عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۵۴۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
بخش‌بندی فصل‌ها و موضوع‌های در نظر گرفته شده برای کتاب «از خدا بپرس» به مخاطب این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به راحتی آیات مرتبط با طرح سوال ذهنی خود را پیدا و به مطالعه و تحقیق بپردازد.

عقیق: شاید کمتر کسی فکر می‌کرد کتابی با محتوای موضوع‌بندی آیات قرآن یکی از پر فروش‌ترین‌های بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد. بی‌شک ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب که توسط «مهدی قدمی» با همت استادش «پرویز مصلی‌نژاد» و همکاری سایر اساتید و دانشجویان گردآوری شده، مهم‌ترین علت استقبال مردم از این کتاب ارزشمند است.

کتاب «از خدا بپرس» با نگرش موضوعی به تمامی آیات قرآن کریم، خلاقیتی نوین در انتشار این آیات الهی را به همراه دارد. درج تمامی آیات قرآن کریم بدون تکرار در هفت فصل «تاریخی»، «اقتصادی»، «سیاسی»، «فرهنگی»، «علمی»، «حقوقی و اخروی»، دسترسی سریع و آسان به آیات برحسب موضوع برای کلیه مخاطبان به ویژه جوانان، طراحی و صفحه‌آرایی ستونی و سه زبانه عربی، فارسی و انگلیسی و استفاده از ترجمه ساده و روان فارسی به همراه ویرایش متن ترجمه انگلیسی صحیحی از آیات قرآن از جمله ویژگی‌های این کتاب است.

در این راستا به مناسبت ماه بهار قرآن به سراغ نویسنده کتاب «از خدا بپرس» مهدی قدمی رفته و با وی درباره چگونگی نگارش این کتاب به گفت‌وگو پرداختیم که در ذیل آن را می‌خوانید:

* تشریح دلایل نامگذاری این کتاب به «از خدا بپرس»

آقای قدمی دلیل اینکه این کتاب را با عنوان «از خدا بپرس» نامگذاری کردید، چه بوده است؟

همواره موفقیت‌ها و پیشرفت‌های دانش بشری با طرح سوال آغاز شده است. مطالعه و تحقیق برای رسیدن به پاسخ این سوالات علاوه بر کسب نتیجه، آغاز جدیدی برای ورود به سایر عرصه‌های علمی نیز هست. واقعیت این است که پاسخ سوالات مهم و اساسی بشر در کتاب وحی الهی نهفته است به همین منظور کتاب را با نام «از خدا بپرس» نامگذاری کردم.

* پاسخ به سوالات مخاطبان قرآن کریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن در کتاب «از خدا بپرس»

مخاطب چگونه خواهد توانست سوالات خود را از این کتاب استخراج کند؟

بخش‌بندی فصل‌ها و موضوع‌های در نظر گرفته شده برای کتاب «از خدا بپرس» به مخاطب این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به راحتی آیات مرتبط با طرح سوال ذهنی خود را پیدا و به مطالعه و تحقیق بپردازد.

به گونه‌ای که فصل «تاریخ» درباره حوادث و رخدادهای مربوط به پیامبران و اقوام پیش از اسلام است که روشن‌کننده بسیاری از واقعه‌های مهم تاریخی است. عناوین فصل «اقتصادی» با طرح مسایل و راهکارهای مهم کسب و کار در زندگی روزمره انسان همراه است. فصل «سیاسی» هم با بیان نحوه حکومت‌داری به مشکلات و راهکارهای سیاسی صدر اسلام پرداخته است.

مباحث اعتقادی و راهکارهای اخلاقی و تکامل اجتماعی بشر آیات فصل «فرهنگی» را تشکیل می‌دهد. با مطالعه آیات فصل علمی به بسیاری از چیستان‌های عالم امکان پی‌برده و به جزئیات آنان پرداخته می‌شود.

در فصل «حقوقی» نیز راهکارهای برقراری عدل و عدالت که در قالب آیات دسته‌بندی شده‌اند، معرفی می‌شود. فصل «اخروی» هم به عنوان آخرین بخش کتاب آیات مربوط به رویدادهای آینده را معرفی می‌کند.

* این کتاب، شروع خوبی برای مطالعه قرآن است

آیا دسته‌بندی موضوعی آیات با اصل کتاب قرآن در تناقض نیست؟

به هیچ عنوان اینگونه نیست، چراکه آیات الهی که در قرآن کریم ثبت و ضبط است بر اساس موضوع‌های پدید آمده برای مسلمانان از طریق فرشته وحی به پیامبر اکرم (ص) ابلاغ شده است که با نگاهی به شأن نزول آیات قرآن کریم می‌توان این موضوع را دریافت. البته ما با درج شمارگان و فهرست سوره‌ها و آیات، رعایت موارد را کرده‌ایم و بر این باوریم که این کتاب می‌تواند شروع خوبی برای مطالعه قرآن باشد.

هتک حرمت به قرآن و قرآن‌سوزی، انگیزه‌ای برای نگارش کتاب «از خدا بپرس» بود

چه چیزی باعث این ابتکار عمل شما شد؟

نخستین دلیل انتشار کتاب «از خدا بپرس»، هتک حرمت به قرآن و قرآن‌سوزی بود که طی چند سال گذشته از سوی کشیش افراطی آمریکایی اتفاق افتاد و دلیل دیگر آن عدم استفاده کاربردی از قرآن توسط خود مردم است. قرآن برای گذاشتن بر روی طاقچه، داخل سفره عقد و کاربردهای ظاهری و نمایشی نازل نشده است. قرآن دستورالعمل زندگی بهتر و برتر است.

* هزینه‌های تحقیق، گردآوری و ویرایش این کتاب کاملاً از حساب شخصی بوده است

آیا برای تدوین این کتاب از اعتبار دولتی و یا دانشگاهی استفاده کرده‌اید؟

تدوین کتاب «از خدا بپرس»، دو سال به طول انجامید. ما به عنوان مؤلفان این کتاب همه هزینه‌های تحقیق، پژوهش، گردآوری و ویرایش را به صورت شخصی پرداخت کرده‌ایم یعنی پس از استقبال مدیرعامل انتشارات بین‌الملل سازمان تبلیغات اسلامی از چاپ این کتاب که جا دارد، در این مصاحبه از همکاری آنها تشکر کنیم، با عقد قراردادی در مقابل 12 درصد قیمت پشت جلد، این کتاب به تعداد 3000 نسخه چاپ شد.

مهمترین دلیل برای عدم درج نام مؤلفان بر روی جلد کتاب این است که در واقع ما صاحب اصلی این کتاب نیستیم. بدون هیچ گونه اغراقی دوست دارم، بگویم که پس از انتشار این کتاب صاحب اصلی کتاب مرا از نعمت‌ها و روزی‌های فراوانش بی‌نصیب نگذاشت.

اطلاع‌رسانی از کتاب «از خدا بپرس» چگونه بوده است؟

در زمان شروع مقدمات کار تدوین کتاب، در دانشکده خبر سازمان خبرگزاری (ایرنا) درس می‌خواندم و اکثر اساتید و دانشجویان همکار در همان دانشکده بودند. پس از چاپ کتاب حتی خبرگزاری ایرنا برای معرفی این کتاب اقدام نکرد، چه برسد به مراسم رونمایی. مهم این است که ما توانستیم قرآن را از روی تاقچه و قفسه روی میز مطالعه قرار دهیم. اطلاع‌رسانی درباره این کتاب وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی‌ است چون ما وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم.

چرا در نمایشگاه قرآن این کتاب عرضه نشد؟

به دلایل مختلفی که بنده نمی‌دانم انتشارات بین الملل در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور پیدا نکرد و طبیعتاً این کتاب هم در محل دید مخاطبان قرار نگرفت.

بر اساس این گزارش از ویژگی‌های اصلی کتاب «از خدا بپرس»، می‌توان به «درج تمامی آیات قرآن کریم بدون تکرار در 7 فصل (تاریخی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، حقوقی و اخروی)»، «دسترسی سریع و آسان به آیات بر حسب موضوع» و «استفاده از ترجمه ساده و روان فارسی به همراه ویرایش متن ترجمه انگلیسی صحیحی از آیات قرآن»، اشاره کرد.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین