عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۹۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
احکام فطریه
از جمله معتبرترین موسساتی که می توان زکات فطره را به آن پرداخت نمود، کمیته امداد امام خمینی(ره) می باشد که مومنین و روزه داران گرامی می توانند از طریق سایت این سازمان، به صورت آنلاین نیز فطریه خود را پرداخت نمایند.
عقیق: با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان سال 93 و فرارسیدن عید بزرگ و سعید فطر، بر تمام مومنین واجب شرعی است که طبق شرایط و ضوابط مشخص شده در شرع مقدس اسلام، فطریه خود و خانواده خود را پرداخت نمایند. در این حین توجه به برخی از احکام شرعی این فریضه الهی اهمیت خاصی دارد.

بر چه کسانی پرداخت فطریه واجب است؟

 زكات فطره بر كسانی واجب است كه در شب عید فطر اولاً مكلف(بالغ، عاقل و هوشیار ) باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند. كسانی كه دارای این شرایط هستند،باید برای خود و همه کسانی که نانخور او هستند (یعنی در نظر مردم تحت سرپرستی اقتصادی او هستند و روزگارشان از دارایی او تامین می‌شود)  زكات فطره را باید بپردازند.
حتی اگر نامسلمان هم نانخور مسلمان باشد باید به ازای او هم زکات فطره پرداخت شود.

میزان فطریه ماه مبارک رمضان 93 چقدر است؟
مطابق فتوای رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای، مبلغ فطریه سال 1393 در تهران و شهرستان ها،  عبارت است از سه کیلو گندم یا خرما یا کشمکش یا برنج و مانند اینها و یا پول یکی از اینها که برای امسال (1393) حداقل معادل 4500 تومان می‌باشد. البته بهتر است در تهران 5000 تومان پرداخت شود و همچنین افرادی که می‌خواهند بر اساس برنج پرداخت نمایند بهتر است حداقل 15000 تومان در نظر بگیرند.
 
همچنین مبلغ کفاره‌ی سال 1393 افطار عمدی و عذری روزه‌ی ماه رمضان، یک مد طعام، 750 گرم گندم یا آرد یا نان یا برنج یا مانند اینها می‌باشد که اگر بخواهد پول آن را به افرادی بدهد که تبدیل به طعام بشود، می‌تواند در کفاره افطار عذری برای هر روز 1500 تومان و در ابطال عمدی هر روز 90000 تومان پرداخت کند.
 
تذکر، فطریه سادات برای سادات:

در هنگام پرداخت فطریه باید در نظر داشت، غیر سادات نمی‌توانند فطریه را به سادات فقیر پرداخت کنند و در صورت پرداخت مجزی نمی‌باشد و ملاک در این امر سرپرست خانواده می‌باشد. بر مکلف لازم است در صورتی که برای پرداخت فطریه وکیلی برای خود قرار می دهد، در صورتی که سادات می باشد این امر را به ایشان تذکر دهد که این فطریه متعلق به سادات مکرم است.
زمان پرداخت زکات فطریه چه کی است؟
زمان پرداخت فطریه از شب عید فطر تا ظهر روز عید می باشد و اگر کسی قبلا در ماه رمضان چیزی به این عنوان پرداخت نموده، باید دوباره بعد از اتمام ماه مبارک رمضان پرداخت کند.
 
در روز عید اگر کسی می‌خواهد نماز عید بخواند باید احتیاطاً قبل از نماز عید، زکاتش را پرداخت کرده باشد اما اگر قصد ندارد نماز عید بجای آورد تا اذان ظهر روز عید فطر وقت دارد تا زکاتش را بپردازد.
 
اما اگر کسی در این مدت زکاتش را پرداخت نکرد باید در اولین وقت ممکن، پرداخت کند ولی نیت اداء یا قضا نکند.
 
فطریه‌ی مهمان یک شبه بر عهده‌ی چه کسی است؟
 
طبق فتوای رهبر معظم انقلاب، فطریه میهمان یک شبه بر عهده خودش می‌باشد و بر عهده‌ی میزبان نیست. 
 
به طور کلی می توان اینگونه بیان نمود که، ميهمان شب عيد فطر که اصطلاحا نان خور صاحب خانه محسوب نمی شود، زکات فطره اش بر عهده خودش می باشد. و اگر میهمانی باشد که مدتی طولانی در خانه فرد زندگی کند که نان خور محسوب شود زکات فطره اش بر عهده صاحب خانه است.
 

مصارف فطریه چیست؟ آیا خودمان می توانیم فطریه را به دست نیازمند برسانیم؟
مصرف زكات فطره هم هر چند مصارف همان زكات اموال است و همان مصارفی است كه در قرآن هم وارد شده است «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَ‌اءِ وَالْمَسَاكینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیهَا» (توبه، 60) اما  ولذا افراد اگر كسانی را می‌شناسند كه فقیراند می‌توانند مستقیماً به فقیر بدهند.
 
اختصاص زکات فطره به خويشاوندان و همسايگان و کسانى که به خاطر دين ترک وطن کرده اند و فقها و خردمندان و غير آنها که داراى امتيازاتى باشند، مستحب است. میتوان زکات فطره را به عنوان هديه به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد و لازم نيست به او گفته شود زکات فطره است؛ ولى شخصی که آن را میپردازد بايد در نيّت قصد زکات کند.
 
در زکات فطره، عدالتِ گيرنده لازم نيست؛ ولى به کسى که آشکارا گناه کبيره انجام مىدهد، بنابر احتياط نبايد زکات فطره داد. در مورد زكات فطره احتیاطی هست كه می‌فرمایند كه به فقرای مؤمن بپردازند.صرف زکات فطره در راه نشر معارف دين اشکال ندارد؛ ولى احتياط اين است که آن را به فقير بدهند.
 
در غیر این صورت می‌توانند به افراد دیگری بدهند كه به عنوان وكالت از طرف آن‌ها پرداخت كنند و یا به مؤسساتی كه مورد اطمینان هستند زكات فطره را بپردازند تا آن را به اهلش برسانند.
مصرف فطریه همان مصرف زکات است؛ ولی احتیاط این است که به فقرای مومن داده شود.
 
توجه: به هر گروه یا موسسه ای فطریه را پرداخت نکنیم:
اگرچه نیت بسیاری از این انجمن‌های خیریه برای جمع‌آوری فطریه، انسان دوستانه است، ‌اما نمی‌توان کتمان کرد که برخی موسسات از این فطریه‌ها سوء‌استفاده می‌کنند و مبالغ جمع‌آوری شده از صندوق‌های فطریه را به دست نیازمندان واقعی نمی‌رسانند.
 
لذا بر روزه داران گرامی لازم است که در صورتی که شخصا زکات فطره را به دست نیازمندان نمی رسانند، در انتخاب وکیلی برای انجام این امر مهم دقت لازم را در نظر بگیرند.

فطریه را به چه سازمانی پرداخت نماییم؟ چگونه می توانیم فطریه را آنلاین پرداخت کنیم؟

در این میان از بزرگ ترین و معتبرترین موسساتی که می توان زکات فطره را به آن پرداخت نمود، کمیته امداد امام خمینی(ره) می باشد که علاوه بر حضور پررنگ در حاشیه نمازعید فطر و کوچه و خیابان های شهر در روز عیدفطر، مومنین و روزه داران گرامی می توانند از طریق سایت این سازمان، به صورت آنلاین نیز فطریه خود را پرداخت نمایند:

به این منظور می توانید با ورود به سایت کمیته امداد و از سربرگ خدمات الکترونیکی، وارد سربرگ پرداخت اینترنتی شده و با انتخاب نوع فطریه که بسیار قابل توجه است، اقدام به پرداخت فطریه کرده و به این وسیله ایشان را وکیل خود قرار می دهید تا مبلغ پرداختی را در جایگاه شرعی آن مصرف نماید.

    لازم به ذکر است، مطالب فوق به صورت عمومی بیان شده است و بر هر مقلد واجب است برای دریافت مسائل و احکام شرعی، به مرجع خود مراجعه نماید.


منبع:فرهنگ

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین