عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۵۹۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
کاروان نمادین رضوی همراه با پرچم مقدس حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع)، پیش از ظهر امروز شنبه (یکم شهریور ماه) از یادمان شهدای شلمچه حرکت خود را آغاز کرد تا با طی‌ مسیر ۲۰۰۰ کیلومتری «جاده ولایت» خود را به مشهدالرضا(ع) برساند.
عقیق:در این مراسم که در محل یادمان شهدای شلمچه برگزار شد، مدیرکل ورزش و جوانان استان خوزستان در جمع ورزشکاران دو و میدانی و موتورسواری گفت: امسال پنجمین دوره است که کاروان نمادین دوی استقامت از شلمچه تا مشهد مقدس را می‌دوند و البته برای نخستین دوره، اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان و خراسان به صورت مشترک این برنامه را برگزار می‌کنند.



مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز اظهار داشت: بنده و همکاران به دو دلیل اینجا حضور داریم؛ یکی اینکه از شهدای نظام مقدس جمهوری اسلامی یاد کنیم و این خاک را گرامی بداریم که نمادی از ایثار و مقاومت است. دوم اینکه خداقوت بگوییم به کسانی که برای اعتلای سیره و فرهنگ رضوی تلاش می‌کنند.

در ادامه مراسم، فرهان اسدی از شاعران استان خوزستان به شعرخوانی عربی پرداخت که حاضران را به وجد آورد.

سپس پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آیین آغاز دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) توسط همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرائت شد.

در ابتدای این پیام آمده است: ایران دیرینه ما گوهری آسمانی در سینه دارد، قلبی تپنده که شریان‌هایش آب حیات را به جای جای ایران از کوچک‌ترین روستاها تا بزرگترین شهرها می‌فرستد. قلب ایران در خراسان می‌تپد و رشته‌های الفت و ارادت به ساحت رضوی را در همه‌ جا می‌گستراند تا درک معرفت معارف آستان علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در همه مرزها میسر شود و ظرفیت‌های نهفته را شکوفا کند.

در بخش دیگری از این پیام می‌خوانیم: بی‌تردید جشنواره امام رضا(ع) نهال طیبه‌ای است که در دوازدهمین دوره خود تبدیل به درخت تناوری شده که در سایه‌سار آن هزاران ادیب و هنرمند سر برآورده‌اند که هر کدام مایه تفاخر این مرز و بوم هستند و این همه از عنایات ویژه حضرت ثامن‌الحجج و کوشش خالصانه و بی‌شائبه دست‌اندرکاران و برگزار کنندگان جشنواره است.



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود تأکید کرده است: امسال دوازدهمین سال آغاز جشنواره امام رضا(ع) را در حالی جشن می‌گیریم که فتنه‌های مذهبی و قومی با هدایت و حمایت دشمنان قسم‌خورده اسلام بالا گرفته و موجب نگرانی مسلمانان در سراسر جهان شده است. خدا را سپاس می‌‌گوییم کشور ما در پناه عَلَم رضوی با یکپارچگی و اتحاد از گزند این فتنه‌ها مصون مانده و مردم فهیم و فرهنگ‌پرور ما با درایت و دقت، جز به تعالی میهن و فرهنگ و آیین خویش نمی‌اندیشند.

در بخش پایانی مراسم، سیدجوادجعفری دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در سخنانی کوتاه گفت: راه‌اندازی کاروان نمادین در آستانه دهه کرامت در مشهد شهدای شلمچه در حقیقت استقبال از سالروز میلاد آقا علی‌بن موسی‌الرضاست.

وی با اشاره به برکات دهه کرامت افزود: این دهه یک فرصت مناسب است که به بازشناسی هجرت امام رضا(ع) بپردازیم، درست است که این هجرت با اجبار همراه بود، اما آن گونه که مقام معظم رهبری فرمودند یک نبرد پنهان نیز بود،‌ هر چند این نبرد به شهادت امام انجامید، اما در نهایت به پیروزی ختم شد، مانند نهضت عاشورا که باعث شد اسلام عزیز امروز مانند آفتاب درخشندگی داشته باشد.

جعفری بیان داشت: هجرت امام رضا(ع) باعث شد تمدن عظیم اسلامی در دل ایران پایه‌گذاری شود، همچنین هجرت آن حضرت و دهه کرامت فرصتی پیش روی ما قرار داده که به آموزه‌های رضوی بپردازیم و ضمن تجلیل از شهدا، مجدداً با آرمان‌های انقلاب اسلامی عهد و پیمان ببندیم.



در انتهای این مراسم، بیرق متبرک آستان علی بن موسی الرضا(ع) به کاروان نمادین رضوی اعطا شد، این پرچم متبرک پس از گرداندن حول مزار شهدای گمنام دفاع مقدس در اختیار دوندگان استقامت قرار گرفت. همزمان با این مراسم، صلوات خاصه امام رضا(ع) در مشهد شهدای شلمچه طنین‌انداز شد و ورزشکاران، حرکت خود را در مسیر جاده ولایت آغاز کردند تا پس از 16 روز دوی استقامت و طی کردن مسیر 1994 کیلومتری،‌ خود را به پابوس علی‌بن موسی الرضا(ع) برسانند. 380 کیلومتر از این مسیر در استان خوزستان،‌ 500 کیلومتر در استان یزد و 320 کیلومتر در خراسان جنوبی قرار دارد. مابقی نیز در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی و ... قرار دارد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین