عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۲
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
قرآن می‌گوید: «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ»(نساء/۱۵۰) یک چیزهایی را قبول دارند و یک چیزهایی را قبول ندارند. این‌ها ایمان‌هایی است که مردود است؛ ایمان مورد رضای خدا، ایمان کامل است که منجر به اطاعت محض ‌شود.
عقیق:حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیدیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «احکام، اخلاق، عقاید» که در تاریخ 10 تیرماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

اهمیت تقلید در قرآن

نکته 1) قرآن می‌فرماید: «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ»(توبه/122) نباید همه مسلمان‌ها به سوی جبهه حرکت کنند باید از هر گروهی و از هر طایفه‌ای چند نفری بمانند تا فقیه بشوند و بروند یاد بدهند. این آیه مربوط به اهمیت تقلید است.

از چه کسی تقلید کنیم؟

نکته 2) قرآن می‌گوید:«أَ فَمَنْ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلاَّ أَنْ یُهْدى»(یونس/35) باید از کسی تقلید کرد که هم از همه‌ مسائل آگاه باشد و هم بتواند ما را درست راهنمایی کند.

ایمان چیست؟

نکته 3) ایمان با علم خیلی فرق دارد. قرآن می‌فرماید: «لَیَکْتُمُونَ الْحَق»(بقره/146) ایمان، تسلیم و اطمینان و عمل است.

علم در کنار معرفت و ایمان باارزش است

نکته 4) قرآن می‌فرماید: «لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ»(بقره/146) حق را کتمان می‌کنند در حالی که خودشان هم می‌دانند. با این که علم دارند اما کتمان می‌کنند پس علم خالی کافی نیست بلکه باید در کنار آن معرفت و ایمان هم داشت.

چرا ابلیس از درگاه خدا رانده شد؟

نکته 5) ابلیس گفت: «رَبِّ فَأَنْظِرْنی‏ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ»(ص/79) خدایا تا روز قیامت عمر من را دراز کن. پس ابلیس قیامت را قبول داشت که از خدا خواست عمرش تا آن روز کشیده شود. پس اصول دین ابلیس درست است اما اطاعت از خدا نداشت که رانده شد.

نکته 6) «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا»(حجرات/14) گروهی از مردم آمدند و گفتند: ما ایمان آوردیم. پیامبر(ص) فرمود: نگویید ما ایمان داریم، بگویید مسلمان هستیم. چون بین مسلمان و مؤمن تفاوت وجود دارد.

ایمان‌های مردود و کامل

نکته 7) قرآن درباره‌ ایمان یک جانبه‌ می‌گوید: «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ»(نساء/150) یک چیزهایی را قبول دارند و یک چیزهایی را قبول ندارند. این‌ها ایمان‌هایی است که مردود است. ایمان مورد رضای خدا، ایمان کامل است که منجر به اطاعت محض می‌شود.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین