عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۰۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
معمولا مومنانی که از سرِ توفیقات الهی و عنایات ربّانی، مخصوصا در ماه مبارک رمضان، مُوفّق به ختم قرآن کریم می شوند، در این فکر هستند که، ثواب این عمل به چه میزان است، بهترین مکان برای بجا آوردن این عمل چه مکانی است و حال هدیه ثواب این موهبت و موفقیت به دیگران چه ثمراتی را در پی دارد.

عقیق:بیشتر کسانی که با قرائت قرآن آشنا هستند روزانه مقداری از قرآن را می خوانند و یا حداقل چندبار در هفته مقداری از وقت خود را به تلاوت قرآن اختصاص می دهند و معمولاً هنگام خواندن، از جاهای مختلف قرآن تلاوت می کنند. اما بهتر آن است هنگام تلاوت از ابتدای قرآن شروع کرده و سوره ها را به ترتیب بخوانند تا موفق به ختم قرآن شوند، بویژه در ماه مبارک رمضان. در این صورت با یک عمل به دو پاداش می رسند: یک پاداش برای قرائت قرآن و پاداش دیگر برای ختم قرآن. پیشوایان بزرگوار اسلام ختم قرآن را یکی از بهترین عبادت ها شمرده اند، چنانچه شخصی به نام «زُهَری» از امام سجاد (علیه السلام) پرسید: (در میان عبادات) چه عملی فضیلت بیشتری دارد؟
حضرت فرمودند: اَلحالُّ المُرتَحِل، قُلتُ: وَ ما الحالُّ المُرتَحِل؟ قالَ: فَتَحَ القرآن َ وَ خَتَمَهُ، کُلَّها حَلَّ فی اَوَّلِهِ اِرتَحَلَ فی آخِرَه؛ عمل حال مرتحل (درآید و کوچ کند)، گفتم: حال مرتحل چیست؟ فرمودند: خواندن قرآن را آغاز کند و به انجام رساند و هر زمانی که از اول قرآن شروع کرد تا آخر برساند و نیز امام صادق (عَلیه السَلام) از رسول بزرگوار اسلام حضرت محمد (صَلى الله عَلیه وَ آله) نقل می نمایند که ایشان فرموده اند:
اَلفاتِحُ الخاتِمُ الَّذی یَفتَحُ القُرآنَ وَ یَختِمُه، فَلَهُ عِندَاللهِ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ؛ ختم کننده ای که قرآن را باز کند و آن را ختم کند، نزد خدا برای او دعای مستجابی است (ودعایش مستجاب می گردد).

فضیلت ختم قرآن در مکه
یکی از اعمالی که در سفر مکه و خانه خدا بدان سفارش زیادی شده است، ختم قرآن کریم می باشد. ای کاش همه کسانی که به مکه معظمه و زیارت بیت الله الحرام مشرف می شدند قدر این سفر و لحظه لحظه های آن را می دانستند و به جای گردش در خیابان ها و خریدهای خارج از حدّ متعارف، برای آخرت خود توشه برمی گرفتند.
حال گویا گوشه ای از این فریاد غاقل از ای روایت می باشند که پنجمین امام شیعیان حضرت محمدباقر (عَلیه السَلام) می فرمایند:
مَن خَتَمَ القُرآنَ بِمَکّة لَم یَمُت حَتّی یَری رَسوُلَ اللهِ (صَلى الله عَلیه وَ آله) وَ یَری مَنزِلَهُ مِنَ الجنّةِ؛ کسی که قرآن را در مکه ختم کند نمی میرد تا اینکه رسول خدا (صَلى الله عَلیه وَ آله) و جایگاه خود را در بهشت می بیند.
کسانی که با انگیزه الهی و با هدف، به زیارت خانه خدا می روند سزاوار است حداقل یکبار در مکه معظمه قرآن کریم را ختم کنند.

هدیه ثواب ختم قرآن
عده ای از افراد وقتی عمل مستحبی را انجام می دهند فقط به فکر خودشان هستند و نیتشان رسیدن به ثواب است. در حالی که اگر ما انسان دوراندیشی باشیم می توانیم از اعمال مستحبی دوگونه پاداش بگیریم. به این صورت که با هدیه کردن این اعمال به کسانی که بر ما حقی دارند (مانند: پیامبران، پیشوایان معصوم، پدر و مادر، اساتید و معلمان و خویشان نزدیک) هم حقوق آنان را تا حدودی ادا می کنیم و هم با این کار به پاداش بیشتری دست می یابیم.
از اینرو کسانی که توفیق دارند در طول سال یا ماه مبارک رمضان قرآن را چند مرتبه ختم کنند مناسب است ثوابش را به کسانی هدیه کنند که حقوقی بر گردن آن ها دارند، مانند، پیامبر اسلام (صَلى الله عَلیه وَ آله) امامان (عَلیه السَلام) و پدر و مادر.
شخصی به نام «علی بن مُغَیرَه» خدمت امام موسی بن جعفر (عَلیه السَلام) عرض می کند:
در ماه رمضان چند بار قرآن را ختم می کنم، روز عید فطر که فرا می رسد، یکی از آن ها را به پیامبر (صَلى الله عَلیه وَ آله)، یکی را به علی (عَلیه السَلام) یکی را به فاطمه (عَلیه السَلام) و بقیه را به سایر امامان، تا برسد به شما، اهدا می کنم. در برابر این عمل چه پاداشی برای من است؟
امام هفتم (عَلیه السَلام) فرمودند: پاداش تو آن است که در روز قیامت با آن بزرگواران خواهی بود.
عرض کردم: الله اکبر، آیا چنین پاداشی برای من است؟

حضرت سه مرتبه فرمودند: آری.



پی نوشت ها:
1-علامه مجلسی. بحارالانوار، ج89: 204، 205؛ ج95: 5.
2-ابوالفضل علامی میانجی. آشنایی با آداب تلاوت قرآن: 94.

منبع:قدس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین