عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۳۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
پاسخ دو تن از مراجع به استفتاء درباره ادامه ی تحصیل کسانی که از طرق غیرقانونی و غیرطبیعی وارد دانشگاه شده اند به شرح زیر می باشد.

عقیق:پاسخ دو تن از مراجع به استفتاء درباره ادامه ی تحصیل کسانی که از طرق غیرقانونی و غیرطبیعی وارد دانشگاه شده اند، به شرح زیر می باشد.

متن استفتاء طلبه ای در قم و پاسخ ها به آن که امروز سه شنبه 28 مرداد ماه انجام شده است، در پی می آید:

پاسخ دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی

پرسش: محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی، سلام علیکم: آیا ادامه تحصیل کسانی که در یک رقابت علمی از طرق غیر قانونی و غیر طبیعی مانند تقلب و پارتی بازی وارد دانشگاه می شوند جایز است؟ اگر افرادی از این طریق کسب مدرک کنند و بر اساس آن مدرک به سمتی دست پیدا کنند آیا ارتزاق و کسب درآمد آنها از این طریق جایز است؟

پاسخ: به طور کلی استفاده از اموال و امکانات شخصیت های حقیقی یا حقوقی تابع رضایت مالک یا متولی است بنابراین ضوابط دانشگاه در چنین شرایطی اگر تحصیل این افراد را اجازه دهد تحصیل این افراد جایز است اگر تحصیل این افراد را ناصحیح بداند تحصیل این افراد جایز نیست و اگر قائل به تفصیل شود تابع همان تفصیل است اگر ضوابطی در این مورد، جعل نشده باشد یا تفسیرش معلوم نباشد باز هم تحصیل جایز نیست. شایان ذکر است اگر متولی شخصیت حقوقی تحصیل را اجازه دهد ولی قانون تحصیل را اجازه ندهد بنابر احتیاط تحصیل و اخذ مدرک جایز نیست. 

در مورد سمتی هم که شخص با آن مدرک به دست آورده اگر در آن سمت صرف داشتن مدرک شرط باشد اشکال ندارد ولی اگر منظور مدرکی باشد که از غیر طریق تقلب به دست آمده است انجام آن کار جایز نیست و درآمد آن نیز حرام است؛ در این مورد هم اگر قانونی در بین باشد بنابر احتیاط رعایت شود.

پاسخ دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

پرسش: محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته، سلام علیکم: آیا ادامه تحصیل کسانی که در یک رقابت علمی از طرق غیر قانونی و غیر طبیعی مانند تقلب و پارتی بازی وارد دانشگاه می شوند جایز است؟ اگر افرادی از این طریق کسب مدرک کنند و بر اساس آن مدرک به سمتی دست پیدا کنند آیا ارتزاق و کسب درآمد آنها از این طریق جایز است؟

پاسخ: با اهداء سلام و تحیت؛ پاسخ:

1 - تقلب، حرام است، جدا از آن توبه نموده، آن را تکرار نکنند، و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایند. ولی چنانچه در محدوده گسترده ای نبوده فعلا مشکلی ندارد و ادامه کار و مدرک تحصیلی و مانند آن اشکالی ندارد.

2 - پارتی بازی ( یعنی وساطت برای پیشرفت کار بر خلاف قانون) جایز نیست و حقوقی که می گیرند اشکال دارد ولی چنانچه این کار در حد معرفی باشد و فرد بقیه مراحل را طبق مقررات و شرایط قانونی طی کند و باعث تضییع حقوق دیگران نشود اشکالی ندارد.

 

 منبع:جام

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین