عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد
عضو خبرگان رهبری گفت:در برخی کشورها سالمندانی که قدرت ذهنی و جسمی ندارند سربه نیست می شوند؛ چون می گویند سودی برای جامعه ندارد؛ این تفکر مارکسیستی است که اسلام با آن به شدت مقابله کرد.
عقیق:آیت الله مصباح یزدی در ادامه سلسله دروس اخلاقی ماه مبارک رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد،  با اشاره به اهمیت دوستی با اهل آخرت،  اظهارداشت: از ویژِگی های اهل دنیا معذرت نخواستن پس از انجام کار ناصواب، و نپذیرفتن عذر دیگران است.

ایشان  افزود: خیر خواهی و دوری از کلک، مهمترین ویزگی های اهل آخرت را مشخص می‌کند؛ آنها از مکتب لذت بیزار و دور هستند؛ چیزی که اهل دنیا برای خود آن را یک الگوی تمام عیار می دانند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره)، گفت: اهل دنیا طرفدار اصالت نفع هستند؛ این دنیا گرایان معتقد به انفجار بزرگ و ایجاد همه چیز پس از این انفجار هستند؛ یعنی پس از این انفجار، موجودات تک سلولی به ماهی مبدل شده و پرندگان و حیوانات در خشکی بوجود آمده و انسان نیز از میمون بوجود آمد.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: آنها معتقد هستند که چون انسان روزی می میرد باید از زندگی که دارد بی نهایت لذت ببرد و باقی آن مهم نیست؛ آنها فردگرا هستند می گویند پدر و مادر ما اتفاقی هستند و اهمیتی ندارد که آنها چه کسانی هستند؛ در حالی که از دید اسلام لدیگر خواهی» یک ارزش است.

ایشان  با اشاره به اهمیت ارزشهای اخلاقی در حوزه، تصریح کرد: برخی فیلسوفان بر این اعتقادند که هر انسان یک موجود اصیل و مستقل است ولی برخی دیگر معتقدند که آنچه اصالت دارد جامعه انسانی است و اگر همه اعضا و سلول‌های بدن جمع شوند یک انسان را می‌سازند ولی اگر از یکدیگر جدا شوند انسان نیستند فقط سلول هستند؛ افراد جامعه نیز تا زمانی که با هم ارتباط دارند عضو جامعه محسوب می‌شوند ولی هنگامی که از یکدیگر جدا شدند دیگر عضو این جامعه نیستند که این مبحثی سوسیالیستی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در برخی کشورها سالمندانی را که قدرت ذهنی و جسمی ندارند سربه نیست می شوند؛ چون می گویند سودی برای جامعه ندارد؛ این تفکرات در قبل از انقلاب با اندیشه های مارکسیستی رونق داشت که اسلام با آن به شدت مقابله کرد.

ایشان  با ذکر این مطلب که از دید اسلام همه موجودات بنده خدا و قابل احترام هستند بیان کرد: برخی افراد در این مبحث نیز دچار تفریط می‌شوند و معتقدند نباید هیچ موجود زنده‌ای را از بین برد که نمونه بارز کسانی که به این سیره معتقدند هندی‌ها هستند و گاو را پرستش می‌کنند؛ این افراد جاهلند و نمی‌دانند که خداوند برخی موجودات را برای تغذیه دیگر موجودات آفریده است و باید بدانند انسان موجودی است که می‌تواند تکامل یابد و از نظر اخلاقی و علمی می‌تواند به شخصیت‌هایی مانند ابوعلی سینا و سلمان فارسی تبدیل شود.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین