عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
بنابر آيه ۲۶۹ سوره بقره حكمت را به معني معرفت و شناخت اسرار و رسيدن به حق دانسته اند كه خداوند آن را به بعضي از افراد عطا مي‌كند تا آنان وسوسه‌هاي شيطاني را باز شناسند و اين خير كثير است.

عقیق:قرآن كريم چراغي نوراني است كه با وجود گذشت ده‌ها قرن از نزول آن هنوز مسير حق طلبان را در طول تاريخ روشن كرده و در آينده هم چنين خواهد بود، در اين كتاب آسماني آينده اي روشن به بشريت نويد داده شده است كه با سيطره دين حق و البته توسط امام حق (عج) و ياران صالحش بر تمام جهان محقق مي‌شود.

در اين سلسله مباحث مهمترين آيه‌هاي قرآني كه درباره معارف مهدويت است به ترتيب سوره‌هاي قرآني استخراج و به نكته‌هاي هر كدام پرداخته شده همچنين در كنار هر آيه يكي از موضوع‌هاي خاص معارف مهدوي متناسب با آن آيه نيز مطرح مي‌شود.
سوره بقره آيه
۲۶۹

يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ ﴿
۲۶۹

(خدا) به هر كس كه بخواهد حكمت مى‏بخشد، و به هر كس حكمت داده شود، به يقين‏، خيرى فراوان داده شده است‏؛ و جز خردمندان‏، كسى پند نمى‏گيرد. (
۲۶۹)
نكته ها:

۱- حكمت را به معني معرفت و شناخت اسرار و آگاهي از حقايق و رسيدن به حق دانسته اند كه خداوند آن را به بعضي از افراد به خاطر پاكي و تقوا و تلاششان عطا مي‌كند تا آنان وسوسه‌هاي شيطاني را از الهامات الهي باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخيص دهند و اين خير كثير است.

۲- امام صادق (ع) راجع به اين قول خداي متعالي؛ «و من يوت الحكمه فقد اوتي خيرا كثيرا» فرمود: مراد از حكمت اطاعت خدا و معرفت امام است.

۳- همه دنيا متاع قليل است ولي حكمت خير كثير است پس اگر همه امكانات مادي در راه دست يابي به حكمت و بينش صحيح استفاده شود ارزش دارد.

۴- حكمت هديه اي كليدي و مادر همه خيرات است هر كه آن را به دست آورد چيزهاي بسياري خواهد داشت.

۵- هر كسي به ارزش حكمت پي نمي‌برد «ما يذكر الا اولوا الالباب» دنياگران برمال و آمار و محاسبات مادي تكيه مي‌كنند و سود و زيان را بر اساس ماديات مي‌سنجند ولي دورانديشان عاقل و راه شناسان انديشمند از بعد ديگري محاسبه مي‌كنند.


پی نوشت :

برگرفته از كتاب «پرتوي از آيه‌هاي مهدوي» نوشته حجت الاسلام محسن قرائتي و كوشش حسن ملايي

منبع:حج

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین