عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
مداحی حاج عبدالرضا هلالی و کربلایی حسین یعقوبیان در هیئت الرضا
شناخت امام زمان گسترده تر از خصائص جسمانی ایشان است. بحث معرفت به امام زمان بحثی است که انسان حد و مرز این امام را بداند چیست...

گزارش تصویری

صوت این مراسم را بشنوید


عقیق: مراسم هفتگی هیئت الرضا(ع) با حضور جمع زیادی از شیفتگان اهل بیت(ع) در حسینیه موسی بن جعفر(ع) برگزار شد.

به گزارش عقیق در این مراسم حجت الاسلام سید امیر صدری سخنرانی کرد و در ادامه حاج عبدالرضا هلالی و کربلایی حسین یعقوبیان مداحی کردند.

نکاتی از سخنرانی حجت الاسلام صدری را بخوانید؛

_ هر کدام از ائمه معصومین در مقام وظیفه ای که خدا بر عهده ایشان گذاشته بود تلاش کردند و هر کدام به نوعی مردم را از این ضلالت نجات دادند. وقتی از امام سؤال شد که مرگ جاهلیت چه مرگی بود.حضرت فرمود که مرگ به جهالت و نادانی است که راه فرار از این مرگ شناخت امام است.

_ بحث شناخت و به طور کل معرفت بحث گسترده ای است. در بین معارفی که ما باید به عنوان یکی از  فرائض کسب کنیم بحث معرفت به شخص خودمان و محیط اطرافمان است.

_ بحث معرفت امام زمان بحثی نیست که اسم امام زمان و کنیه و محل زندگی و کلیات امام را بدانیم. اعتقاد شیعه این است که همان خدایی که وجود مقدس حضرت عیسی و حضرت خضر نبی را تا امروز زنده نگه داشته است همان خدا هم امام زمان را تا الان زنده نگه داشته. خدا قدرت خود را در اصحاب کهف نشان داد.

_ شناخت امام زمان گسترده تر از خصائص جسمانی ایشان است. بحث معرفت به امام زمان بحثی است که انسان حد و مرز این امام را بداند چیست. اما چند درصد از ما امام زمان را درست می شناسیم.در عصر غیبت کسانی هم درجه ائمه معصوم می شوند که به معرفت امام زمان برسند.

_ مسئله شناخت امام زمان مسئله اکتسابی نیست بلکه توفیقی و عنایتی است. خدا باید این عنایت را به انسان بکند.

_ امام صادق فرمودند که خداوند عالم پنج نعمت را کم بین ما تقسیم کرده است. اولین نعمت که بین بندگان خدا کم تقسیم شده یقین است. یقین اینقدر قیمتی است که در روایات به عنوان یکی از ستون های دین یاد شده است. عاقبت بندگی به خدا رسیدن به یقین است. دومین نعمت، نعمت قناعت است. یکی از کارهایی که شیطان می کند مسئله محبت دنیا را پررنگ می کند و تو را علاقمند به دنیا می کند که این کار خلاف شناخت و معرفت امام زمان است. اصلی ترین نگاه در قناعت پاکی نفس است که در انسان حاصل می شود. سومین صفت مسئله صبر است که اقسام مختلفی دارد. صبر طاعت و صبر بر مصیبت و صبر بر گناه انواع صبر است. کسی که به یک گناه نه بگوید می تواند به معرفت امام زمان را دست پیدا کند. چهارمین چیزی که در مسئله شناخت امام زمان نقش دارد مسئله شکر است. اقسام شکر زبانی و شکر قلبی و شکر عملی است. یکی از کارهایی که کم انجام می دهیم شکر است. به تعبیر قرآن اگر نیاز به افزایش نعمات داریم شکر گذاری کنیم. اگر شکر نعمت امام زمان را در رفتار انجام دادیم بدانیم که به معرفت ایشان نزدیک می شویم. آن چیزی که این چهار نعمت را کامل می کند مسئله عقل است. در روایت از علی بن موسی الرضا آمده است که عبادت به زیادی نیست بلکه در تدبر و عقل است. کار انبیا این بود که حجت باطنی که عقل است را آگاه می کردند.

_ اگر امام زمان شناخته نشود کار به آنجا خواهد رسید که اهل بیت پبامبر و اسرای کربلا را در خرابه ای در کنار قصر یزید اسکان دادند تا با خراب شدن سقف خرابه بمیرند و اگر هم زنده ماندند با این بی احترامی داغی بر دلشان نهاده باشند. وقتی حضرت رقیه سلام الله علیها بی تاب پدرشان شدند، سر مبارک امام حسین علیه السلام را مقابلش نه اینکه قرار دهند یا بگذارند، بلکه روایت است دستور دادند پرت کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین