد كعبه طواف كند از گناهان خود بيرون مي‏‌آيد و چون صفا و مروه سعي كند از گناهانش به‏ در مي‏‌آيد و چون در عرفات توقّف كند از گناهانش خارج مي‏‌شود و چون در مشعرالحرام توقّف كند از گناهانش برون مي‏‌آيد و چون رمي جمره كند از گناهانش خارج مي‏‌شود». اين بيان اين نكته باشد كه هر يك از اين اعمال در آمرزش گناهي خاص مؤثر است و براي آمرزش آن گناه واجب شده است يا آنكه گناهان چون انباشته شود و زنگار و پرده‏‌اي بر گنهكار شود، هر يك از اين مناسك موجب كاستن از ضخامت اين پرده‏‌ها و كنار رفتن اين پوشش‌ها از دل‌ها مي‏‌شود. لذا طبق بيان نوراني آن حضرت معيار حج مقبول اين است كه حج‏‌گزار از آن پس، مرتكب گناه نشود، اما اگر همچنان به تباهي و گناه تن داد، اين نشان از مردود بودن حج اوست.

معظم‌له همچنين درباره كمترين پاداش كسي كه به كعبه مي‏‌نگرد به حديث ديگري از آن اشاره كرده و مي‌افزايد: كمترين پاداش كسي كه به كعبه مي‏‌نگرد، اين است كه خداوند در برابر هر نگاه، پاداشي به او مي‏‌بخشد و بدي‏‌ها را از او پاك مي‏‌كند و او را در جه‏ان بالا مي‏‌برد.

وي در بخش ديگري در اين كتاب، مناسك حج را نمونه‏‌اي از قيامت و حشر اكبر و تجسمي از حشر مردم در روز قيامت و برهنگي آنان در معاد دانسته و حج را، نور و بصيرت و شهود معرفي كرده است و در ادامه با تمسك به روايات، كساني كه از انجام اين فريضه الهي سر باز زنند را مورد مذمت قرار داده و اظهار كرده است: در روايات آمده است كه تارك حج، كور محشور مي‏‌شود و او در دنيا كور است و در آخرت كورتر و گمراه‏‌تر. امام صادق (ع) نيز فرمودند «مرده‏‌اي كه در گور است دوست دارد كه در برابر دنيا و آنچه در آن است، او را يك حج مي‏‌بود (وَدَّ مَنْ في القبورِ لو أَنَّ لَه حَجَّةً بالدُّنيا وما فِيها) ».

استاد برجسته حوزه علميه قم، حج را شفابخش دل‌ها از بيماري‌هاي شرك‏‌آلودي همچون ريا، هوا، بخل و خودپسندي دانسته و آورده است: حج با آن لبيك ويژه خود، طردكننده هر جاهليت و درهم شكننده هر بت و نشانه شرك‏‌آلود جاهلي و كوبنده هرگونه باطل قديم و جديد است. اين خانه، مرجع مكرر مردم است. مرجع، جايي را گويند كه انسان از آنجا آمده و به آنجا باز مي‏‌گردد. بر اين اساس، وطن اصلي مردم كعبه است و وقتي انسان به زيارت كعبه مي‏‌رود گويا به اصل خود رجوع كرده است. بنابراين، كعبه مظهر فطرت است و حالت اصلي انسان‌ها رجوع به كعبه است.

پی نوشت:

پايگاه اطلاع‌رساني اسراء/ كتاب صهباي حج آيت‌الله‌العظمي جوادي آملي

منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین