عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۸۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
سخنرانی حجت الاسلام حسینی قمی و مداحی حاج احمد واعظی، حاج محمد رضا طاهری، سیدمجید بنی فاطمه و کربلایی حسین طاهری در حسینیه هراتی ها
سیر و سلوک کار چندان سخت و پیچیده ای نیست و نباید آن را بزرگ و دور از دسترس جلوه داد؛ رمز سیر وسلوک، در ترک گناه و انجام واجبات است.

گزارش تصویری


عقیق خراسان رضوی / زهرا شریعتی : مراسم جشن شام میلاد امام رضا(ع) به همت مجمع فرهنگی ـ مذهبی مادرسادات، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم و مدیحه سرایی حاج احمد واعظی و سیدمجید بنی فاطمه شب گذشته 16 شهریورماه در محل حسینیه هراتی های مشهد برگزار شد.


گزیده سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی به شرح زیر است:

* خداوند به دنبال بهانه برای بخشش است از این بهانه ها غافل نشویم.

 *ماه ذی القعده جایگاه ویژه ای برای توبه و بازگشت به سوی خدا دارد؛ آغاز میقات حضرت موسی(ع) با خداوند نیز در این ماه بوده است. آیت الله قاضی توصیه های اخلاقی زیادی برای این ماه دارند از جمله نماز یکشنبه های این ماه که برکات بسیاری دارد.

 * پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «کسی که نماز یکشنبه های ماه ذی القعده را بخواند، بعد از پایان نماز فرشته ها به او خطاب می کنند خداوند گناهانتان را بخشید».

 *نماز توبه نیز که همان نماز امیرمؤمنان در مفاتیح است و در روز عرفه نیز حاجیان به عنوان اولین کار این نماز را می خوانند، بسیار در آمرزش گناهان مجرب است؛ امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که این نماز را بخواند، صورتش را از قبله برنمی گرداند مگر آن که خداوند گناهانش را بیامرزد».

 * از وسوسه های شیطان این است که توبه را در نزد انسان بزرگ جلوه می دهد تا از نزدیک شدن به آن بترسد و در عوض، گناهان را کوچک جلوه می دهد تا انسان به انجام آن رغبت کند.

 *جوانان بدانید برای انحراف فکر و ذهن انسان لازم نیست سال ها و ماه ها یک برنامه مبتذل ببینید بلکه تنها چند دقیقه کافی است تا یک عمر فکر شما را مشغول کند.

 *از دیگر توصیه های اخلاقی آیت الله قاضی، پرهیز از هتک حرمت، ریختن آبرو و شکستن دل دیگران است؛ نباید دست و زبان خود را آزاد بگذاریم که هرچه می خواهند بگویند و انجام دهند. امام رضا(ع) فرمودند: «کسی که در پی عیوب مردم برود تا روزی از آن علیه آن ها استفاده کند، خداوند عیوبش را آشکار و او را رسوا می کند ولو در کنج خانه اش باشد».

 *انجام فرائض در بهترین اوقات را از دیگر توصیه ها است؛ سیر و سلوک کار چندان سخت و پیچیده ای نیست و نباید آن را بزرگ و دور از دسترس جلوه داد، رمز سیر وسلوک، در ترک گناه و انجام واجبات است؛ فردی نزد امام صادق(ع) آمد وگفت: « من چندان به مستحبات پایبند نیستم اما کسب حلال دارم و حرام نمی خورم»، امام فرمودند: «تو افضل اعمال را انجام می دهی، چه عبادتی بالاتر از پرهیز از حرام؟».

 * خواندن قرآن با صدای نیکو به هنگام شب نیز از دیگر توصیه های آیت الله قاضی است که برکات بسیاری دارد.

 *آمار مطالعه و کتابخوانی متاسفانه در کشور ما پایین است البته مردم ما بیشتر به جلسات شفاهی انس دارند اما در عین حال نباید از کتابخوانی غافل بود. کتاب های ارزشمندی چون نهج البلاغه، صحیفه سجادیه وغررالحکم، واقعا در میان ما مهجور واقع شده اند، تلاش کنید تا می توانید با افزایش مطالعه، این معارف عظیم را از مهجوریت درآورید.

  *برای شناخت دین برنامه داشته باشید؛ امام رضا(ع) می فرمایند: «من دوست دارم مؤمن، محدَّث باشد و دین را بفهمد و درک درستی داشته باشد»، جوانان و زائران امام رضا(ع)! با امام پیمان ببندید به شهر خود که بازگشتید یک جلسه مذهبی برای افزایش درک دینی خود تشکیل داده و امر اهل بیت(ع) را ترویج کنید.

  * سعی کنید عیدی خود را تنها حوائج مادی قرار ندهید بلکه درمان عیوب روحی و اخلاقی خود را نیز از امام بخواهید.


گزیده اشعار مداحی

باز در عرش خدا ولوله برپا شده است

دری از عرش سمت دل ما وا شده است

 

ازدحام است در بیت امام هفتم

جن و انس و ملک آنجاست چه غوغا شده است

 

همگي با دلتان راهي آنجابشويد

همه تبريك بگوييد كه بابا شده است

 

آنكه عالم همگي محو جمالش هستند

به رخ گل پسرش محو تماشا شده است

 

آمده آنكه نوشتند شبيه زهرا

پاره جان و تن حضرت طاها شده است

 

پسر حضرت موسي به جهان آمده و

پاركابش همه جا حضرت عيسي شده است

 

السلام اي همه جا حضرت خورشيد شده

روز ميلاد تو در هر دو جهان عيد شده

 

با تو هر روز خراسان به خودش مي بالد

نه خراسان همه ايران به خودش مي بالد

 

نه خراسان و نه ايران به خداوند قسم

همه عالم امكان به خودش مي بالد

 

چونكه روي لب تو لحظه به لحظه جاريست

ثانيه ثانيه قرآن به خودش مي بالد

 

منتسب بر تو شده گنبد و ايوان طلا

اين شده گنبد تابان به خودش مي بالد

 

من قسم مي خورم اين واژه برازنده توست

با شما واژه سلطان به خودش مي بالد

 

چونكه درگوشه ايوان تو جا خوش كرده

برسرخوان تو مهمان به خودش مي بالد

 

يوسفان در دو سرا محو رخ ماه تو اند

پادشاهان جهان بنده درگاه تو اند

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
1
3
صوت مراسم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین