عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۷۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
گاهی دستورات الهی مستقیماً به روح و قلب پاک پیامبران وحی می‏شود و خداوند بدون واسطه با آنان گفتگو می‏کند.

عقیق:ارتباط پیامبران با جهان غیب به صورتهای گوناگون تجلّی می‏کند:
الف- گاهی دستورات الهی مستقیماً به روح و قلب پاک پیامبران وحی می‏شود و خداوند بدون واسطه با آنان گفتگو می‏کند.
ب- گاهی ممکن است خالق جهان از پشت حجابی با ایجاد صوت، با پیامبر خود سخن بگوید؛ مانند مکالمه‏ای که خداوند در وادی طور با حضرت‏ موسی (ع)[1]

داشت. و از این نوع است آنچه که به پیامبران در خواب وحی می‏شود؛ مانند خوابی که ابراهیم (ع) در آن برای ذبح اسماعیل مأموریّت یافت.[2]
ج- گاهی وحی به وسیله فرشته‏ای که حامل پیام است، انجام می‏گیرد و فرشته آسمانی سخن خدا را حکایت می‏کند که قرآن یا بخشی از آن به این طریق به وسیله جبرئیل بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است.
«نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْامینُ عَلی قَلْبِکَ»[3]
روح الامین (جبرئیل) آن (قرآن) را بر قلب تو نازل کرد.

قرآن با اشاره به مراحل[4] سه گانه می‏فرماید:
«وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللَّهُ الَّا وَحْیاً اوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ اوْ یُرْسِلَ رَسُولًا فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ»[5]
خداوند با بشری سخن نمی‏گوید جز از راه وحی (بدون واسطه) یا از پشت حجابی یا رسولی را می‏فرستد تا به اذن خداوند آنچه می‏خواهد وحی می‏کند.
علامه طباطبایی می‏ نویسد: روایات زیادی داریم که همان گونه که جبرئیل بر پیامبر اکرم (ص) نازل می‏شد که قسم سوم از وحی است، در خواب هم به ایشان وحی می‏شد که از نوع دوم است و نیز بدون واسطه به ایشان وحی می‏شد که قسم اول است.[6

 

پی نوشت ها:
[1] . قصص، آیه 30.

[2] . صافات، آیه 102.

[3] . شعراء، آیه 194.

[4] . المیزان، ج 18، ص 76- 77، ناشر شیخ محمد آخوندی.

[5] . شورا، آیه 51.

[6] . المیزان، ج 18، ص 78.

 معارف دینی، ص:57 و 58

 منبع:جام

211008

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین