عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
با توصیه پدر و کمک همسرم حافظ قرآن شدم؛
«عباس هاشمی» نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم موفق به حفظ کل کتاب آسمانی شد. او این کار را با توصیه پدر انجام داده و می‌گوید: کمک همسرم سبب شد در این کار موفق شوم.
عقیق:«عباس هاشمی» قاری بین‌المللی قرآن کریم و نفر اول بیست‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران حافظ کل قرآن کریم شد.

پیش از این قاریانی چون «کریم منصوری»، «مهدی صیاف‌زاده»، «حامد شاکر‌نژاد» و «منصور قصری‌زاده» کل قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.

به منظور اطلاع از دلایل گرایش هاشمی به حفظ کل قرآن کریم دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم.



ابتدا کمی از خود بگویید؟

«عباس هاشمی» هستم، متولد 1359 بوشهر، تحصیلات را تا مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران ادامه دادم و در حال حاضر به عنوان دبیر در آموزش و پرورش مشغول تدریس هستم.


متأهل هستید؟

بله من متأهل و صاحب یک فرزند به نام «علی» هستم.


شما قاری قرآن بین‌المللی قرآن هستید چه شد به حفظ علاقه‌مند شدید؟

از روزی که کار تلاوت قرآن کریم را آغاز کردم پدرم همواره به من تأکید داشت که باید به حفظ قرآن بپردازی. حتی به یاد دارم سال 1370 در بوشهر مسابقه‌ای با موضوع حفظ سوره مبارکه «حج» برگزار می‌شد و پدرم من را برای حضور در این مسابقه ثبت‌نام کرد. آن زمان من سوره «حج» را در برگه‌ای نوشته بودم و هر روز به کنار ساحل خلیج فارس می‌رفتم و قدم‌زنان به حفظ قرآن کریم مشغول می‌شدم و همچنین در آن سال در مسابقه حفظ سوره «حج» فقط دو نفر شرکت کردند که من دوم شدم.

توصیه‌های پدرم به حفظ قرآن به این جا ختم نشد و وی مدام به من توصیه می‌کرد که قرآن را حفظ کنم و این توصیه‌ها پس از کسب عنوان بین‌المللی بیشتر شد.



اغلب قاریان بین‌المللی می‌گویند با مشکل زندگی و کار نمی‌توان قرآن را حفظ کرد شما چطور با مشغله کار و زندگی به این امر مشغول شدید؟

دبیران آموزش و پرورش معمولاً اوقات فراغت زیادی دارند و این شغل نسبت به سایر مشاغل حجم کمتری دارد. از این‌رو احساس کردم زمان کافی برای حفظ وجود دارد و بهتر است از اوقات فراغتم برای حفظ قرآن کریم استفاده کنم.

حفظ قرآن کاری سخت است اما اگر قاریان ما همت کنند و گام در این عرصه بگذارند مطمئن باشند که خدا هم کمک می‌کند و با وجود کار و مشغله‌های فراوان در این عرصه موفق می‌شوند.


گفتید اصلی‌ترین دلیل گرایش شما به حفظ قرآن کریم پدرتان بود آیا دلایل و انگیزه‌های دیگری برای این کار داشتید؟

تأکیدات مکرر رهبری مبنی براهمیت حفظ قرآن یکی دیگر از دلایل گرایش من به حفظ قرآن کریم است، معظم‌له بارها به قاریان بین‌المللی تأکید داشتند که به سمت حفظ قرآن بروند، همچنین در سا‌ل‌های اخیر رهبری بارها به موضوع تربیت حافظان قرآن تأکید کردند و هم‌اکنون جامعه قرآن در تلاش برای تحقق خواست معظم‌له مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم هستند.




موضوع تلاوت از حفظ هم از دیگر موضوعات است که در سال‌های اخیر مورد توجه قاریان قرار دارد و من هم برای اینکه از این قاعده مستثنی نباشم به حفظ کل قرآن کریم روی آوردم. همچنین حفظ آیات قرآن به قاری در تلاوت بسیار کمک می‌کند.

در موضوع تلاوت از حفظ اغلب قاریان حفظ موضوعی آیات را کافی می‌د‌انند. چرا شما به حفظ موضوعی اکتفا نکردید؟

همانگونه که گفتم دلایل مختلفی برای حفظ قرآن کریم داشتم که یکی از این اولویت‌ها تلاوت آیات قرآن از حفظ است. به نظر من حفظ کل قرآن کریم بسیار مفید‌تر از حفظ موضوعی آیات برای تلاوت است زیرا کاربرد قرآن فقط در تلاوت نیست و باید آموزه‌های قرآن را در همه مراحل زندگی به کار بست از این‌رو باید همه آیات را در قلب محفوظ داشت تا خواص آن در زندگی نمایان شود.

حفظ قرآن کریم را از چه زمانی آغاز کردید؟

کار حفظ را اولین‌بار همانگونه که گفتم از دوران نوجوانی با حفظ سوره «حج» آغاز کردم و بعد از آن هم با جدیت این کار را ادامه دادم و تا 5 جزء قرآن را حفظ کردم، پس از آن باز هم درگیر موضوعات تلاوت بودم اما لابه‌لای آن چند مرحله کار حفظ را با جدیت پی‌گیری کردم و حتی تا 10 و 20 جزء قرآن را حفظ شدم اما به دلیل رها کردن کار اغلب محفوظات را فراموش کردم تا اینکه پس از کسب عنوان نخست مسابقات بین‌المللی دوباره به فکر حفظ افتادم و از حدود یک سال قبل به صورت تخصصی کار را آغاز کردم و ماه مبارک رمضان موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.




کار حفظ را در منزل انجام می‌دادید یا اینکه در مؤسسه و یا جلسه‌ای شرکت می‌کردید؟

من خودم در منزل به حفظ قرآن کریم پرداختم و با کمک همسرم موفق به حفظ کل قرآن شدم.

همسرتان چه کمک‌هایی در این راه به شما می‌کرد؟

خدا یک فرزند پسر به ما داده که نگهداری آن مشکلاتی دارد و با وجود فرزند خردسال در خانه کار حفظ عملاً نشدنی است آن هم در یک سال، حال با این وجود همسرم با محیا کردن شرایط منزل کار را برای من تسهیل می‌کرد و حتی برخی اوقات برای راحتی من به منزل پدرش می‌رفت تا بتوانم به راحتی مشغول حفظ باشم باید بگویم بدون کمک وی شاید نمی‌توانستم حافظ قرآن شوم از این رو از وی تشکر می‌کنم.


همسرتان هم با شما قرآن را حفظ می‌کرد؟

نه؛ همسرم قاری قرآن است. وی تاکنون موفق به کسب مقام نخست رشته تلاوت ترتیل مسابقات سراسری قرآن کریم و مقام نخست مسابقات کشوری دانشجویان در رشته‌ تلاوت تحقیق شده است.

سال 1389 در مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبانی استان یزد هر دو در مسابقات حضور داشتیم، هر دو فینالیست بودیم که من به مقام اول رسیدم اما همسرم پنجم شد.



گفتید پدرتان خیلی به حفظ قرآن تأکید داشت وی هنگامی که با خبر شد شما قصد حفظ کل قرآن را دارید چه عکس‌العملی نشان داد؟

بله، پدرم به شدت به حفظ قرآن تأکید داشت و همواره من با تشویق‌های وی به حفظ قرآن می‌پرداختم. پدرم حتی هنگامی که من به مقام نخست مسابقات بین‌المللی رسیدم می‌گفت: این مقام چندان فایده‌‌ای ندارد و باید تو حافظ کل قرآن شوی. از آن پس همیشه به دیگران هم می‌گفت به من حفظ قرآن را توصیه کنند تا اینکه سال گذشته تصمیم گرفتم قرآن را حفظ کنم، البته پدرم را تا زمانی که حفظ را به پایان نرساندم مطلع نکردم و هنگامی که وی از حافظ شدن من با خبر شد بسیار خوشحال شد و من را دعا کرد.


در پایان حرفی دارید؟

به همه قاریان قرآن کریم می‌گویم وقتی رهبر معظم انقلاب موضوعی را توصیه می‌کنند در پس آن نکات بسیاری نهفته و این توصیه‌ها برای سعادت ما است. پس ضروری است قاریان قرآن توصیه رهبر که پرداختن به حفظ که مقدمه انس با قرآن است را آویزه گوش کنند.

حفظ قرآن علاوه بر اینکه انسان را به انس با آیات الهی نزدیک‌تر می‌کند برای قاری قرآن هم مفید است و می‌تواند تسلط قاری را به الفاظ بیشتر کند.



منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین