عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۱
رو به راه شدن زندگی دنیا با حرکت بر ریل رمضان
بسیاری از گرفتاری هایی که امروز به آن مبتلا هستیم به دلیل گناهان است و با این عمل نخستین اتفاقی که رخ می دهد آن است که امور دنیایی ما رو به خوبی می گراید.
عقیقحجت الاسلام سید محمد رضا آقامیری، مدیر حوزه های علمیه خواهران استان تهران گفت: ماه مبارک رمضان همچنان که نبی مکرم اسلام (ص) فرموده اند ماه خداست، قد أقبل إلیکم شهر اللَّه بالبرکة و الرَّحمة و المغفرة.... ماه خدا به سوی بندگان اقبال کرده و در مجالی یک ماهه با چندین ارمغان و تحفه در میان مومنین حضور یافته است که ارمغان های آن نیز عبارتند از مغفرت، رحمت، آمرزش ، لطف، مهربانی و رضوان الهی.
واژه «رضوان» که در این کلام مبارک رسول الله (ص) نیز بیان شده، هرچند معنای « بهشت» را نیز می توان از آن استنباط کرد اما عمدتا به معنای رضایت الهی است که در این ماه به راحتی حاصل می شود.

وی افزود: رسول خدا (ص) فرموده اند: خواب شما در این ماه عبادت، انفاس (نفس های) شما به مثابه گفتن تسبیح و سبحان الله و دعاهای شما در آن مستجاب است. و سپس حضرت با توجه به ذکر این مجال آماده برای انسان ها در این ظرف زمانی ویژه توصیه هایی را در ادامه کلام خود مطرح می فرمایند.

استغفار کن تا اوضاع زندگی ات سامان یابد  
حجت السلام آقامیری با اشاره به این که خوان وفور النعمت رمضان در جامعه اسلامی و به ویژه در میان متدینین گسترده است گفت: باید از این خوان گسترده و تمام نعمت های آن به شکل تام و تمام بهره برد. بدانیم که در این ماه، مغفرت، مهربانی و رضوان و رضایت الهی به دست می آید. بنابراین عمده و اصل کار آن است که انسان در مسیر عبادت الهی و عبودیت محض قرار گرفته و در این مسیر پیش برود.

این کارشناس علوم دینی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: در این ماه استغفار کنید، چرا که خداوند به واسطه لطف عام خود این استغفار و طلب بخشش شما را می شنود و پاسخ می دهد. همچنان که در قرآن کریم در سوره مبارکه نوح می فرماید: « فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا و َیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا» گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است تا بر شما از آسمان باران پى در پى فرستد و شما را به اموال و پسران یارى کند و برایتان باغها قرار دهد و نهرها براى شما پدید آورد.

طبق این آیه خداوند وعده بخشش به بندگان داده است. اما استغفار کردن و وعده بخشش الهی چه اثری بر زندگی ما دارد که چنین نسبت به آن تاکید شده است؟ برای پاسخ به این سوال اید گفت: وقتی حضرت حق «جل جلاله» ما را ببخشد، نخستین اثر این بخشش الهی آن است که اوضاع دنیایی ما به خوبی می گراید.

وی افزود: بسیاری از گرفتاری هایی که امروز ما به آن مبتلا هستیم به دلیل گناهان است. چرا که در روایتی از معصوم است که فرمود: « أَلا أُخْبِـــرُکُمْ [أُنَبِّـؤُکُمْ] بِـدآئِکُـمْ مِنْ دَوآئِکُـمْ؟ دَآؤُکُـمُ الذُّنُـوبُ، وَ دَوآؤُکُـمُ الإِْسْتِغْفارُ» (مستدرک الوسائل، ج 11، ص 333) یعنی درد شما گناهان شماست و دارو و دوای شما نیز استغفار است. بنابراین حضرت هم درد و هم درمان را ذکر می کنند و می فرمایند «استغفار» درمان دردهای شماست.

و وقتی استغفار انجام شد، نخستین اتفاقی که رخ می دهد آن است که امور دنیایی ما به خوبی می گراید و به تبع استغفار و اطاعت از اوامر الهی، امور آخرتی ما نیز منتهی به خیر و منجر به عاقبت بخیری می شود.

دو عملی که بار سنگین گناهان را سبک می کنند

مدیر حوزه های علمیه خواهران استان تهران ضمن بیان ادامه کلام حضرت رسول (ص) گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در این کلام خود توصیه به صدقه می کنند که بسیاری از مشکلات ما با صدقه برطرف می شود و در این ماه به شکل خاص نسبت به صدقه توصیه و سفارش شده است.

پس از صدقه موضوع «صله رحم» که از امور واجب و فرایض دینی تابعین مکتب اهل بیت (ع) است مورد اشاره قرار گرفته است. صله رحم نیز مانند صدقه در ماه رمضان مورد تاکید و سفارش بیشتری قرار گرفته بنابراین می بینیم که بسیاری از بزرگان ما پیش از اغاز ماه مبارک رمضان نسبت به خویشان و دوستان صله ارحام داشته اند.

یتیم نوازی و دستگیری از ایتام محور دیگری بود که آقامیری به آن اشاره کرد گفت: این حدیث معصوم است که دست یتیمان مردم را بگیرید تا مردم نیز دست یتیمان شمارا بگیرند.

حجت الاسلام آقامیری خاطرنشان کرد: بحث قابل تامل دیگری که حضرت در خطبه شعبانیه می فرمایند که در واقع می توان از این خطبه به عنوان «منشور روزه داری» نام برد، این است که می فرمایند: گرده های شما از بار گناهان بسیار، سنگین شده است این بار سنگین گناه را با صدقه و استغفار با صله رحم و دستگیری از ایتام ، سبک کنید.

درآخرین فرازهای این خطبه به بسته شدن دست و پای شیطان اشاره می شود و یادآوری می کند که تلاش کنید تا پس از ماه مبارک رمضان نیزبه گونه ای مشیء و زندگی کرده و این فرهنگ را در خود و در جامعه احیا کنید که شیطان از شما دور باشد و از هواهای شیطانی اجتناب کنید و به این ترتیب یک ملکه نفسانی در وجود خود ایجاد کنید که به شکل مدام و مستمر شما را به اجتناب از معاصی و محارم امر کند. یعنی دعوت به تقوا الله! که این می شود ورع !!
این کارشناس علوم دینی در بیان تفاوت تقوا و ورع خاطرنشان کرد: تقوا یعنی من در درون خود اهرم های بازدارنده نسبت به گناهان ایجاد کنم .اما ورع یعنی در وجود من در اثر ممارسست و اطاعت پروردگار، نوعی حالت نفسانی رخ بدهد که من به هیچ وجه به سمت و سوی گناه گام برندارم.

حضرت می فرمایند: سعی کیند که شیطان کماکان نسبت به شما دست و پایش بسته باشد، درهای جهنم را که در این ماه به رویتان بسته شده همچنان بسته نگاه دارید و دربهای بهشتی را که به روی شما گشوده شده همچنان گشوده حفظ کنید.

رمضان مجال بسیار خوبی است که همه به سمت ترک معاصی رفته رافت و رقت قلب داشته باشیم .صدقه بدهیم تنفرها و نفرتها و زنگارها را کنار بگذاریم که در این صورت فرهنگ رمضان در میان ما جاری و ساری می شود. 


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین