عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۳۳۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
آیت‌الله اراکی در نشست مشترک سفرای جمهوری اسلامی:
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن بیان ۳ راهبرد این مجمع گفت: کنفرانس وحدت اسلامی کشورهای مسلمان، امسال متفاوت از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.
عقیق:نشست صمیمی سفرای جمهوری اسلامی ایران با حضور دبیران کل مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دستیار ویژه وزیر امور خارجه و سخنگوی وزیر امور خارجه ظهر امروز در هتل فردوسی برگزار شد.

3 استراتژی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ تئوری‌سازی، گفتمان‌سازی، عملیاتی کردن پروژه‌های تقریب

آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ابتدا اظهار داشت: با تاکیدی که مقام معظم رهبری در حکم این جانب صادر کردند مبنی بر دیپلماسی وحدت، این ماموریت خواه ناخواه پیوستگی با نمایندگان و سفرای جمهوری اسلامی ایران را مستحکم‌تر می‌کند.

وی گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران موفق شود که وحدت جامعه اسلامی را معماری کند و ما بتوانیم به یک انسجامی در جامعه اسلامی دست یابیم به معنای یک حادثه بزرگی در جهان کنونی خواهد بود و ما را وارد دوران جدیدی خواهد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: حدس می‌زنیم حوادثی که در گوشه و کنار جهان رخ می‌دهد اگرچه حوادث تلخی بر خلاف جهت تقریبی است اما می‌تواند زمینه را برای مرجع تقریبی بزرگ‌تری فراهم کند بنابراین می‌توان از تهدیدهای کنونی به عنوان یک فرصت بهره برد.

وی با بیان اینکه استراتژی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سه مسئله تعریف می‌شود،‌ ابراز داشت: نخست‌ تئوری‌سازی تقریب که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این عرصه 22 سال کار سنگینی را انجام داده و امروز ما شاهد ذخیره عظیمی از تئوری تقریب هستیم. همچنین گفتمان‌سازی تقریب که اکنون وارد فاز دوم خود شده است و باید تلاش کنیم تا گفتمان‌سازی تقریب در جهان گسترش یابد و خوشبختانه در بسیاری از کشورهای اسلامی شاهد تاسیس گفت‌وگوی بین ادیان هستیم که قطعا بیانگر نقش موثر مجمع جهانی تقریب مذاهب است.

* لزوم توجه به فعالیت‌های دانشگاه مذاهب اسلامی

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: مرحله سوم همان مرحله کنونی ما و عمده فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب را برعهده دارد که بیانگر میدانی‌سازی یا عملیاتی کردن پروژه‌های تقریب است که نخستین اقدام ما در این زمینه تاسیس دانشگاه تقریب است که باید از سوی رسانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد که در این دانشگاه مذاهب اهل سنت، شیعه، مذاهب فقهی اسلامی، کلام اسلامی و تمام عرصه‌های مربوط به اندیشه‌ها و کلام اسلامی در آنجا به اجرا درمی‌آید که جمع کثیری از دانش‌پژوهان شیعه و سنی مشغول تحصیل در این دانشگاه هستند.

وی تشکیل کمیته مساعی حمیده را از دیگر اقدامات مجمع جهانی تقریب مذاهب برشمرد و گفت: کمیته مساعی حمیده از دو سال پیش تشکیل شده که برای نزدیک کردن گروه‌های متنازع و متخالف در نقاط مختلف جهان اسلام تلاش می‌کند و اولین گام‌ها در این خصوص در بیروت و ترکیه برداشته شد لذا ما تلاش کرده‌ایم علمای مسلمان سوری اعم از افرادی که معارض یا هماهنگ با دولت را کنار هم جمع کرده و با آنها به گفت‌وگو بپردازیم چراکه اگر این حالت تضاد و تناقض، دشمنی و ستیز در میان مردم سوریه افزایش یابد خطرناک خواهد بود.

* کنفرانس وحدت اسلامی، امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: تشکیل اتحادیه‌های اسلامی بانوان ازجمله دیگر اقدامات مجمع جهانی تقریب مذاهب است؛‌ امروز اتحادیه جهانی بانوان با مدیریت طوبی کرمانی تشکیل شده و کارهای بزرگی از جمله گردهمایی‌ها در این راستا انجام شده است. اتحادیه اساتید دانشگاه‌های جهان به زودی تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنفرانس وحدت اسلامی کشورهای مسلمان، امسال متفاوت از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در کنفرانس وحدت اسلامی این اتحادیه‌ها گرد هم خواهند آمد و کارها تا حدودی تخصصی‌تر انجام می‌شود.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه مرکز گفت‌وگویی بین مذاهب در دانشگاه قم تاسیس شده است افزود: دوره 50 جلدی اصول شیعه و سنی هم‌اکنون در حال چاپ است و از جمله کارهایی که مرکز پژوهش‌های قم انجام داده مجموعه قواعد اصولی مشترک است همچنین تعریف صدها جلد کتاب و پژوهش در عرصه‌های تقریبی و تشکیل اولین اجتماع گفت‌وگوی بین مذاهب از جمله اقدامات بزرگ مرکز پژوهش‌های حوزه علمیه قم است که در اجتماع گفت‌وگوی بین مذاهب علمای شیعه و سنی از اندونزی با علمای قم به گفت‌وگو می‌پردازند و این اجلاس هر سه ماه یکبار با حضور علمایی از سایر کشورها برگزار خواهد شد.

* احیا و بازسازی نماز وحدت در مساجد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: اساس تقریب این است که مسلمین بتوانند با هم عبادت کنند و نماز جماعت مشترکی برگزار کنند چراکه نماز جماعت، صلب کار تقریب است و ائمه اطهار (ع) در روایاتشان بر این مسئله تاکید دارند و متاسفانه هنوز ما در کشور خودمان موفق به انجام این کار نشده‌ایم.

وی گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی نمازهای وحدت عنوان شد که همواره حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته‌اند که باید بازسازی و مورد توجه قرار گیرد. از این رو نیاز است مساجدی را تاسیس کنیم که اجتماع شیعه و سنی را با هم مهیا کند.

اراکی در پایان گفت: مقدمات مسئله تاسیس اتحادیه علمای مقاومت، علمای پشتیبان و حامی مقاومت در منطقه به خصوص در فلسطین فراهم شده و طی یک سال آینده شاهد اولین گردهمایی شیعه و سنی طرفدار مقاومت خواهیم بود و از درون این اجلاس، اتحادیه علمای مقاومت بیرون خواهد آمد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین