عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي پورمحمدي با بيان اينكه اجتماع عظيم حج به مسلمانان خودباوري مي‌دهد گفت: مسلمانان مي‌توانند در موسم حج با شناخت بهتر از توانمندي‌هاي خود به باوري درست از از قدرت خويش برسند.
عقیق:به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي پورمحمدي عضو مجلس خبرگان رهبري؛ به بررسي مسئله «حج و خودباوري» پرداخت و گفت: حج باعظمت‌ترين همايش اسلامي است كه هر ساله ميليون‌ها مسلمان را حول محور توحيد حاضر مي‌كند و اهميت آن بر هيچ كس پوشيده نيست. مسئله حج مسئله بسيار مهمي است و همواره كنگره عظيم حج جايگاه عظيم و بي نظيري در مجامع اسلامي و غير اسلامي دارد كه بايستي با اهتمام بيشتري به آن توجه گردد.

وي افزود: در اين كنگره عظيم از همه نقاط جهان و از هر فرهنگ و نژادي به سوي يك نقطه واحد حركت مي‌كنند و براي يك عبادت واحد و براي يك هدف واحد و پرستش واحد به حج مي‌آيند.

نماينده بعثه مقام معظم رهبري در شمالغرب كشور با بيان اينكه همواره مسئله حج از دو جهت حايز اهميت است؛ خاطرنشان كرد: فريضه حج ابتدا از لحاظ معنوي و جنبه «خودسازي» آن از اهميت بالايي برخودار است، بدين صورت كه افراد عازم به بيت الله الحرام بايستي قلب خود را از كينه و عداوت و دشمني بيرون كنند و به نوعي خود را به لحاظ معنوي آماده حضور نمايند و حاجي واقعي چه مرد چه زن، پير و جوان بايد به اين مسايل توجه داشته باشد.

وي در توضيح اين مطلب با بيان روايتي گفت: در حديثي از امام صادق (ع) داريم «القلب حرم الله فلا تسكن حرم الله غير الله» بدين معنا كه دل حرم خداست، پس در حرم خدا، غير خدا را ساكن مكن و در واقع بايد با اين نگاه انسان دل و وجود خود را براي سفر حج آماده كند و همه هستي را مظهر خدا ببيند و تصور غيريت را از وجود خود پاك كند تا بتواند در ايام حج به بهره كافي به جهت خودسازي برسد.

امام جمعه مراغه در اين خصوص ادامه داد: در روايات داريم كه حضرت امام سجاد عليه السلام در آغاز حج منقلب مي‌شدند و حالت اضطراب پيدا مي‌كردند و وقتي لباس احرام مي‌پوشيدند، از ياد خدا و جلال او رنگشان تغيير مي‌كرد و چنان در جذبه معنويت حق قرار مي‌گرفتند كه از گفتن «لبّيك» نيز ناتوان مي‌شدند. وقتي همراهانشان علت اين دگرگوني را مي‌پرسيدند كه «چرا لبّيك نمي‌گوييد؟» امام مي‌فرمود: «بيم آن دارم كه لبّيك بگويم ولي خداوند جواب رد بدهد و ندا دهد: «لا لبيك و لا سَعدَيك» و حتي امام پس از لبيك گفتن هم غش مي‌كنند و از مركب خود بر زمين مي‌افتادند. در واقع انسان اينگونه بايد در مناسك حج حاضر شود. به قول امام سجاد (ع) انسان بايد بيم آن داشته باشد كه طاعت سوري او پذيرفته نشود و اينگونه با دلي مطمئن بايد در حج حاضر شود.

وي اشاره كرد: حج جزء مكان هايي است كه بايد انسان در آن تدبر و تفكر نمايد و نفس خود را مورد ارزيابي قرار دهد تا بتواند به شناخت از نفس خود برسد. انسان بايد در ايام حج با توجه به اسوه‌هاي حج مانند پيامبر (ص)، حضرت علي (ع)، حضرت فاطمه (س) و حضرت ابراهيم (ع) هاجر و اسماعيل درس‌ها بگيرد چرا كه دقت در نكات و ابعاد عبادي اين فريضه به انسان معنويت، معرفت و نورانيت خاصي مي‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي در خصوص بُعد مهم ديگر حج گفت: جنبه ديگر حج «خودباوري» است كه غير از مسئله خودسازي مي‌باشد. مسلمانان از نقاط مختلف جهان براي انجام فريضه عبادي سياسي حج در كنار هم جمع مي‌شوند و اين فرصت خوبي است كه مسلمانان يكديگر را بشناسند، با توانمندي‌هاي يكديگر آشنا شوند، هم انديشي كنند و با تدبير به بررسي مشكلات جهان اسلام بپردازند تا بتوانند با شناسايي مشكلات و بررسي امكانات خود براي حل مسايل و معضلات موجود چاره سازي نمايند.

وي با بيان اينكه فريضه حج گنج دنياي اسلام است، بيان كرد: مسلمانان چنانچه از موقعيت و فضاي حج استفاده كنند مي‌توانند در اين اجتماع بزرگ به انسجام و اتحاد برسند. مسلمانان بايد با كنار هم قرار دادن افكار، ايده‌ها و حتي سرمايه‌هاي خود به انجام كارهاي مشترك بپردازند و اينگونه است كه مي‌توانند از اين گنج عظيم بهره مند شوند.

اين عضو مجلس خبرگان تصريح كرد: استفاده از موهبات گنج موجود در حج مي‌تواند مسلمانان را به خودباوري برساند بدين معنا كه آنها مي‌توانند با شناخت جايگاه خود و توانمندي‌هاي خود به باور قدرت خود برسند.

وي اشاره كرد: مسلمانان بايد بتوانند در ايام حج كه كنگره سالانه جهان اسلام است مسايل موجود مسلمانان را به روز كنند و از لحاظ سياسي، فرهنگي و حتي اقتصادي با تبادل نظر و همفكري مكمل يكديگر باشند.

امام جمعه مراغه تأكيد كرد: حج براي انسان خودباوري مي‌آورد چرا كه همنشيني با ديگر مسلمانان و ديدن قدرت موجود در اجتماع مسلمانان به انسان باوري از قدرت و اعتبار مي‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمين پورمحمدي در پايان با بيان سخني از رهبر كبير انقلاب امام خميني (ره) گفت: امام خميني (ره) هميشه تاكيد بسياري بر مسئله حج و رسيدن مسلمانان به خودباوري در اين ايام داشتند. ايشان هميشه تاكيد بر اتحاد داشتند و از اينكه مسلمانان به باور توانايي‌هاي خود نمي‌رسند نگران بودند. امام خميني (ره) در اين زمينه مي‌فرمودند: «مسلمانان مي‏ دانند كه دست‌هاي اجانب در بين است كه اينها را متفرق از هم بكند، مي‏ بينند كه با اين تفرقه‏‌ها ضعف و نابودي نصيب آنها مي‏ شود، مي‏ بينند كه يك دولت پوشالي اسرائيل در مقابل مسلمين ايستاده كه اگر مسلمين مجتمع بودند، هركدام يك سطل آب به اسرائيل مي‏ ريختند او را سيل مي‏ برد مع‏ذلك در مقابل او زبون هستند.» و به راستي اگر مسلمانان بتوانند از اجتماع عظيم حج به درك نيازهاي خود و واقعيت‌ها و معضلات جهان اسلام برسند مي‌توانند از اين رمز پيروزي بهترين استفاده را برده باشند.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین