عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
گفتگو با حاج عبدالرضا هلالی
برخی یک روز می‌گویند درود بر تو و روز دیگر ابراز نفرت می‌کنند. مهم نیست. البته اکثر مردم ما انسان‌های نیک‌اندیش و خوبی هستند...
عقیق: دو بخش از گفتگو با حاج عبدالرضا هلالی را تا به خال خوانده اید. بخش پایانی این مصاحبه که حرفهایی است درباره سیاست، پیشکسوتان مداحی و ارتباط با ورزشکاران و هنرمندان است را بخوانید؛ 


هلالی

تو یکی از مداحانی هستی که خیلی به پیشکسوتان این رشته و بزرگانت احترام زیادی می‌گذاری. در این مورد برایمان بگو.

مداحی اهل بیت ‌و نقش مداح و مداحی را نباید دست‌کم گرفت. امروز اهمیت مداحی از گذشته بیشتر است. مداحی اهل‌بیت یکی از بهترین راه‌های مبارزه با ظلم و ستم و باطل است. کاری که قبل از هرکس خود ِ‌حضرات معصومین (ع) به آن نظر ویژه دارند. «شدم از خردسالی بی‌اراده/ ارادتمند به این خانواده/ در اینجا انتصابم با حسین (ع) است/به فردا هم حسابم با حسین (ع) است.» اما در مورد پیشکسوتان هم باید بگویم که بالاخره هر‌کس برای آموختن باید مستقیم یا غیرمستقیم به یک فرد بزرگ اقتدا کند و از او الگو بگیرد. متاسفانه خیلی از ما جوان‌ها از پیشکسوت‌ها فاصله گرفته‌ایم و ‌از تجربه‌های مهمی که آنها طی سال‌ها ازمجالس امام حسین (ع) به دست آورده‌اند بهره کمی می‌بریم. این هم خودش یک نوع غفلت است.

در مورد سبک‌های مداحی که این روزها شنیده می‌شود چه نظری داری؟

در مورد شعر باید مطلبی خدمتتان عرض کنم که خواسته رهبری است و آن اینکه شعری که پیام نداشته باشد کم‌اثر است. اگر با شعر پیام ندهیم و ظالم ظلم کند و مظلوم، مظلوم باشد پس مدح امام حسین (ع) به تفریح تبدیل می‌شود و هیات هم برایمان حکم تفرجگاه را پیدا خواهد کرد. امام فرمود انقلاب روی دوش ایمان مردم است و این ایمان هم باید عمق پیدا کند. کدام زبان می‌تواند از زبان مداح اهل بیت (ع) مناسب‌تر باشد تا این رسالت عظیم به سرانجام برسد. اگر مجالس محرم و عزاداری و سخنرانی‌ها در طول سالیان گذشته و پیش از انقلاب نبود، انقلاب به پیروزی نمی‌رسید و همه قائل به این موضوع هستند که این مجالس امام‌حسین (ع) بود که پایه‌های رژیم شاه را سست کرد ودر نهایت به وسیله پیروزی انقلاب اسلامی مبدل شد.

بازیگرانی که به هیات شما می‌آیند را خودت دعوت می‌کنی؟

نه، جلسه امام‌حسین (ع) دعوتی نیست و هرکسی که افتخار پیدا می‌کند در این جلسات شرکت می‌کند. صاحب جلسات روضه، سید‌الشهدا (ع) و امام زمان (عج) هستند و ما فقط گرداننده و خدمتگزاریم.

برخلاف مداحان دیگر کمتر هم حرف سیاسی می‌زنی، درسته؟

خیلی وقت‌ها حاج سعید و حاج منصور و دیگر بزرگان روی مسائلی که با آرمان‌های امام ره و منویات مقام معظم رهبری مغایرت دارد حساس می‌شوند و تذکر می‌دهند اما من به دلیل سن و سالم کمتر وارد این فضا می‌شوم. من در این کشور فقط مقام معظم رهبری را می شناسم؛ همین.

با کدامیک از مداحان رابطه صمیمی‌تری داری؟

با همه رابطه‌ای یکسان دارم و با همه دوست هستم. مداحان هم جمع خودشان را دارند و هرچند وقت یک بار دور هم جمع می‌شوند که این جمع‌ها هم به روضه امام حسین (ع) وصل می‌شود. گاهی که با حاج محمود کریمی به سفر می‌رویم، بعد از نماز صبح پای روضه ایشان می‌نشینیم. این یعنی هیچ وقت از روضه جدا نمی‌شویم و حتی در جمع‌های دوستانه‌ای که داریم هم از روضه غافل نمی‌شویم. البته در کنار آن تفریح و ورزش هم می‌کنیم.

خودت هم ورزش می‌کنی؟

گاهی به صورت تفریحی والیبال و فوتبال بازی می‌کنم.

نظرت در مورد ماجرای پاکت و صله چیست؟

ائمه از مداحان تقدیر و آنها را تشویق می‌کردند و به آنها صله می‌دادند و برایشان دعای خیر می‌کردند و از این کار به عنوان یک امر پرفضیلت نام می‌بردند. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «خدا را شکر که در میان مردم کسانی هستند که به سوی ما می‌آیند و ما را مرثیه و مدح می گویند.» اگر با این دید به موضوع نگاه کنیم مشکل حل می شود، والسلام.

قضاوت‌هایی که در مورد زندگی شما وجود دارد اذیتتان نمی‌کند؟

رضایت خدا و اهل بیت (ع) برایم مهم‌تر از قضاوت‌هاست. برخی یک روز می‌گویند درود بر تو و روز دیگر ابراز نفرت می‌کنند. مهم نیست. البته اکثر مردم ما انسان‌های نیک‌اندیش و خوبی هستند. حیف است که با غیبت و تهمت اجر خودمان در دستگاه سیدالشهدا (ع) را از بین ببریم.

رابطه‌ات با تلویزیون چطور است؟

من با صدا‌و‌سیما مشکلی ندارم اما صدا‌و‌سیما به دستگاه امام حسین (ع) کم‌لطفی می‌کند وگرنه من کسی نیستم. هیات‌ها و روضه‌ها می‌تواند تاثیر دوچندانی در بچه‌های فردای ما و نسل آینده داشته باشد و نقش صدا‌و‌سیما در این میان برجسته است. گاهی عدم اطلاع‌رسانی صدا‌و‌سیما روند حرکتی را کند می‌کند، این در حالی است که رسانه ملی می‌تواند مسیر را هموارتر کند. این یک فرصت است.

چرا مداحان به‌رغم اینکه از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند، ‌از یک جایی به بعد در مقابل او ایستادند؟

آقای احمدی‌نژاد تخطی کرد. به سخن رهبری توجه نکرد. خط قرمز، رهبری بود و بی‌تعارف باید بگویم که از یک جایی به بعد جامعه مداحان و به خصوص بزرگ و پیشکسوت ما، حاج منصور از او برائت جست وگرنه آقای دکتر خوب پیش می‌رفت و دست رهبری را هم بوسید. ما تشنه و علاقمند آن احمدی‌نژاد بودیم و هستیم.

کلا چهره‌های سیاسی علاقه زیادی به شما دارند. فکر می‌کنم در زمان انتخابات آقای رضایی هم از تو خواسته بود از ایشان حمایت کنی...

همه عزیزانی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند و در انتخابات شرکت کردند عزیز و محترم هستند اما الان آقای روحانی ‌رئیس‌جمهور هستند و ما هم در خدمتشان هستیم.

با دولت تدبیر و امید رابطه خوبی داری؟

 بله، البته با شخص آقای رئیس‌جمهور در ارتباط نیستم اما خیلی از وزرای ایشان در هیات ما شرکت می‌کنند. آقای روحانی الان رئیس‌جمهور همه مردم ایران هستند و حکم تنفیذ رهبری را در اختیار دارند و ما هم موظف به کمک و حمایت ایشان هستیم.

در مورد اسامی زیر چه نظری داری؟

حاج منصور ارضی: ایشان خلوص و صداقت و مناعت طبع را هیچ‌وقت فراموش نکرده است. حاج منصور برای همه ما الگوی اخلاق و تعهد است. سوز مناجات و روضه‌های او هم بی‌بدیل است.

حاج سعید حدادیان: با مطالعه مقاتل معتبر و منابع تاریخی و با تکیه بر اشعار و مطالب اخلاقی و فکری و عقیدتی اهتمام زیادی دارند.

حاج محمود کریمی: پختگی صدا و اجرا، تمرین پیوسته! ایشان با گزینش اشعار خوب و پرمعنی و ولایی در دل‌ها تاثیر ماندگاری می‌گذارند. حاج محمود خیلی خوش‌ اشک و گریه برای امام حسین (ع) است. البته این ویژگی در اکثر مداحان مثل حاج محمد طاهری عزیز به کرات دیده می‌شود. من خاک پای تمام ذاکران و خدمتگزاران این دستگاه به واقع انسان‌ساز هم نخواهم شد.

حرفی مانده که برایمان بگویی؟

ما به دعای همدیگر احتیاج داریم، از مردم خواهش می‌کنم که در این ماه مبارک رمضان برای من هم دعا کنند و مسلمانان دنیا را از دعای خیر خود محروم نکنند. اولویت همه دعاهایمان هم باید فرج امام زمان (عج) باشد تا مشکلات مسلمانان دنیا با ظهور حضرت حل شود. امیدوارم وضعیت امرارومعاش مردم هم روز‌به‌روز بهتر شود. وضعیت اعتیاد بیداد می‌کند و این معضل خیلی خاموش جوانان را نابود می‌کند و فکر می‌کنم مسوولان باید هرچه سریع‌تر فکری برای این معضل اجتماعی بکنند.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
5
22
جوووونم حاج رضاااااا
رفیق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
9
10
حاجی از همه سلیقه های سیاسی میان پای منبرت هوای همه رو داشته باش یه وقت کسی ناراحت نشه
یا علی
پاسخ ها
مرتضی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
رفیق جون مهم اینه که یه وقت خدا از کسی ناراحت نباشه نه سلیقه های متفاوت!!؟
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
7
11
متاسفانه بعضی از ذاکرین ما روضه فروش شدن
کلب آستان علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
4
13
بسم رب الحسین(ع)
ممنون از این گفتگوی جذاب.
برای حاج رضا هلالی آرزوی سلامتی میکنم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
4
12
خوب بود
پاسخ ها
محمد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
خوب نبود عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
3
9
آقا رضا رو خیلی دوست دارم خدا ایشالله دوباره صداشون خوب بشه همه مصاحبه زیبا بود ولی انسان باید حقو بگه خداییش در مورد صداوسیما تا قبل از اینکه اون اتفاق بد در مورد آقا رضا بیوفته و اون فیلم لعنتی پخش بشه صداوسیما کامل برنامه های ایشونو پخش میکرد من یادمه محرم83حسینه قهرودیها هر شب تلویزیون پخش میکرد ولی اون اتفاق باعث شد تلویزیون نه آقای هلالی رو پخش کنه نه هیچ مداحه جوون دیگه ایرو
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
4
6
آقا رضا رو خیلی دوست دارم خدا ایشالله دوباره صداشون خوب بشه همه مصاحبه زیبا بود ولی انسان باید حقو بگه خداییش در مورد صداوسیما تا قبل از اینکه اون اتفاق بد در مورد آقا رضا بیوفته و اون فیلم لعنتی پخش بشه صداوسیما کامل برنامه های ایشونو پخش میکرد من یادمه محرم83حسینه قهرودیها هر شب تلویزیون پخش میکرد ولی اون اتفاق باعث شد تلویزیون نه آقای هلالی رو پخش کنه نه هیچ مداحه جوون دیگه ایرو
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
4
6
دوست داريم حاج رضا بخدا بچه هاى ورامين عاشقانه دوست دارن بيا ورامين حاج آقا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
4
9
نفس ، عشق ، جان. خدا نگهت داره به حق مولا
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
3
11
آفرین بر ادب شما آقای هلالی که حرمت استاد و شاگردی را حفظ کردی ، احسنت که گذشته ات با حاج منصور و حاج سعید را فراموش نکردی . باز هم از آنها استفاده کن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
5
7
آقا رضا از جمله مداحانيه كه غرق در شهرت امروزش نشده و خيلى خاكيه و امام حسينبا رو دوست داره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
2
3
حاج رضا از جمله مداحانى بوده كه تأثير زيادى در روند عزاداريها داشت و جوانان زيادى رو به سمت امام حسين و روضه ها سوق دادن خدا نگهدار ايشون باشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
3
3
خیلی جالب بود مخصوصا قسمت احمدی نژاد!!! امیدوارم اگه دوباره رییس جمهور شد دوباره نرید سمتش اقای هلالی!! ادم خوبه معرفت داشته باشه... اقای عقیق که این مطلب رو گذاشتی میشه یه خط از رهبری هم بزاری که نظری راجع به رد شدن احمدی نژاد از خط قرمز داشته باشه!!! واقعا که خیلی جالب بود!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
2
5
در مورد نظر آخرى كه دوست عزيز گفتن عرض كنم كه بنا نيست كسى دست خط بده كه احمدى نژاد رد شده از خط قرمز يا نه شان رهبرى هم اين نيست مگه امام على در مورد آدماى اطرافشون دست خطى دادن ؟؟؟ اما خيلى از اونها در جايگاهاى خاص خوب عمل كردن بعضى هم نه . حتما موضوعات مربوط به مالك اشتر رو مطالعه كنيد ضمن اينكه آقاى هلالى بسيار زيبا گفتن و هوشمندانه
مدافع حرم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
0
0
سلام آخه اینم شد دلیل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چطور میتونید به همین راحتی مداح به این بزرگی را در اذهان عمومی خراب کنید...؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین