عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۶
طرح موزه قرآن براساس 30 جزء كلام وحي رونمايي شد و این موزه قرار است با همکاری موزه آثار خطی و فرهنگی دکتر محفوظی ساخته شود.
عقیق: طرح موزه قرآن بر اساس 30 جزء كلام وحي رونمايي شد و این موزه قرار است با همکاری موزه آثار خطی و فرهنگی دکتر محفوظی ساخته شود.

عبدالرضا محتشمی، طراح و معمار پروژه موزه قرآن با بيان اينكه ایران ام‌القرای جهان اسلام است و با توجه به اينكه  قرآن کمتر به شکل رسمی معرفی و رسانه‌ای شده است، افزود: سعی کردیم تا این کلام‌الله را در قالب طراحی این موزه بهتر معرفی کنیم.

وي اظهار كرد: بيش از دو سال است که طراحی پروژه موزه قرآن را در دستور کار داریم و  این طرح در حقیقت هدیه معماری ایرانی به جهان اسلام و نشانه وحدت میان امت اسلامی است.

محتشمی با بيان اينكه وجه کاربری فضای موزه‌ای ایجاد شده در این مکان  بخشی به مرکز تحقیقات و علوم قرآنی، بخشی به انفورماتیک و روابط رایانه ای با ادبیات قرآن اختصاص خواهد داشت افزود: بخش ویژه‌ای از موزه هم به عنوان تعامل میان ادیان با استفاده از به نمایش درآمدن کتاب‌های دینی در نظر گرفته می‌شود و مي توان گفت كه بالغ بر دو سال طراحی این پروژه به طول انجامیده است.

وی در عين حال خاطرنشان كرد: با توجه به کاربری این موزه امیدواریم نهادهایی همچون مرکز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و یا معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر احداث این مکان مشارکت کنند.

طراح و معمار پروژه موزه قرآن با بيان اينكه حدود 25هزار مترمربع برای زیربنای این موزه در طبقات مختلف در نظر گرفته شده است که البته برای حریم بنای آن حدود 10 هزار متر مربع زمین نیاز است که رستوران، تأسیسات، مراکز خدماتی نیز بدان ملحق خواهد شد بيان كرد: بدنه ضلع جنوبی اتوبان همت، مقابل  بوستان طالقانی حدفاصل این پارک تا مصلای تهران برای این منظور در نظر گرفته شده است و در حقیقت این موزه واسط میان فضای فرهنگی موجود در پارک طالقانی و مصلی است که تا به این لحظه توسط شریان‌های مصنوعی به یکدیگر مرتبط هستند.

وی با اشاره به اینکه طراحی این پروژه توسط گروه مشاوران صورت گرفته است، در مورد ویژگی‌های طراحی این پروژه گفت: نیاز به طراحی چنین پروژه‌ای زمانی احساس شد که تصور کردیم رسماً فضای موزه‌ای تبدیل به مکانی شده است که بار آموزشی در آن اجباری است و سعی کردیم با طراحی این پروژه فضاهای آموزشی اختیاری را نهادینه کنیم.

محتشمی تصریح کرد: تخصص این گروه معماری طراحی موزه است؛ گنبد و یا بهتر بگویم نیم‌گنبدهای طراحی شده در معماری این موزه که تعداد آنها به عدد جزء‌های قرآن کریم 30 نیم‌گنبد است .در حقیقت هدیه معماری ایرانی به جهان اسلام تلقی می‌شود که نشانه وحدت میان امت اسلامی است؛ این 30 نیم‌گنبد همگی رو به قبله دارند.

وی دلیل به کار بردن نیم‌گنبد به جای گنبد کامل در طراحی فضای این موزه را برطرف کردن پارادوکس جهت‌گیری گنبد در فضاهای عبادی دانست و اظهار كرد: در گنبد کامل همگرایی خطوط رو به آسمان است و این خط آسمانی در تضاد با خط سوی قبله است که ماهیت زمینه دارد، ما براساس مدل ریاضی قرآنی که در طراحی همه فضاهای این موزه از آن استفاده کرده‌ایم، با به کار بردن نیم‌گنبد به شکلی نمادین همچون صفوف نمازگزاران، رخ تمامی آنها را به سوی قبله متمایل کرده‌ایم.

مدیر پروژه موزه قرآن ادامه داد: در فضای پشت نیم گنبدها نیز از سرامیک فیروزه‌ای و آسمانی استفاده شده است و فضای زیرین نیم کنبدها که بدنه آنها با سنگ مرمر  کار خواهد شد، موجب تلألو نور ملایمی می‌شود که در محدوده آنها غرفه‌هایی به شکل رحل قرآنی طراحی و اجرا خواهد شد و نوعی آرامش در فضا ایجاد خواهد کرد که از تلاطم و ازدحام فضای خارجی موزه متمایز می‌شود.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین