عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

با پیام آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد
سخنرانی حجت الاسلام استاد انصاریان و رونمایی از از مجموعه آثار عاشورایی دکترمحمد ابراهیم آیتی با حضور محققین و اساتید حوزه و دانشگاه از دیگر بخش های دومین کنگره علمی اخلاق و معنویت در حماسه حسینی بود

حسینیه هدایت تهران ، امروز شاهد برگزاری دومین کنگره حماسه حسینی (ع) بود.

به گزارش عقیق ، آغاز گر این کنگره سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین استاد انصاریان بود . سپس پیام آیت الله مکارم شیرازی به کنگره برای حضار قرائت شد.

در ادامه برنامه ضمن تجلیل از مقام علمی عاشوراپژوه و تاریخ‌پژوه اسلامی، محمدابراهیم آیتی ، از مجموعه آثار عاشورایی این تاریخ‌نگار برجسته معاصر جهان تشیع در 800 صفحه رونمایی شد.

اخلاق و معنویت عاشورا مغفول مانده است

این دوره از کنگره با مساعدت و هماهنگی موسسه دارالمعارف شیعی برگزار شد. آیت پیمان مدیرعامل این موسسه در گفت و گو با خبرنگار عقیق ، ضمن تبیین فلسفه برگزاری این کنگره گفت : با توجه به شرایط حاکم بر جوامع شیعی در طول تاریخ ، همیشه تاکید بر بعد حماسی و ظلم ستیزی  قیام سیدالشهدا(ع) بوده از این جهت  به شخصیت ایثار گری و جانفشانی یاران امام حسین(ع) پرداخته شده است وبه شخصیت  معنوی ، اخلاقی و نورانی اصحاب ایشان ، همچنین زندگی سراسر نورانی اباعبدالله (ع) در قبل از وقیام عاشورا چنانچه توجه مطلوبی نشده است .

پیمان با اشاره به اینکه عظمت واقعه عاشورا آنقدر مهم ، سهمگیمن و بزرگ بوده که همیشه به آنچه که در کربلا اتفاق افتاده پرداخته می شود افزود : همه 72 تن یاران سیدالشهدا به نص امام معصوم شخصیت هایی بی بدیل و بی نظیری برای تاریخ هستند. اینها الگوهایی عظیمی هستند برای تمامی ابعاد انسانی اعم از اخلاق ، عرفان و تربیتی اما از آنجا که شیعه همیشه در طول تاریخ تحت سیطره حاکمان جور بوده ، بعد حماسی ، حق طلبی و مبارزه ای قیام عاشورا غلبه کرده بر ابعاد معنوی و اخلاقی این بزرگواران. ما در کنگره حماسه حسینی تلاش داریم که زوایای معنوی و اخلاقی حماسه عاشورا را تبیین کنیم.

مدیر عامل موسسه دارالعرفان افزود : به طور مثال حضرت علی اکبر (ع) فقط در حماسه کربلا شبیه ترین مردم به پیامبر اسلام نبوده ، قطعا ایشان در تمامی طول حیات نورانیشان این شباهت را در کردار و رفتار ، علم  و اخلاقشان داشته اند ، و ما وظیفه داریم ایشان را به عنوان سرمشقی برای زندگی امروز جوانان معرفی کنیم. هدف این کنگره  اشاره به آن ابعاد از واقعه عاشوراست که در منابع وکتابها هم موجود است البته با کمک محققین ، پژوهشگران ، عاشورا پژوهان و اساتیدی که در این زمینه قلم زده اند مثل مرحوم آیت الله خلیل کمره ای که سال گذشته دراولین دوره کنگره از ایشان تجلیل شد.

آیت پیمان با بیان اینکه در کنگره امسال هم از مرحوم استاد آیتی تجلیل می شود گفت : ایشان شخصیتی بی نظیر است که استاد شهید مطهری ایشان را یگانه مرجع بی نظیر خود در تاریخ می دانسته اند. لذا ما تلاش داریم این شخصیت را که حتی بین حوزویان و دانشگاهیان هم کمترشناخته شده اند معرفی کنیم و آثار ایشان را احیا کنیم و در دسترس مخاطبان و محققین قرار دهیم.

در ادامه گزارش تصویری عقیق از این کنگره را ببینید:



























کدخبرنگار:212111


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین