عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۵۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
یک عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نشانه حق در نهج‌البلاغه پرهیز از افراط و تفریط، برگزیدن راه میانه و اعتدال است.

عقیق: محمدحسن حائری یکی از سخت‌ترین و مهمترین ملاک‌ها را در روزگار ما شناخت حق و باطل دانست و اظهار کرد: در این عصر که هر کس خود را حق می‌داند. حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید «ملاک تشخیص حق، آدم‌ها نیستند بلکه آیه و نشانه حق ملاک است».

وی افزود: همه انسان‌ها وظیفه دارند به دنبال نشانه حق باشند و در عصر ما نیز بالاترین نشانه حق خود علی‌ابن طالب است که به صریح سخن رسول خدا (ص) علی (ع) میزان حق و باطل است و بعد از رسول خدا(ص) تنها شخصیتی است که مورد توافق فرق اسلامی به جز گروه خوارج بودند.

این استاد گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: اگر کسی به دنبال حق باشد راه اصلی آن، تمسک به سیره عملی و سخنان آن بزرگوار است که محور اساسی آن در کتاب شریف نهج‌البلاغه بیان شده است.

وی مبنا و سیره حضرت علی(ع) در برخورد با مخالفان در داخل نظام اسلامی را وفق و مدارا دانست و تصریح کرد: سیره عملی آن حضرت نیز گویای این حقیقت است، در جریان بیعت با آن حضرت، حضرت امیر(ع) از هیچ کس به زور بیعت نگرفت و از کسانی که از بیعت با او سر زدند تنها قول گرفت که کارشکنی نکنند.

حائری اضافه کرد: در جریان جنگ جمل با همه تعارضاتی که از جانب اصحاب جمل صورت می‌گرفت حضرت علی(ع) با بزرگواری، راه مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو را در پیش گرفتند و زمانی تن به جنگ دادند که دشمن دست به اسلحه برده بود.

وی با اشاره به برخورد حضرت علی(ع) با خوارج نیز یادآور شد: در برخورد با خوارج نیز مبنا، مدارا و وفق با آنان بود؛ خوارج در داخل نظام زندگی می‌کردند و با عبارات توهین‌آمیز نظراتشان را ابراز می‌کردند و تا زمانی که دست به سلاح نشدند، حضرت با آنان نجنگیدند حتی بعد از آن نیز سعی کردند با گفت‌وگو عده‌ای را هدایت کنند که بسیاری نیز دست از سلاح برداشتند و تنها با کسانی که دست به سلاح بودند، جنگیدند.

 

منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین