عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
در پنجمین شماره فصلنامه «فرهنگ رضوی» که به تازگی منتشر شده، موضع امام رضا(ع) در قبال فرقه‌های انحرافی همچون فطحیه، اسماعیلیه، واقفیه و غلات تبیین شده است.

عقیق:در شماره جدید این فصلنامه که ازسوی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) منتشر شده، مقالاتی در موضوعات و مباحث کلامی، تربیتی، اخلاقی، سیاسی و تاریخی مربوط به حضرت رضا(ع) به چاپ رسیده است. 

در مقاله اول این شماره که توسط امام‌جمعه‌زاده رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان نگاشته شده، دیدگاه امام رضا(ع) در مورد مسائل مهم جامعه و حکومت در دوره بحرانی(183-203 ق) موردبررسی قرارگرفته است.

در این مقاله موضع امام رضا(ع) در قبال فرقه‌های انحرافی همچون فطحیه، اسماعیلیه، واقفیه و غلات تبیین شده و رویکرد آن حضرت در برابر چالش‌های سیاسی عصر خویش مانند اختلاف عباسیان با یکدیگر، موضوع ولیعهدی و قیامهای علویان توضیح داده شده است.

در این مقاله بیان شده است که امام رضا(ع) هوشمندانه جریان امامت را از میان این امواج و توفانهای سیاسی به سلامت عبور دادند. 

معصومان(ع) به‌ عنوان تبیین‌‌گران کلام وحی، در گفتار و رفتار خود با مخاطبان، به شیوه‌ای اثر‌بخش ارتباط برقرار می‌کردند. با بررسی احادیث ایشان، این شیوه‌ها را در شرایط گوناگون انتقال پیام می‌توان استخراج و دسته‌بندی کرد.

مقاله «زیرساخت‌های درونی ارتباط مؤثر در احادیث امام رضا(ع)» به تبیین شیوه انتقال پیام با استناد به احادیث و سیره امام رضا(ع) پرداخته است. این بررسی با توجه به اینکه دوران امامت آن حضرت به سه دوره مختلف تقسیم می شود و به‌ تبع آن مخاطبان این سه دوره هم مختلف هستند، می‌تواند الگویی برای شیوة رفتاری مدیران در عصر حاضر باشد.

مباحث تربیتی و اخلاقی دیگر موضوعی است که در این شماره به آن پرداخته شده و دو مقاله تحت عنوان «عنصر محبت در فرهنگ رضوی» و «سازوکارهای حمایتی از تربیت کودک در آموزه های دینی با تاکید بر سیره رضوی» دراین باره به چاپ رسیده است. 

مباحث اعتقادی و فرهنگی تمدنی موضوع دو مقاله دیگر این شماره است که تحت عنوان «خداشناسی در روایات امام رضا(ع)» و «امامت امام رضا(ع)، امتدادی بارز برای امامت حضرت ابراهیم(ع)» به چاپ رسیده است. 

فصلنامه فرهنگ رضوی به صاحب امتیازی بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) که از سال گذشته انتشار خود را آغاز کرد، تاکنون پنج شماره آن منتشر شده است. سیدجواد جعفری مدیرمسئول و سیدجلال درخشه سردبیری آن را برعهده دارند. 

متن کامل این فصلنامه در سایت بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) به نشانی http://www.shamstoos.ir/fa/faslname قابل دریافت است.


منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین