عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵

عقیق: اجنه جزو مخلوقاتی هستند که از زمان های دور تا کنون تعابیر مختلفی از آنها نقل شده که بعضا با خرافات و تخیلات همراه شده است و از همین جهت است که هنوز بعضی از افراد اطلاعات دقیق و درستی از این نوع مخلوق خدا ندارند و نمی دانند کدام بخش از آنچه که شنیده اند حقیقت دارد یا ندارد.

در قرآن کریم نیز سوره مبارکه ناس به جن و انس اشاره می کند و در آن، انسان از شر جن و انسان به خدا پناه می برد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر یحیی صالح نیا، استاد حوزه علمیه قم در این باره معتقد است:  قرآن تاکید دارد در عالم دو نوع موجود یعنی انسان  و جن وجود دارد که تا حدودی مختارند. البته حیوانات هم هستند که اختیار ندارند و جبری زندگی می کنند.


وی درباره اینکه آیا اجنه اختیار به تسخیر درآوردن انسان ها را دارند اظهار داشت: اجنه مانند انسان ها هم می توانند خوب و مومن و هم بد و کافر باشند. ممکن است انسان هایی به صورت شرعی یا غیر شرعی بتوانند اجنه را تحت تسخیر خود درآوند و درواقع آنچه که مطرح است تسخیر انسان نیست بلکه تسخیر اجنه است.

صالح نیا افزود: ممکن است برخی افراد بتوانند، اجنه بویژه جن های بد را تسخیر کنند و از آنها در جهت مقاصد شیطانی و بد خود استفاده کنند؛ بر اساس شواهد تاریخی این کار امکان دارد ولی اینکه اجنه بتوانند یک انسان سالم را تحت تاثیر خود درآورند و به او ضربه بزنند چنین چیزی وجود ندارد و نقل نشده است.

 بر اساس آیات قرآن اجنه توانایی تاثیرگذاری روی هیچ انسانی را ندارند

صالح نیا خاطرنشان کرد: البته اگر انسان خود به سمت کارهایی نظیر تسخیر اجنه برود ممکن است اجنه در دفاع از خودشان به آن انسانی که به سمت این کارها رفته است صدمه ای بزند یا او را تحت تاثیر قرار دهد ولی بر اساس آیات قرآن و معارفی که وجود دارد اجنه قابلیت و توانایی تاثیرگذاری روی هیچ انسانی را که سالم است و با اجنه کاری ندارد ندارند و قران تصریح می کند که خدای متعال برای اجنه قدرتی برای دست یابی به انسان ها قرار نداده است.

این استاد حوزه فقه با اشاره به اینکه خبیث ترین اجنه ی بد شیطان است ادامه داد: اگر انسان نخواهد شیطان و به تعبیری همان ابلیس هیچ ضرر و ضربه ای  نمی تواند به انسان  وارد کند چه رسد به سایر اجنه، از طرفی خیلی از اجنه نیز، مومن و مقید به دستورات خدای متعال هستند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا امکان تسخیر اجنه بد توسط یک انسان برای آسیب رساندن به انسان دیگری امکان پذیر است؟ تصریح کرد: امکان اینکه یک نفر، جنی را در اختیار خود بگیرد و توسط آن به دیگران ضربه بزند چنین چیزی اساسا امکان ندارد ولی می تواند اطلاعاتی بگیرد و از این اطلاعات برای آزار رساندن به شخصی استفاده کند یا اجنه را وادار به انجام کاری کنند که آن کار باعث یکسری از آزار و اذیت ها نسبت به یک انسان دیگر شود که البته این کارها بسیار سخت است.

 بیشتر آنچه که عموم مردم تحت عنوان جن زدگی مطرح می کنند خرافات و توهمات است

این استاد حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: بیشتر آنچه که عموم مردم تحت عنوان جن زدگی یا تاثیر جن و ... مطرح می کنند خرافات و توهمات است و واقعیت ندارد. آیت الله بهجت بسیار تاکید داشت که اجنه قدرت ازار رساندن به انسان را ندارند.

وی اظهار داشت: به فرض که انسانی از طریق اطلاعاتی که اجنه  در اختیارش گذاشته اند بخواهد به انسان دیگری ضرر بزند، ما دعاها و اعمالی مثل صدقه دادن، صله رحم، خواندن ایات قران، بلند قرائت کردن اذان و قران اثار بد این نوع کارها را خنثی می کند.

اجنه و فرشتگان و ارتباط  با دنیای انسانی

صالح نیا درباره ارتباط اجنه با دنیای انسانی نیز گفت: عالم آنها عالم جدایی است چون آنها همانطور که قرآن فرموده است از جنس دیگری یعنی آتش هستند. البته اینطور نیست که هیچ ارتباطی با دنیای انسانی نداشته باشند و مانند فرشته ها هستند، فرشته ها هم در آسمان وهم در زمین قرار دارند و طبق تفسیر آیات قرآن دو فرشته روی شانه چپ و راست انسان قرا دارند.

ارتباط فرشتگان با انسان ها چگونه است؟

او در خصوص اینکه ارتباط فرشتگان با انسان ها چگونه است؟ گفت: با آنها هم ارتباط داریم هم نداریم. ارتباط نداریم از این جهت که آنها را نمی بینیم و لذا نمی توانند به انسان ضربه بزنند و اگر انسان نخواهد نمی توانند بر روی افکار و اعمالش اثر بگذارند ولی می توان با آنها ارتباط خوبی را برقرار کرد.

وی بیان کرد: مثلا در روایات آمده است که هرجایی ذکر علی بن ابی طالب (ع) گفته شود فرشته ها درآن خانه حضور دارند.

او خاطرنشان کرد: اجنه نیز در همین فضا هستند. انسان می تواند اجنه خوب را دعا کند و خیر خواه آنها باشند و آنها هم نهایت کاری که می توانند بکنند این است که انسان ها را دعا کنند.

 اجنه قابل رویت نیستند

این استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا وسوسه کردن فقط شامل شیطان (ابلیس) می شود یا اجنه بد را هم شامل می شود؟ گفت: با توجه به اینکه قرآن تعبیر به شیاطین یعنی تعبیر جمع دارد معلوم می شود که فقط ابلیس نیست که وسوسه می کند بلکه شیاطین دیگر نیز می توانند چنین کاری کنند. شیاطین دیگر می توانند از اجنه و یا حتی از انسان ها باشند اینها انسان را می توانند وسوسه کنند لذا انسان هم در سوره ناس هم از وسوسه گران انسی و هم وسوسه گران جنی به خدا پناه می برد.

صالح نیا در پایان نیز درباره اینکه ایا اجنه قابل رویت هستند؟ بیان کرد: دیدن اجنه با چشم ظاهری به هیچ وجه امکان پذیر نیست ولی در حالت مکاشفه امکان دارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
2
1
ایشان امام جمعه کن هم هستند
ساره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
1
1
ای خیالم راحت شد.
من مدت هاست چنین وسواسی دارم
پدرام
|
United States
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
0
1
چطوری از زندگی جن فاصله بگیریم و کاری یه کارشون نداشته باشیم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین