عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۶
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:
برخی گمان می کنند که حیات طیبه، مال و ثروت است، از این رو وقتی به ثروت می رسند، تصور می کنند این همان حیات طیبه است که به مؤمنان و صالحان در دنیا وعده داده شده است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، امروز در همایش بین المللی سفیران کریمه که در سالن استاد شهید مرتضی مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، درباره  حیات طیبه و تحصیل برای بندگان گفت: بر اساس آیات قرآن، حیات طیبه امری موهبتی و از سوی خداوند است و به کسانی داده می شود که علاوه بر ایمان، عمل صالح نیز داشته باشند.

وی با بیان این حیات طیبه در دنیاست، افزود: حیات طیبه قبل از قیامت برای انسان های مؤمن و صالح خواهد بود و در قیامت نیز پاداش ایمان و عمل صالح به آنها داده می شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی گمان می کنند که حیات طیبه مال و ثروت است؛ از این رو وقتی به ثروت می رسند، تصور می کنند این همان حیات طیبه است که به مؤمنان و صالحان در دنیا وعده داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که قرآن کریم کسانی را که از نظر مال و منال برخوردار هستند  و تصور می کنند که خداوند به آنها لطف کرده است، گفت: این افراد باید بدانند که این مال و منال در قرآن کریم «استدراج» معرفی شده است که بر حسب مصلحت الهی به برخی داده و بازستانده می شود.

وی با تأکید بر این که از نظر قرآن کریم مال و ثروت نیست، خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که شیرینی و لذتی که به دنبال آن پشیمانی و عذاب و رنج است، این لذت نیست.

این محقق حوزوی، حیات طیبه را حیاتی معرفی نمود که بر اساس قرآن کریم، دربردارنده دنیا و آخرتی خوب باشد، ابراز داشت: قرآن در برخی آیات بیان می دارد، کسانی که به دنبال دنیا باشد ما به او می دهیم فولی بهره ای در آخرت ندارد ولی کسی که به دنبال آخرت است، خداوند هم به او دنیا می دهد و هم آخرت.،

وی با بیان این که اولیای الهی به دنبال این گونه از حیات طیبه هستند، افزود: کسی حیات طیبه دارد که علاوه بر دارایی ها و لذت های دنیایی، آخرت خوبی را نیز برای خود ایجاد نماید.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، گفت: بر اساس این روایت، کسی که روز را شب و شب را روز کند، در حالی که عافیت بدن به دست آورد، در محیطی امن زندگی کند و دستش تهی از مال نباشد، نعمت دنیا بر او تمام است.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه این روایت نیز آورده شده است، کسی که ایمان داشته باشد، نعمت دنیا و آخرت بر او تمام شده و به حیات طیبه رسیده است.

این استاد حوزه با بیان این که حیات طیبه دارای مراتبی است، گفت: انبیا و اولیای الهی در اوج بهره مندی از این حیات طیبه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در ادامه درباره شخصیت حضرت فاطمه  معصومه سلام الله علیها، بیان داشت: وارد شدن روایت از سه امام معصوم عیلهم السلام در منابع اصیل دینی درباره کریمه اهل بیت(س)، درباره حیات طیبه این بانوی بزرگ اسلام کافی است.

وی، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را محدثه معرفی کرد و گفت: بانوی کرامت در عین این که دختر، خواهر و عمه امام معصوم بود، عالمه و محدثه نیز بود. این بانو از روات حدیث غدیر و احادیث مسلسله دیگر است.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین