عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۵۶۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج گفت: در اسلام نسبت به مهمان‌نوازی تأکید بسیار شده است و مهمانداری و مهمان‌نوازی از برجسته‌ترین ارزش‌های انسانی و مکارم اخلاقی است.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محسن منتشلو با بیان این مطلب اظهار کرد: رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند «مهمان راهنمای بهشت است» و در دستورات اسلامی از مهمان به‌عنوان یک هدیه آسمانی یاد می‌شود و یکی از صفات بسیار پسندیده که اگر در هر فرد وجود داشته باشد، فضیلتی بزرگ محسوب می‏‌شود، مهمانداری و مهماندوستی است.

منتشلو گفت: یکی از صفات بارز، زیبا و پسندیده تمامی پیامبران مهماندوستی بود، ما هیچ پیامبری را سراغ نداریم که از مهمان روی گردان بوده باشد. حضرت امام جعفر صادق(ع) ‏ می‏‌فرمایند «یکی از حقوق مؤمن بر برادر مؤمنش این است که دعوت او را اجابت کند.» مهمان‌نوازی نشانه یکرنگی و صفای باطنی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج بیان کرد: مهمان‌نوازی اضافه بر اینکه بهترین پیوند محبت و دوستی و صفا و صمیمیت است، نشانه یکرنگی و صفای باطنی هم است.

وی با اشاره به اینکه رسول خدا(ص) فرمودند «بدترین غذا، سوری است که در آن افراد سیر حاضر باشند ولی از افراد گرسنه دریغ شود» ادامه داد: میزبان باید بکوشد که در مهمانی تنها افراد ثروتمند را دعوت نکند؛ بلکه افراد نیازمند را نیز اطعام نماید.

منتشلو افزود: پیامبر(ص) فرمودند «هرکس که دوست دارد، خدا و رسولش او را دوست داشته باشد، باید همراه با مهمانش غذا بخورد»، همچنین شایسته است میزبان تا می‌تواند به بهترین صورت و نیز با خوشرویی و محبت کامل از مهمانان پذیرایی کند و پیامبر(ص) در حدیث دیگری فرمود «یکی از حقوق مهمان این است که میزبان با او حرکت کرده و تا کنار در خانه بدرقه‌اش کند.»

وی با اشاره به وظایف مهمان در روایات، ادامه داد: رسول خدا(ص) در وصایای خود به ابوذر ضمن تأکید به لزوم پرهیز از مهمانی افراد فاسق و اهل گناه فرمودند «ای ابوذر جز با افراد مؤمن مصاحبت نکن و جز افراد متقی از غذایت نخورند و از غذای افراد فاسق پرهیز کن.»

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سنندج افزود: مهمان باید از به همراه آوردن کسانی که میزبان دعوتشان نکرده، بپرهیزد؛ مهمان غذایی را که برایش حاضر می‌شود، ناچیز و اندک نشمارد و به دیده حقارت به آن ننگرد؛ مهمان بیش از سه روز در خانه میزبان اقامت نکند.

وی یادآورشد: شایسته است که مهمان ضمن رعایت دقیق وقت تعیین شده، در تعیین جای نشستن نیز تابع نظر میزبان باشد؛ چراکه به تعبیر برخی از روایات، صاحب‌خانه بهتر می‌داند که چه جایی از خانه‌اش برای حفظ حرمت و پوشش خانواده او مناسب‌تر است.

منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین