عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۹۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
این شهر از آن رو قم نامیده شد، چون اهل آن با قائم آل محمد (ص) همراه می‏شوند، و با او قیام می‏کنند، و استوار خواهند بود.

عقیق:حضرت معصومه (س) در میان معصومین (ع) از جایگاه و شانی رفیع برخوردار هستند به گونه ای که روایات متعددی درباره ایشان از لسان ائمه اطهار (ع) بیان شده که به برخی از آنها اشاره می شود.
امام صادق (ع) می فرمایند: "خداوند حرمى دارد که مکه است، پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از هشت درب بهشت، سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند."
امام رضا (ع) فرموده اند: "کسى که حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کند پاداش او بهشت است."
همچنین، آن حضرت (ع) می فرمایند: "هر کس معصومه (س) را در قم زیارت کند، مثل کسی است که مرا زیارت کرده است."
در زیارتنامه حضرت معصومه (س) که مأثور از امام رضا (ع) است، آن حضرت (س) دختر رسول خدا (س)، دختر فاطمه زهرا (س)، خدیجه کبری (س)، امیرالمومنین علی (ع)، امام حسن و امام حسین (ع)، دختر ولی خدا (ع)، خواهر ولی خدا (ع) و عمة ولی خدا معرفی شده اند. که در کنار شرافت خانوادگی مقامات عالی ملکوتی آن بانوی مکرمه را یادآور می شود.
امام جواد (ع) می فرمایند: "کسى که عمه ام را در قم زیارت کند پاداش او بهشت است."
پیشوای ششم شیعیان (ع) فرمودند: "به زودی زمانی فرا می‏رسد که شهر قم و اهل آن حجت سایر مردم خواهند شد."
همچنین، آن حضرت (ع) فرموده اند: "قم، شهر ما و شهر شیعیان ما می‏باشد. قم، پاک و پاکیزه است."
و نیز شیخ الائمه (ع) فرموده اند: "زمانی که رنج و زحمت و گرفتاری به شما هجوم آورد، به قم روی آورید؛ زیرا قم پناهگاه فاطمیان و محل آسایش مؤمنان است."
عفان بصری روایت می‏کند: در محضر امام صادق (ع) بودم، که ایشان از من پرسیدند: "می‏دانی چرا قم به این اسم نامیده شد؟" در جواب گفتم: خدا و پیامبرش و شما آگاه‏تر هستید. پس آن حضرت (ع) در ادامه فرمودند: "به این دلیل قم نامیده شد، چون اهل آن با قائم آل محمد (ص) همراه می‏شوند، و با او قیام می‏کنند، و استوار خواهند بود."
همچنین، از ایشان نقل است که "محل حشر تمام مردم به طرف بیت‏المقدس است، مگر مکانی در سرزمین جبل که به آن قم گفته می‏شود آنان در همان قبر خودشان محاسبه می‏شوند و از همانجا به طرف بهشت می‏روند..."
امام رضا (ع) فرمودند: "بهشت دارای هشت در است، که یکی از آن درها مخصوص مردم قم می‏باشد. خوشا به سعادت آنها! خوشا به سعادت آنها!"


پی نوشت ها:
1- بحارالانوار
2- اصول کافی
3- عوالم العلوم
منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین