عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۹۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷
یک عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره اهمیت عید فطر گفت: انسان باید از فرصت ماه رمضان استفاده کند و پرداختن به امور لهو و لعب او را به خودش مشغول نکند، زیرا سرمایه بزرگ کمال را که ماه رمضان بوده پشت سر گذاشته است. البته حضرت امیر(ع) می فرماید برای مسلمان هر روزی می تواند عید باشد به شرط اینکه در آن روز گناه و معصیت نکند.

عقیق:حجت الاسلام محمدرضا مصطفی پور، در مورد اینکه آفتهایی که می تواند ره توشه معنوی ماه مبارک رمضان را به خطر بیندازد چیست، گفت: ماه مبارک رمضان، ماهی بسیار پر برکت و با رحمتی است. پیامبر(ص) فرمود ماه مبارک رمضان ماهی است که همه به میهمانی خدا دعوت شده اند. میزبان این ماه خداست. خود این میهمان شدن بزرگترین کرامت برای مومنان است. علاوه بر این می بینیم که در صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) رمضان را شهر الله، شهر الاسلام، شهر القیام، شهر التمحیض، شهر الطهور نامیده اند.

وی ادامه داد: با توجه به برخی روایات رمضان نامی از نامهای خداست. همچنین ماه رمضان شهر الله است. علاوه بر آن شهر الصیام است، صیام یعنی امساک و خودداری انسان از محرمات روزه است. امام سجاد(ع) ماه رمضان را شهر الاسلام نیز نامیده اند. حالا اسلام در اینجا یعنی تسلیم شدن در برابر خدا نه اسلام به معنی دین اسلام. انسانی که تمام وجود و اعضا و جوارحش و همه چیزش تسلیم خداست. و شهر الطهور، ماه طهارت و پاکی است. انسان در این ماه توبه می کند و درب این ماه به روی همه بندگان باز است. بدا به حال بنده ای که از این درب باز وارد نشود و توبه نکند و آن هم توبه خالص.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نام دیگر این ماه شهر التمحیض است، یعنی ماهی است که در آن انسان به تزکیه و تهذیب نفس می پردازد و به درستی عمل می کند. خودش را از همه آلودگی و پلیدی و پلشتی ها پاک و خالص می کند. نام دیگر این ماه شهر القیام است، یعنی به پا داشتن قرآن. ماهی است که قرآن در این ماه نازل شده و دلایل روشنی برای مردم در این قرآن وجود دارد. با این دلایل انسانها حق را می یابند و بین حق و باطل می توانند تمیز دهند. بنابراین نشان می دهد که ماه رمضان ماه اطاعت و بندگی و ماه تسلیم و سرسپردگی در برابر خدا است.

وی تأکید کرد: در نهایت ماه رمضان همان ماه میهمانی خداست. انسانی که این ماه را با موفقیت بگذراند معمولاً جشن می گیرد و می بینیم که بعد از ماه رمضان باید عید بگیریم.

مصطفی پور درباره اهمیت عید فطر هم گفت: عید فطر عید گشودن و عید بازکردن است، یعنی انسان با این یک ماه تلاش و کوشش، دیگر پیروزی خودش را جشن می گیرد. پیروزی او در عبودیت و بندگی و تسلیم و سرسپردگی و دعا و نیایش و همه اینهاست، منتها باید بسیار مواظب باشد که حالا که این ماه را پشت سر گذاشته ام باید به آداب خارج شدن از آن هم عمل کنیم. یعنی شب و روز عید فطر دعاها و نمازهای خاصی دارد. مستحق است در شب عید فطر مثل شب قدر احیا و شب زنده داری کنیم؛ و این شب زنده داری به معنای بیدار بودن تنها نیست، بلکه شب را به عبادت و کرنش و تواضع و فروتنی و خشوع و خضوع در برابر خدا زنده نگه داشتن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: روز عید هم باید نماز عید فطر را برگزار کنیم و در کنارش زکات فطره را پرداخت کنیم. در مورد زکات فطره گفته اند حتی کسانی که نیازمند هستند اگر می توانند بهتر است زکات فطره خود را پرداخت نمایند. بطور کل ماه رمضان ماه مسابقه الهی است. وعده ای در این مسابقه با اطاعت الهی به سمت رضایت الهی حرکت می کنند و مسابقه را می برند و کامیاب و پیروز می شوند؛ موفقیت و فوز و رستگاری نتیجه برنده شدن آنهاست. اما عده ای هم کوتاهی می کنند و ضرر و زیان می بینند. زیرا اگر در میدان مسابقه انسان فرصت ها را از دست دهد طرف مقابلش موفق می شود و او بازنده می شود. زیرا فرصتی که از دست رفت دیگر بر نمی گردد. لذا فرصت ها را باید غنیمت بشماریم.

مصطفی پور تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) در روز عید فطر از جایی عبور می کرد که دید عده ای مشغول خنده و بازی هستند می گوید در شگفتم آن هم شگفتی کامل از انسانهایی که در آن روزی که نیکوکاران پاداششان را دریافت می کنند عده ای وقت و سرمایه و زمان را به بطالت مصرف می کنند و چیزی از این ماه نصیبشان نمی شود. لذا بزرگترین عیب و آفت عید فطر این است که به جای پرداختن به همین برنامه های رسمی عید فطر یعنی نماز و عیدی گرفتن از خدا و شنیدن سخنان امام جماعت نماز عید فطر و همچنین استفاده از دعاها و دیدار با خویشاوندان و نزدیکان و تبریک گفتن عید به آنها، بخواهند به سرگرمی های باطل بپردازند . امام حسن مجتبی(ع) در پایان می گوید قسم به خدا اگر پرده ها کنار برود معلوم می شود که نیکوکاران چگونه به احسانشان و بدکاران چگونه به بدی هایشان مشغول بودند.

وی افزود: لذا انسان باید از این فرصت استفاده کند و پرداختن به امور لهو و لعب او را به خودش مشغول نکند. زیرا سرمایه بزرگ کمال را که ماه رمضان بوده این را پشت سر گذاشته است. البته حضرت امیر(ع) می فرماید برای مسلمان هر روزی می تواند عید باشد به شرط اینکه در آن روز گناه و معصیت نکند.
 

منبع:مهر

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین