عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
حجت‌الاسلام "حسین انصاریان" در دومین کنگره "حماسه حسینی":
در کربلا اوج همه حقایق الهی و انسانی از مشرق وجود 72 تن طلوع کرد و آن‌ها مطلع‌الفجر واقعی هستند که اسماء الهی و صفات پروردگار از آن مطلع‌الفجر طلوع کامل داشته است.

عقیق: حجت‌الاسلام حسین انصاریان مدیر مؤسسه دارالمعارف شیعی در دومین کنگره حماسه حسینی با محوریت اخلاق و معنویت با اشاره به اینکه بعد عرفانی 72 انسان بی‌نظیری که حادثه عظیم کربلا را به وجود آوردند، از نظر ظاهر روشن است، اظهار داشت: آن چیزی که باعث شد 72 یار امام حسین(ع) به اوج برسند، معرفت، عرفان و شناخت آن‌ها بود.

وی این شناخت را حاصل عکس‌العمل 72 تن در شب عاشورا به سخنان اباعبدالله الحسین(ع) دانست و افزود: آنچه باعث برتری آن‌ها شده ، وجهه امام‌شناسی آن‌ها است، چرا که این اعتقاد عظیم معنوی، 72 تن را به جایی رساند که برای تاریخ، بی‌نظیر و بی‌نمونه معرفی شوند.

حجت‌الاسلام انصاریان با اشاره به زیارت ناحیه امام زمان(عج) و سلام حضرت حجت(عج) برای برخی از یاران امام حسین (ع)، خاطرنشان کرد: یکی از یاران امام حسین در شب عاشورا خطاب به مولای خویش گفت: اگر فردا 70 بار من را بکشند و خدا من را زنده کند من هرگز دست از شما بر نمی‌دارم و شما را تنها نمی‌گذارم. این جملات «مسلم بن عوسجه» اوج معرفت یک انسان به امامش را نشان می‌دهد.

مطلع‌الفجر واقعی چه کسانی هستند؟

وی با تأکید بر اینکه برای شناخت عرفان این 72 تن توجه به اعمال، رفتار، کردار، صحبت‌ها و برخوردهای آن‌ها لازم است، ادامه داد:‌ از وجود شهودی این 72 تن عرفان کاملاً قابل به دست آوردن است، عرفانی که توأم با عشق آتشین و غیرقابل سرد شدن است، 72 تن عارف عاشق، عارف واصل و مجذوب سالک بودند.

این عاشوراپژوه بیان داشت: در کربلا اوج همه حقایق الهی و انسانی از مشرق وجود 72 تن طلوع کرد و آن‌ها مطلع‌الفجر واقعی هستند که اسماء الهی و صفات پروردگار از آن مطلع‌الفجر طلوع کامل داشته است.

وی با بیان اینکه هر کدام از این 72 تن «کلمة‌الله» جامع بودند، افزود: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: آقای همه انسان‌های اولین و آخرین، شهدا هستند و آقای همه شهیدان اولین و آخرین شهدای کربلا هستند و آقای شهدای کربلا، حسین من است. دقت کنید که پیامبر چه نگاهی به این 72 تن داشتند که این شهدا را آقای شهدای اولین و آخرین معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام انصاریان‌ با اشاره به مراحل تعیین و زمین و مکان ساخت سد و تولید برق از توربین‌ها، اظهار داشت: زمین کربلا نسبت به تمام زمین عراق در پایین‌ترین سطح از دریا قرار دارد و امام حسین(ع)‌ در گودال قتلگاه شهید می‌شود، خداوند متعال توربین‌های نور دهنده بین دنیا و آخرت را این 72 تن قرار داده و رحمت خویش را نثار این 72 تن یاور امام حسین(ع) می‌کند، به عبارت دیگر این 72 تن برقی را که از خداوند می‌گیرند، به تمام جهان پخش می‌کنند.

وی با اشاره به بعد اخلاقی 72 یار شهید امام حسین (ع) ادامه داد: از روز دوم تا دهم محرم اگر تک‌تک افراد امام حسین(ع) را نگاه کنید، سراسر دلسوزی و مهربانی در اخلاق آنان تبلور یافته است، حتی هنگامی که به میدان نبرد می‌روند رجزهای عالمانه، حکیمانه و عارفانه می‌خواندند و رجزهای حماسی بیان نمی‌کردند و اینها همه نشان‌دهنده اوج کرامت اخلاقی آن‌ها بود که به جای هزینه کردن خشونت، کینه و نفرت فقط مهر و محبت را نثار می‌کردند.

گران‌ترین آب دنیا کجاست؟

این عاشوراپژوه با اشاره به آخرین لحظات زندگی امام حسین(ع)‌، تصریح کرد: در آن لحظات آخر هنگامی که تشنگی زیاد بر آن حضرت غلبه کرده و از نبرد هم خسته شده بودند، نیزه خود را در خاک فرو کردند تا اندکی استراحت کنند، عمر بن سعد با دیدن این صحنه، به یکی از لشکریان خود دستور می‌دهد که به سوی امام حمله‌ور شود و کار او را یکسره کند.

وی در ادامه افزود: فرد مهاجم به سوی امام حمله‌ور شد و امام در مقام دفاع از خود برآمد و پای راست مهاجم را قطع کردند در این هنگام امام از اسب پیاده شد و بالای سر مهاجم رفت و فرمود: می‌خواهی تو را به خیمه‌ام ببرم تا زخم‌هایت را مداوا کنند، فرد مهاجم گفت: نه! اقوام من در لشکر عمر بن سعد هستند، آن‌ها را صدا بزنید! این ماجرا نشان از پایبندی به اخلاق از سوی امام حسین(ع) تا آخرین لحظات دارد.

حجت‌الاسلام انصاریان با اشاره به ماجرای جوشیدن آب زمزم از زیر پای حضرت اسماعیل(ع)، بیان داشت: خداوند رحمت خودش را در سه ماهگی بر اسماعیل نازل کرد، خداوند به خاطر تحمل تشنگی امام حسین(ع)، رحمتی را برای او قرار داد که قیمتی‌‌ترین آب در جهان است. آبی که در دل‌ها می‌جوشید و از چشمه‌ اشک‌ها جاری می‌شود، این آب عامل بخشش، شفاعت و مغفرت است.


منبع: خبرگزاری فارس

کد خبرنگار: 211007


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین