عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۳۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
آیت‌الله اختری در نشست مشترک سفرای جمهوری اسلامی ایران:
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: بسیاری از معارف و واژه‌های مکتب اهل بیت(ع) در دایرةالمعارف‌های تألیف شده، مورد تحریف‌های قرار گرفته است که مجمع جهانی اهل بیت(ع) در همین راستا دانشنامه «ویکی شیعه» را راه‌اندازی کرده است.
عقیق:نشست صمیمی سفرای جمهوری اسلامی ایران با حضور دبیران کل مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دستیار ویژه وزیر امور خارجه و سخنگوی وزیر امور خارجه ظهر امروز در هتل فردوسی برگزار شد.

آیت‌الله محمدحسن اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) خطاب به سفرای حاضر در جلسه گفت: غرض از زحمتی که برای شما ایجاد کردیم آشنایی بیشتر با فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت و تقریب بین مذاهب اسلامی در خارج از کشور است تا در جریان جزئیات برنامه‌ها قرار داشته باشید و از نقطه نظرات، پیشنهادات و ملاحظاتی که نسبت به فعالیت‌های ما در خارج از کشور مشاهده می‌کنید، بهره‌ ببریم.

وی اظهار داشت: شما نمایندگان نظام جمهوری اسلامی در خارج کشور هستید و تمام مسلمانان و پیروان اهل بیت در همه جای دنیا با شما ارتباط دارند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) عنوان کرد: ما به مفهوم وحدت اسلامی، یکپارچگی امت مسلمانان و تعامل و ارتباط با غیر مسلمانان همواره نیازمند هستیم چراکه به فرموده امام امت که برای احیای اسلام و نجات مستضعفان، انقلاب اسلامی را به ثمر رساند و نظام جمهوری اسلامی را تأسیس کرد و البته رهنمودهای امام خامنه‌ای برای تعامل سازنده و برای ایجاد ارتباط خوب، باید به معرفی مکتب اسلام و اهل بیت در خارج کشور بپردازیم که در همین راستا بهره‌گیری از دیدگاه‌های شما سفرا می‌تواند، گام مؤثری برای ادامه روند فعالیت‌های ما به شمار رود.

وی  اظهار داشت: ما به تلاش، راهنمایی‌ها و اطلاعاتی که شما  در هر کشوری از آن برخوردار هستید، بسیار احساس نیاز می‌کنیم و رکن اصلی سیاست‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) بومی‌سازی است؛ مردم ما و پیروان اهل بیت (ع) بر اساس نیازمندی‌ها، توانمندی‌ها و تشخیص خودشان با معارف اهل بیت آشنا می‌شوند و ما نیز می‌توانیم از آنها حمایت کنیم.

* تألیف دایرةالمعارف و دانشنامه «ویکی شیعه»

حجت‌الاسلام اختری تصریح کرد: مسئله دوم، بحث وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است که با توجه به توطئه‌های بسیار علیه اسلام، شخص حضرت رسول (ص) و احکام و دستورات اسلامی که در مقاطع مختلف شاهد آن هستیم امروز بسیار به مسئله وحدت نیاز داریم و اصولاً این یک ضرورت برای ما تلقی می‌شود چراکه قرآن کریم، اهل بیت(ع)‌، علما، امام و رهبری همواره بر آن تأکید داشته‌اند و ما باید همراه با تمام طوایف و مذاهب اسلامی مرتبط با هم و با وحدت و یکپارچگی در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کنیم.

وی گفت: تلاش ما این است که در مرحله اول، معارف اهل بیت (ع)، قرآن و آن علوم کامله‌ای که از قرآن و رسول‌الله (ص) به ما رسیده را به زبان بهتر و با بیان شیرین‌تر بر اساس ذائقه مسلمانان عنوان کنیم و متناسب با رویکردهای محلی در هر کشور با آنها برخورد کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اظهار داشت: خوشبختانه مجمع جهانی اهل بیت (ع)، 1500 عنوان کتاب در زمینه‌های تحقیق و پژوهش با تمام مضامین منطقی و علمی مکتب اسلام و اهل بیت (ع) به زبان‌های مختلف و بیش از 55 زبان ارائه داده است که در حال حاضر این کتاب‌ها ترجمه شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. همچنین اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اهل بیت (ع) یک اطلاع‌رسانی بسیار قوی است و پایگاه اطلاع‌رسانی و کتابخانه دیجیتالی ما تا جایی توانمند است که در همین راستا «ویکی شیعه» را راه‌اندازی کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در میان برخی از دایرة‌المعارف‌ها و دانشنامه‌هایی که در سایر کشورها به رشته تحریر درآمده و جمع‌آوری شده نسبت به بسیاری از معارف و اصول و واژه‌های مکتب اهل بیت تحریف‌های بسیاری مشاهده می‌شود که برخی از روی غرض‌ورزی و دسته‌ای دیگر از روی غفلت است مجمع جهانی اهل بیت(ع) بر آن است تا با با راه‌اندازی «ویکی شیعه» واژه‌ها و مفاهیم اهل بیت(ع) را به درستی به جامعه بشناساند.

اختری عنوان کرد: بر همین اساس دانشگاه اهل بیت (ع) را تأسیس کردیم که در حال حاضر فقط چند رشته دارد اما پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک حتی دارای رشته‌های فنی مهندسی شود و دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی نیز برای پذیرش دانشجویان و طلاب از کشورهای مختلف تأسیس شده که هر دو بازوانی برای مجمع جهانی تقریب مذاهب و مجمع جهانی اهل بیت است و ما از آن استقبال می‌کنیم و خوشبختانه این دانشگاه در اختیار پیروان مسلمان بوده و در شرایطی هم پذیرای دانشجویان غیر مسلمان خواهد بود.

وی خطاب به سفرای حاضر در جلسه گفت: شخصیت‌هایی که علاقه‌مند هستند دیداری با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند مجمع جهانی اهل بیت (ع) این آمادگی را دارد که مقدمات این دیدار را هر چند به صورت غیررسمی و غیر دولتی فراهم کند و اگر شرایط بهتری فراهم شد آمادگی همکاری در بسیاری از زمینه‌ها را دارد.

* عضویت 550 نفر از کشورهای مختلف در مجمع جهانی اهل بیت(ع)

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: از دیگر فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت شرکت در نمایشگاه کتاب بین‌الملل است که در صورت توان در این نمایشگاه‌ها شرکت خواهیم کرد و آثار تألیفی و پژوهشی خود را در آنجا ارائه داده و آماده تشکیل میزگردها و جلسات سخنرانی با حضور مسلمانان و غیر مسلمانان هستیم.

حجت‌الاسلام اختری عنوان کرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) در حال حاضر 550 عضو از کشورهای دیگر دارد که اعضای آن در ابتدا با 300 عضو شروع شده بود البته این به معنای آن نیست که ما می‌خواهیم عضوگیری را توسعه دهیم بلکه جایی که ضرورت مشاهده می‌شود که شخصیتی وجود دارد عضو بودن آن به مصلحت مجمع جهانی اهل بیت (ع) است ما از عضویت او استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به ایجاد جمعیت‌هایی از مسلمانان و پیروان اهل سنت در کشورهای گوناگون گفت: از دیگر اقدامات مجمع جهانی اهل بیت(ع) تشکیل جمعیت زنان، جمعیت جوانان و کمک‌رسانی به مردم محروم و مستضعف به ویژه یاری رسانی به مسلمانان در بحران‌ها از جمله سیل پاکستان و اندونزی است که مجمع جهانی اهل بیت (ع) در حد توانمندی خویش با جمع‌آوری کمک از سایر مناطق، مردم محروم جهان را در ساختن مساجد و حسینیه‌ها کمک خواهد کرد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین