عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۶
به هر حال در آخر هیچ چیزی در دستت نمی‌ماند و به این فکر باش که چیزی به دست بیاوری که در دستت بماند و بتوانی همراهت ببری که آن چیز عمل صالح است.

عقیق: آیت الله مجتبی شهیدی کلهری مشهور به مجتبی تهرانی استاد مشهور اخلاق و مرجع تقلید و مدرس حوزه های علمیه تهران(مانند مدرسه مروی) بود؛ وی از محضر اساتید بزرگی همچون ادیب نیشابوری، آیت الله بروجردی، آیت الله حکیم، آیت الله گلپایگانی، علامه طباطبایی و... بهره برد.

این مرجع بزرگوار تقلید و استاد بزرگ اخلاق، پس از 40سال خدمت صادقانه در نشر معارف اسلامی و ترویج مکتب حقّۀ اهل‌بیت عصمت و طهارت، در دی‌ماه سال 1391هـ‌ش؛ دار فانی را وداع گفت؛ در این مجال سعی داریم تا جرعه ای از بیانات ناب اخلاقی ایشان را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

روی عن علی «علیه‌السّلام» قال :« يَا ابْنَ آدَمَ لَا تَأْسَفْ‌ عَلَى‌ مَفْقُودٍ لَا يَرُدُّهُ إِلَيْكَ الْفَوْتُ وَ لَا تَفْرَحْ بِمَوْجُودٍ لَا يَتْرُكُهُ فِي يَدَيْكَ الْمَوْت».

آنچه از دست دادی دیگر بر نمی‌گردد، و آنچه در دست داری، از دستت می‌رود

 روایتی از امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) منقول است که حضرت فرمود: ای فرزند آدم! برای آن چیزی که از دست دادی و از دست دادن آن را به تو برنمی‌گرداند تأسف نخور، «يَا ابْنَ آدَمَ لَا تَأْسَفْ‌ عَلَى‌ مَفْقُودٍ لَا يَرُدُّهُ إِلَيْكَ الْفَوْتُ»، وقتی که فوت شد و از دست رفت، این از دست رفته را، دیگر به تو بر نمی‌گرداند.

«وَ لَا تَفْرَحْ بِمَوْجُودٍ لَا يَتْرُكُهُ فِي يَدَيْكَ الْمَوْت»، به خاطر آنچه که در دست داری و مرگ نمی‌گذارد در دستت بماند، شادی نکن؛ پس آنچه از دست دادی دیگر بر نمی‌گردد، و آنچه در دست داری، از دستت می‌رود؛ این مطلب اشاره به این دارد که: تمام امور دنیایی بین دو چیز دائر هستند، یا فوت است، یعنی از دست می‌دهی؛ یا موت است، یعنی تو از دست می‌روی و از دنیا می‌روی، فرقی نمی‌کند؛ بالاخره در دستت نمی‌ماند؛ پس به فکر چیزی باش که در دستت می‌ماند.

هیچ چیز از مادّیّت در دستت نمی‌ماند

حضرت می‌فرمایند: امر دنیا بین دو کلمة خیلی زیبا یعنی فوت و موت دائر است؛ یا همین‌جا از دستت می رود یا نه، از دستت نرفته‌، زنده هستی ، ولی آخرش چه می‌شود؟ تو می‌میری و باز هم از دستت می‌رود و این را بدان که هیچ چیز از مادّیّت در دستت نمی‌ماند!

پس غصّه آنچه را که از دست دادی نخور و نسبت به آنچه که در دست داری خوشحالی نکن! چون به هر حال در آخر هیچ چیزی در دستت نمی‌ماند و به این فکر باش که چیزی به دست بیاوری که در دستت بماند و بتوانی همراهت ببری که آن چیز عمل صالح است.

پس بی‌جهت ناراحت نشو و اعصابت را برای آنچه از دست دادی خُرد نکن و از این طرف هم برای آنچه داری خیلی خوشحال و شاد نباش؛ چون این‌هم در دستت نمی‌ماند؛ حواست را جمع کن!

 

پی نوشت ها:

مجموعه ورّام ج 2 ص 114

چهارشنبه 27 اردیبهشت 91 – 24 جمادی الثانی 1433

منبع:دانشجو

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین