عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، «عید فطر»‌ را عید پاکی، تولد دوباره و عزم انسان برای زندگی جدید و انسانی دانست و به بیان خاطره‌انگیزترین نماز عید فطر خود پرداخت.

عقیق:حجت‌الاسلام احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در آستانه عید سعید فطر به مهمترین معانی و ویژگی‌های این عید اشاره کرد و گفت: عید فطر معانی فراوانی را با خود به همراه دارد اصولاً هر عیدی حامل مفاهیم اجتماعی  و کارکردهایی است که کمتر در آداب و مناسبت‌های دیگر اجتماعی موجود و قابل مشاهده است.

وی در ادامه افزود: البته پاره‌ای از اعیاد جهت‌گیری‌های خاصی دارند به طور مثال عید قربان حامل مفهوم بندگی و تقرب بی‌تعارف نسبت به خداوند است، یا عید غدیر حامل معنای ویژه تکمیل شدن دین است. عید فطر نیز معنای ویژه‌ای را در بر دارد که عبارت است از بندگی، پاکی و تولد یافتن که با کوله باری از رحمت و لذت معنوی و عزم برای یک زندگی جدید، انسانی و الهی همراه است.

حجت‌الاسلام مبلغی با اشاره به اینکه این عید به عنوان ذخیره و مخزن پرارزش برخوردار از مفاهیم ارزشمند و حرکت زا ، پویا بخش فردی و اجتماعی معنی می‌دهد، اظهار داشت: اینکه در دعای عید فطر هم ذخر به میان به آمده است به دلیل جنبه معدن گونه بودن این عید است، بنابراین عید فطر یک منبع و مخزن است که درون نهفته‌های آن عامل تنظیم معنویت جامعه و خط و ربط بین معنویت و مادیات برای لحاظ شدن الگوهای صحیح زندگی است.

وی با اشاره به اینکه البته باید از تعامل سوری و قالبی نسبت به عید خارج شویم، یادآور شد: رابطه قبل و بعد از عید فطر با یکدیگر مهم است یازده ماه بعد از عید می‌تواند مبدأ و نقطه عزیمتی باشد تا این ارتباط را کشف کنیم.

حجت‌الاسلام مبلغی با تعریف خاطره‌انگیزترین نماز عید فطر خود در تمام این سال‌ها گفت: یادم می‌آید زمان طاغوت به همراه عده‌ای زندانی سیاسی بودیم، به این علت که این اواخر دیگر چندان رژیم طاغوت تسلطی حتی به درون زندان‌ها هم به دلیل موج بیداری نداشت و بنابراین زندانیان هم آزادانه به فعالیت‌های خود می‌پرداختند، در همان سال یک نماز عید بسیار پرشکوه در صحن و حیاط زندان برگزار کردیم که برایم بسیار خاطره‌انگیز بود.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین