عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
شب نهم ماه رمضان در مسجد ارک
بعضی‌ها از سر سفره معنوی نماز که فیض گسترده الهی است چندان متنعم نمی‌شوند ولی سر سفره غذا با طمانینه و آرامش بوده و وقت زیادی می‌گذارند!
گزارش تصویری

عقیقمراسم مناجات شب هشتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مومنی و مناجات حاج منصور ارضی و مداحی حاج ابوالفضل بختیاری با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.

نکاتی از سخنان حاج منصور ارضی را بخوانید؛

این شبها خیلی‌ها ملتمس دعا شدند برای مریض هایشان و... ما هم موظف به دعا هستیم از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمود:" اگر کسی ده مرتبه یا الله بگوید لبیک این بنده از طرف خداست و حاجتش را برآورده می‌نماید." این روایت را خواندم برای اینکه توجه مان هنگام دعابیشترجمع باشد.

پاکیزه نمودن اعمال ازآلودگی‌های شرک و..

رسیدیم به جمله " خلص ذلک کله مِنْ رِئآءِ الْمُرآئِینَ، وَ سُمْعَةِ الْمُسْمِعینَ " رئا و سمعه خودنمایی ریاگونه هستند منتهی یکی در انظار و دیگری در گفتاراست که در چشم مردم جلوه گری می‌شود.

درادامه این دعامی خوانیم:" لا نَشْرَکُ فیهِ اَحَداً دُونَکَ، وَلانَبْتَغى فیهِ مُراداً سِواکَ " خدایاچنان کن که کسی رادرعبادت، شریک باتو نگردانم(هیچ یک از این رذایل نام برده شده رادرآن دخیل نسازم) و قصد و مقصودی جز تو نداشته باشم. یعنی من را خالصم گردان.

برپا داشتن نماز با آداب و احکام آن

حضرت درادامه دعا بعد از عرض احترام دوباره بر پیامبراکرم صلی الله علیه وآله  به موضوع نماز می‌پردازند "وَ قِفْنَا فِیهِ عَلَى مَوَاقِیتِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِی حَدَّدْتَ " که اصل و ستون دین ما همین نماز است و آنقدر مهم است که ما باید علاوه بر نمازتمام حدود و احکام آن را بیاموزیم ، مثلاً موضوع قیام متصل به رکوع را که هم قبل از رکوع است و هم بعد از رکوع خیلی مواقع رعایت نمی‌کنیم. ذکر سجده و رکوع را که باید بدن بطور کامل در حالت رکوع و سجده قرار گیرد(درحالت سکون وآرامش) و بعد تمام ذکر را در همان حال بگوییم اجرا نمی‌کنیم یعنی ذکر را حین رفتن به رکوع و سجده یا در حال بلند شدن از رکوع وسجده بیان می‌کنیم و... دانستن این‌ها واجب است وظبفه خودمان را نسبت به دین و دِین ائمه علیهم السلام بدانیم.

" وَ وَظَائِفِهَا الَّتِی وَظَّفْتَ، وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِی وَقَّتَّ " وظیفه شناس بودن و موقعیت شناس بودن هم خیلی مهم است نمی‌شود به جای نماز دورکعتی نماز چهار رکعتی خواند به جای نماز جماعت نماز فرادا و بالعکس خواند. جایی که باید در نماز صدایت آرام باشد صدایت را بلند کنی و بالعکس.

" وَ اَنْزِلْنا فیها مَنْزِلَهَ الْمُصیبینَ لِمَنازِلِها " ما را در نماز همچون کسانی قرار ده که به منازل شایسته و حقیقی بندگی " الْحافِظینَ لِاَرْکانِها " راه می‌یابند و همه ارکان عبودیت را رعایت می‌کنند.

همانطورکه می‌دانیم نماز پنج رکن دارد باید رکنها را بدانیم و حفظ کنیم.مثلا قبل از آنکه الله اکبر اول را بگوییم( که خود یک رکن است) نیت هم که از ارکان نمازاست مهم است.

 " الْمُؤَدِّینَ لَهَا فِی أَوْقَاتِهَا عَلَى مَا سَنَّهُ عَبْدُکَ وَ رَسُولُکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ " و برپاداریم آن طور و در آن زمان که رسول خدا صلی الله علیه وآله  برپا می‌داشت. آنحضرت نیز فرمودند همانطور نماز بخوانید که من نماز می‌خواندم.

" فِی رُکُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ جَمِیعِ فَوَاضِلِهَا عَلَی أَتَمِّ الطَّهُورِ وَ أَسْبَغِهِ ، وَ أَبْیَنِ الْخُشُوعِ وَ أَبْلَغِهِ " می‌فرماید؛ آن رکوع وسجود وفاصله‌های نماز را با آن طمانینه و حالت خاص بندگی بصورتی که بندگی نمایان شود اجرا کنیم. یعنی خشوع بندگی را کاملاً واضح در برابر خدوندبه نمایش بگذاریم.این حداقل کاریست که می‌توانیم به جا بیاوریم.

بعضی‌ها از سر سفره معنوی نماز که فیض گسترده الهی است چندان متنعم نمی‌شوند ولی سر سفره  غذا با طمانینه و آرامش بوده و وقت زیادی می‌گذارند! آنوقت می‌گوید حاج آقا روایت را خودت برایمان خواندی؛که سر سفره غذا از عمرمان حساب نمی‌شود و آرامش حین غذا خوردن نورانیت می‌آورد. می‌گویم روایت سر سفره غذا را خوب شنیدی وخوب یادت ماند خوب هم عمل می‌کنی ولی دستور طمانینه حین ارکان نماز را نه یادت ماند ونه عمل می‌کنی !

اهمیت صله ارحام ، نیکی به همسایگان وپرداخت زکات

" وَ وَفِّقْنا فیهِ لِاَنْ نَصِلَ اَرْحامَنا بِالْبِرِّ وَالصِّلَةِ " ماه رمضان ماه صله ارحام است. می‌فرماید این پیوند با خانواده را به نیکو‌ترین و بهترین شکل برقرار ساز. در صله ارحام اول از همه درباره مادر و پدرسفارش شده است بعدباید به خواهر و به دختر خودتوجه کرد.

بعضی‌ها ماه رمضان هم که برای صله ارحام می‌روند قبل از اذان سر سفره افطار دائم از این و آن و از هر دری حرف می‌زنند حالاخیلی حرفها غیبت و تهمت هم هست. دوران دفاع مقدس بچه رزمنده‌ها دور سفره که می‌نشستند هر کدام یک دعا می‌کردند. شوخی و جدی دعا‌ها را هم با معنی حفظ می‌کردند تکراری نمی‌گفتند اگر تکراری می‌شد جریمه می‌کردند و این سنت قشنگی بود؟ چطور این مسیحیان قبل از خوردن غذا دعا می‌کنند ولی ما به همین اندازه هم انجام نمی‌دهیم. درصورتی که می‌توانیم هنگام اذان،پیش از افطار دعاهای وارده ، دعا برای مغفرت گذشتگان و... داشته باشیم.

"وَاَنْ نَتَعاهَدَ جیرانَنا بِالْاِفْضالِ وَ الْعَطِیَّةِ "و همسایگانمان را به بخشش و عطا بنوازیم. حضرت می‌فرماید باید به همسایگان رسیدگی داشته باشیم آن هم با فضل و بخشش. اگرهمسایه می‌گوید التماس دعاباید بگویی چشم ودعایش کنی.یک وقت غذایی، نذری و.. داری به اوهم عطاکنی.

 " وَ اَنْ نُخَلِّصَ اَمْوالَنا مِنَ التَّبِعاتِ " پاک گردان اموالمان را از مظالم وآنچه که به ناحق برآن افزوده ایم " وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّکَوَاتِ "وبا ادای زکات آنرا پکیزه گردانیم.

آیا ما که اهل مجلس مناجات هستیم زکات یا خمس اموالمان را می‌دهیم؟ حساب کردنش مهم است.باور کن یک سال که خمس و زکات را پرداخت کنی سال بعدش اصلاً چیزی نمی‌شود البته این جدای از زکات فطره است.

ما در وضعیت جنگیم فقط تکلیفمان عوض شده!

" وَ اَنْ نُراجِعَ مَنْ هاجَرَنا " به سراغ کسانی برویم که از ما گسیخته ودورشدند (غیر از دشمنان ائمه علیهم السلام ) مثلا طرف مسجدی بوده حالابه خاطر مریضی نمی‌توانددیگر بیاید مسجد برو دیدنش و... عمر کوتاه است. بین خوب‌ها که بنشینی روحت صفا می‌گیرد.

البته ما با دشمنان اهل بیت(ع) و فرهنگ آنان هیچ دوستی نداریم. نه با خودشان نه با طرفدارانشان ؛ حرف ما همین است که ما در وضعیت جنگیم فقط تکلیفمان عوض شده!

 حالامانده تا به جایی برسیم که از کارهای وزرای علوم و ارشاد بگویم.الان عده ای دارند می‌گویند و بر خورد می‌کنند. حالا من اجازه بیان ندارم ولی حرفهایی دارم که بگویم ،که اگر بگویم فردا می‌گویندچرا حاجی این حرف را زده؟ چطور شده که این حرف را زده؟روضه خوان را چه به انتقاد وسیاست! منتهی هنوز به جایی نرسیده که بخواهم حرف هایم را بزنم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
4
7
حاجی فدایی داری
از طرف بچه هیأتی های قزوین
پاسخ ها
حسین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
کاش فدایی امام زمانمون بودیم

من که جراتشو ندارم
صادق
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
3
3
جونم حاجییییییییییییییییییییییییییییییییییی
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
2
2
حاجی میشه خواهش کنیم سکوت بشکنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
1
2
چون که حاجی فدایی امام زمانه ما هم به حاجی می گیم فدایی داری و إلّا خدا نکرده حاجی منهای امام زمان ارزشی نداره که فداش بشیم.
به قول شاعر:
مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم/
هواداران کویش را چو جان خویشتن دارم .
بازم بچه هیأتی های قزوین
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین