عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۰۸۵
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
خدمت به خانواده کفاره گناهان بزرگ، موجب فرو نشاندن خشم الهی، مهریه حوریان بهشتی و موجب فزونی حسنات و درجات است.

عقیق:خانواده نخستین کانون رشد و آرامش بشری است که قرآن و روایات برای آن اهمیتی ویژه قائل شده و احکام و آداب فراوانی برای رشد و بالندگی آن مقرر کرده اند.
به دلیل همین اهمیت است که پیامبر اسلام (ص) مى فرمایند:"در اسلام هیچ نهادى محبوب تر و عزیرتر از تشکیل خانواده در نزد خداوند بنا نشده است."
چنین نهادی و با دامنه تاثیرگذاری وسیع، قطعا نیازمند رعایت آداب و دارای احکامی است که روایات به خوبی آن را ترسیم کرده اند.
رسول خدا (ص) فرمودند: "هر معروفی صدقه به شمار می آید و هر آنچه را که مومن برای خود و خانواده و همسرش هزینه کند و نیز هر آنچه با آن آبروی خود را حفظ کند، برایش صدقه نوشته می شود."
و نیز آن حضرت (ص) فرموده اند: "کسی که بازار رود و تحفه ای بخرد و آن را برای خانواده خویش ببرد مانند کسی است که صدقه ای به سوی نیازمندان می برد."
امام رضا (ع) فرمودند: "هر کس روزی را از راه حلالش بجوید و برای خود و خانواده اش هزینه کند همانند مجاهد در راه خدا است."
همچنین رسول خدا (ص) می فرمایند: "بهترین مردان امت من کسانی هستند که بر خانواده¬شان ستم روا نمی دارند و نسبت به آنان مهربان بوده و در حق آنان ظلم¬ نمی¬کنند."
ایشان یکی از نشانه های تواضع را هم غذا شدن مرد با خانواده اش می دانند و می فرمایند: "آیا شما را به پنج چیز آگاه نکنم که اگر در کسی باشد متکبر نیست؟ چوپانی و بستن گوسفند، پوشیدن لباس پشمی، همنشینی با تهیدستان، سوار شدن بر الاغ و هم غذا شدن مرد با خانواده اش."
پیامبر (ص) همچنین اذیت و آزار همسر را ناشایست دانسته و می فرمایند: "کسی که با همسرش بدرفتاری کند و او را کتک بزند، خداوند متعال به "مالک" مأمور دوزخ امر می کند که در برابر هر سیلی که به زنش زده، هفتاد سیلی به گونه او بزند.
ایشان تاکید کرده اند: "مردى که در مقابل بداخلاقی زنش صبر نماید خداوند اجر و پاداش حضرت ایوب (ع) را به او عطا خواهد کرد. همچنین زنی که بداخلاقی شوهر را تحمل نماید، خداوند ثواب و اجر آسیه را به او خواهد داد."
علاوه بر این، آن حضرت (ص) به امیرالمومنین (ع) فرمودند: "خدمت به خانواده کفاره گناهان بزرگ، موجب فرو نشاندن خشم الهی، مهریه حوریان بهشتی و موجب فزونی حسنات و درجات است. ای علی! به خانواده خدمت نمی کند مگر صدیق یا شهید یا مردی که خدا برایش خیر دنیا و آخرت را خواسته است."
رسول خدا (ص) فرمودند: "اگر زن نمازهای پنج گانه را بجا آورد و روزه ماه رمضان را روزه بدارد و عفت خود را حفظ کند و اطاعت شوهر را بجا آورد، وارد بهشت می شود."
همان حضرت (ص) می فرمایند: "بهترین مردان امت من کسانی هستند که بر خانواده شان ستم روا نمی دارند و نسبت به آنان مهربان بوده و در حق آنان ظلم نمی کنند."
همچنین آن حضرت (ص) توهین به مقام زن را نشانه پستی و دنائت دانسته و می فرمایند: "زنان را احترام نمی کند؛ مگر اشخاص کریم و دارای کرامت و توهین نمی کند به ساحت زنان، مگر افراد پست.
در مذمت سختگیری بر خانواده از رسول خدا (ص) روایت شده است که فرمودند: بدترین مردم مردِ سختگیر بر خانواده است. شخصی پرسید: ای رسول خدا! مراد از سختگیری بر خانواده چیست؟ فرمودند: مرد هر گاه وارد خانه شد همسرش بترسد و فرزندش بهراسد و بگریزد و هر گاه از خانه بیرون رفت همسرش بخندد.


پی نوشت ها:
1- مفاتیح الحیات
2- بحارالانوار
3- الکافی

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین