عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
كسي كه از راه حلال و به انگيزه حفظ آبرو و اداي قرض و رسيدگي به خانواده و فاميل به دست آوردن مال را دوست نداشته باشد، در او هيچ گونه خيري نيست..»
عقیق:امام صادق عليه السلام همواره توصيه مي‌كرد كه هر شخصي بايد براي آينده خود پس انداز داشته باشد تا اگر خداي ناكرده مشكلي برايش پيش آمد يا نيازي به پول پيدا كرد محتاج ديگران نباشد. يكي از ياران امام به نام «مسمع.» مي‌گويد: روزي با مولايم حضرت صادق عليه السلام مشورت كرده، عرض كردم: سرورم! من زميني دارم كه مشتري خوبي برايش آمده و به قيمت مناسب از من مي‌خواهد. امام فرمود: ‌اي ابا سيار! آيا مي‌داني كه هر كس ملك خود را بفروشد مال او از بين خواهد رفت. عرض كردم: فدايت شوم، من آن را به قيمت خوبي مي‌فروشم و زمين بزرگ تري را مي‌خرم. امام عليه السلام فرمود: در اين صورت اشكالي ندارد. (۱)

آن حضرت مي‌فرمود: از نزديك‌ترين ياران پيامبر صلي الله عليه و آله كه شما آن‌ها را به فضل و زهد و تقوا مي‌شناسيد، سلمان و ابوذر هستند. شيوه سلمان چنين بود كه هرگاه سهميه سالانه‌اش را از بيت المال دريافت مي‌كرد، مخارج يك سالش را ذخيره مي‌نمود تا زماني كه در سال آينده نوبت سهميه‌اش برسد. به او اعتراض كردند كه تو با اين همه زهد و تقوا در فكر ذخيره آينده‌ات هستي! شايد امروز و فردا مرگ تو برسد! سلمان در جواب مي‌فرمود: شما چرا به مردن فكر مي‌كنيد و به باقي ماندن نمي‌انديشيد؟ ‌اي انسانهاي جاهل! شما از اين نكته غفلت مي‌كنيد كه نفس انسان اگر به مقدار كافي وسيله زندگي نداشته باشد، در اطاعت حق كندي و كوتاهي مي‌كند و نشاط و نيروي خود را در راه حق از دست مي‌دهد؛ ولي همين قدر كه به اندازه نيازش وسيله و مال دنيا فراهم شد با اطمينان و آرامش بيشتري به اطاعت حق مي‌پردازد. (۲)

امام صادق عليه السلام فرمود: «لا خير فيمن لا يحب جمع المال من حلال يكف به وجهه و يقضي به دينه و يصل به رحمه؛ (۳) كسي كه از راه حلال و به انگيزه حفظ آبرو و اداي قرض و رسيدگي به خانواده و فاميل به دست آوردن مال را دوست نداشته باشد، در او هيچ گونه خيري نيست..»

برگرفته از مقاله گذري بر انديشه هاي اقتصادي امام صادق عليه السلام / استاد عبدالكريم پاك نيا


پی نوشت:
۱) - الكافي، ج ۵، ص ۹۲.
۲) - وسائل الشيعه، ج ۱۷، ص ۴۳۵.
۳) - الكافي، ج ۵، ص ۷۲.
منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین