عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۳۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
میعــادگــاه بهشتیــان
بزرگترین صحن حرم مطهر رضوی، نمادی از اجتماعات عظیم مردمی است که در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، نشانه ای از وحدت، همدلی و همراهی. باشکوه ترین نمازهای جماعت با جمعیتی میلیونی در این صحن برپا می‌شود.

عقیق:میعادگاه مهمترین اتفاقاتی که در شرق کشور رخ می‌دهد، صحن جامع رضوی است. سخنرانی‌های مقام معظم رهبری به مناسبت تحویل سال جدید در این صحن برگزار می‌شود تا لحظاتی ماندگار از دیدار مردم با رهبرشان در آغازین روزهای سال جدید در لنز دوربینها و یادها ثبت شود.
بزرگترین اجتماع عزاداران حسینی در ماه محرم در این صحن برگزار می‌شود، پرچمهای سرخ و سیاه و سبز در آسمان همراه با فریاد مددخواهی و شفاعت طلبی زائران از ائمه اطهار(ع) بلند می‌شود.
اگر از باب الجواد(ع) یا باب الرضا(ع) وارد حرم مطهر شوید، قدم به بزرگترین صحن حرم رضوی می‌گذارید. همان ابتدای صحن، روی تابلوهای بزرگی اذن دخول را می‌خوانید و در امتداد نگاهتان، گنبد و گلدسته حرم نقش می‌بندد.
صحن جامع رضوی با 117 هزار و 584 متر مربع زیربنا و 55 غرفه، در جنوب اماکن متبرکه قرار گرفته است. این صحن از طریق دو بست به خیابانهای امام رضا(ع) و خسروی نو(شهید اندرزگو) راه دارد و از دو سوی شرقی و غربی به بستهای شرقی و غربی. ورودی‌‌های فرعی نیز صحن جامع را به رواق امام خمینی، صحن قدس و بست شیخ بهایی مرتبط می‌کند.
در ضلع‌های صحن جامع، سه ایوان و سر در بزرگ به نامهای «ایوان ولی عصر» در ضلع جنوبی، «باب الکوثر» در ضلع شرقی و «باب الغدیر» در ضلع غربی ساخته شده که در دو طرف هر ایوان دو گلدسته مرتفع قامت کشیده است. این صحن با 363 متر طول و 167 متر عرض، وسیع ترین صحن حرم مطهر امام رضا(ع) است.
به دلیل اهمیت ضلع قبله در این صحن، ایوان و گلدسته‌‌های آن بزرگتر از دو ایوان دیگر ساخته شده‌اند. گلدسته‌‌های ضلع قبله هر کدام 70 متر و گلدسته‌‌های دیگر هر کدام 57 متر ارتفاع دارند. سر در شرقی صحن، سطح 4هزار و 682 متر مربع و سر در غربی آن، سطح4 هزار و 373 متر مربع را در برگرفته است. عملیات اجرایی اسکلت صحن در سال 1377 همزمان با احداث زیرگذر آغاز شد. سنگفرش صحن نیز ترکیبی از سنگهای الوان، گرانیت و خلج است. زیر صحن جامع، پارکینگ حرم قرار دارد که برای راه یافتن به آن، در کف صحن دو فضای ارتباطی به پارکینگها تعبیه شده است.
سردرهای شرقی و غربی صحن جامع رضوی نیز با ارتفاع 26 متر در پنج طبقه ساخته شده است. زیربنای سردر شرقی 23 هزار و 410 متر مربع است و سطحی حدود 4 هزار و 682 متر مربع را در بر گرفته است. سر در غربی دارای زیربنای21 هزار و 865 متر مربع است که سطحی حدود4 هزار و 373 متر مربع را در برگرفته است. ورودی سر در شرقی صحن جامع «باب الکوثر» و ورودی سردر غربی «باب الغدیر» نامیده شده که دهانه هر ایوان 3/17 متر طول دارد. هر سر در دو گلدسته از جنس بتن مسلح ـ فلزی با نمای سنگ، کاشی، معرق کاشی و آجر معقلی تزیین شده است.
صحن جامع رضوی در مجموع 6 مناره و 3 ایوان دارد. با توجه به وسعت صحن جامع در فصل تابستان و نوروز و روزهایی که حجم زائران بیشتر از زمانهای عادی است، برنامه‌‌های اصلی آستان قدس رضوی از جمله سخنرانی سالانه‌ نوروزی مقام معظم رهبری یا ریاست جمهوری و نمازهای جمعه در این صحن برگزار می‌شود.
سیستم صوتی صحن جامع رضوی به شکلی است که اگر مراسمی در رواق امام خمینی به عنوان بزرگترین رواق حرم مطهر رضوی برگزار شود، در فضای این صحن با کیفیت خوبی پخش می‌شود تا زائران بتوانند از سخنان خطیب یا مداحی ذاکرین اهل بیت(ع) بهره مند شوند. روشنایی این صحن با وسعت قابل توجهی که دارد، چنان است که انعکاس نور لامپها بر سنگفرشهای مرمر، بر درخشندگی آن می‌افزاید. سال گذشته بزرگترین فرش گل قابل حمل کشور منقش به ذکر «یا امام رئوف» با 20 هزار شاخه و بوته گل در این صحن برپا شد تا زیبایی این صحن در نظرگاه زائران دوچندان شود.
صحن جامع رضوی، اشکها، قصه‌ها، حرفها، خواسته ها، نیازها، دعاها، اجابتها و نذرهایی زیادی را در دل دارد. این صحن خلوتگاه بسیاری از زائرانی است که با پهن کردن سفره دلشان روی قالی‌های قرمز حرم یا تکاندن غمهایشان زیر یکی از ایوانها، بخشی از وجودشان را جایی در صحن جامع رضوی جا گذاشته اند، به امید اینکه باز طلبیده شوند.



منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین