عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
یک هنرمند تبریزی تمام آیات قرآن کریم را به شکل زیبایی بر روی سنگ حکاکی کرده است.
عقیق:قرآن نفیس حکاکی شده بر روی سنگ، به دست هنرمند تبریزی، داود زمانی در مدت پنج سال انجام شده است.

این قرآن نفیس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن تبریز در ماه رمضان امسال، با حضور آیت الله محسن مجتهدشبستری نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار آذربایجان شرقی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی رونمایی شد.

این اثر خلق شده از ممتازترین آثار هنری موجود در هنرهای قرآنی است و فرصت مناسبی است تا زمینه نمایش این هنر برجسته در داخل و خارج از کشور فراهم شود.

 

هزار و 550 شب بیداری برای خلق هنر قرآنی

داود زمانی آذر، خالق این اثر نفیس، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، تصریح کرد: این قرآن را در طول مدت پنج سال از سال 88 تا 93 بر روی سنگ های گرانیت نوشتم.

وی افزود: آیات قرآن کریم با سوزن گلدوزی و آب طلا بر روی سنگ های گرانیت سیاه حکاکی شده است.

این هنرمند قرآنی ابراز داشت: این اثر، دربردارنده 114 عنوان از سوره‌های قرآن بر روی 114 قطعه سنگ گرانیت است.

وی افزود: در این اثر با ابزارهای بسیار ریز، کنده‌ کاری شده و بزرگترین قطعه سنگ اختصاص به سوره مبارک بقره دارد که با ختم قرآن و رسیدن به سوره مبارکه ناس، سنگ‌ها کوچک تر می ‌شوند.

زمانی آذر ادامه داد: هر کدام از این سنگ‌های گرانیت دربردارنده دوایر منظمی هستند که آیات شریفه این سوره‌ها را نمایش می ‌دهند و با طلای 18 عیار نمایان شده‌اند.

این هنرمند قرآنی تصریح کرد: از آنجا که سوره مبارکه حمد، به‌عنوان فاتحه الکتاب شناخته می‌ شود، بر روی قطعه سنگی که به شکل ساختمان کعبه کنده‌ کاری شده نوشته شده و بقیه سوره‌ها در طواف این سوره چیده شده‌ اند.



سوره ای به شکل کعبه

وی افزود: سوره حمد را به شکل کعبه تراشیدم و آیات آن را دور تا دور کعبه نوشتم و بقیه سوره های قرآن را بر روی 114 تکه سنگ حکاکی کردم.

زمانی همچنین با اشاره به اینکه  73 نفر طلاهای خود را برای استفاده در این قرآن نفیس هدیه کردند، تاکید کرد: برای خلق این اثر یک هزار و 560 ساعت زمان صرف کرده ام و از طلای اهدایی و نذری زائران آستان قدس رضوی بهره برده ام.

این هنرمند با بیان اینکه برای خلق این هنر، یک هزار و 550 شب بیداری کشیده ام، اظهار داشت: در طی خلق این هنر، 370 سوزن شکست که جای زخم های آن هنوز بر روی انگشتانم باقی مانده است.

زمانی آذر عنوان کرد: بزرگترین اثر هنری این مجموعه که به سوره بقره اختصاص دارد، 17 سانتی متر قطر دارد و کوچکترین اثر این مجموعه با چهار سانتیمتر به سوره ناس تعقل دارد.

این هنرمند تبریزی گفت: این قرآن با خط ثلث و در 130 کیلوگرم روی سنگ گرانیت تبریز خلق شده است.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین