عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۶۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۳
فقط در مورد شخص رسول الله صلی الله علیه و آله وارد شده که عزرائیل در قبض روحشان از حضرتش اجازه گرفتند.

عقیق:هیچ کس در به دنیا آمدن و یا از دنیا رفتن اختیاری ندارد. خالق یکتا از هیچ کس برای دنیا آمدن و یا مردن اجازه نمی گیرد. او قادر مختار هست و هر کس را بخواهد می آفریند و یا می میراند.

البته فقط در مورد شخص رسول الله صلی الله علیه و آله وارد شده که عزرائیل در قبض روحشان از حضرتش اجازه گرفتند. حضرت سلیمان نبی علیه السلام در حال تکیه بر عصا، عزرائیل جان او را گرفت و حتی اجازه نشستن به ایشان نداد، چه رسد به خداحافظی. هیچ کس در این که مذکر متولد شود و یا مؤنث اختیاری ندارد.

کودکی که در رحم مادر اختیار آب و غذا ندارد و همه چیز او حتی تنفسش در اختیار دیگری است، کودکی که قدرت تشخیص خوب و بد را ندارد و نمی تواند خودش را از گرما و سرما حفظ کند، چگونه برای مذکر و یا مؤنث بودن خود تصمیم بگیرد؟ بله ممکن است بشر، ژن هایی را کشف کند برای این که مولود، پسر شود و یا دختر، ولی این هم به اراده خداوند بستگی دارد. همان طور که آتش ذاتاً جنبه سوزندگی دارد، ولی همین آتش به اذن پروردگار عالم برای حضرت ابراهیم علیه السلام گلستان می شود. 

هیچ کودکی در شکل گیری صورت خود نقشی ندارد. چرا که چهره نگاری جنین در رحم مادر فقط به دست خداست. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «هُوَ الَّذی یصَوِّرُکمْ فِی الْأَرْحامِ کیفَ یشاءُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیم؛ اوست که شما را همان گونه که خواستش بود، در رحم نقش بندی کرد و غیر از او معبودی توانمند فرزانه نیست.»(آل عمران، 6) 

در آیه ای دیگر از قرآن کریم آمده است: «إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ ینَزِّلُ الْغَیثَ وَ یعْلَمُ ما فِی الْأَرْحامِ وَ ما تَدْری نَفْسٌ ما ذا تَکسِبُ غَداً وَ ما تَدْری نَفْسٌ بِأَی أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیر؛ فقط خداوند از وقت قیامت با خبر است و او است که باران نازل می کند و آن چه را در رحم ها است، فقط ایشان می داند. کسی نمی داند فردا چه به دست می آورد؛ و هیچ کس نمی داند در کدام دیار می میرد. به طور یقین خداوند، دانای آگاه است.»( لقمان، 34)

بشر فقط در افعال و کردارش اختیار دارد. لذا تکالیف هم، متوجه افعال بشر است؛ و در بسیاری از امورات زندگی، انسان هیچ اختیاری ندارد، مثل: تپش قلب، تنفس، شنیدن گوش در وقت بیداری، دیدن چشم، وقتی که باز است، گردش خون، کارکرد اعصاب، کلیه ها و غیره.

 

منبع:جام

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین