عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۸
كتاب «آثار و بركات امام حسين (عليه السلام) در دنيا» از آثار سترگ مفسر و انديشمند بزرگ جهان تشيع، السيد الهاشم الناجي الموسوي الجزايري است كه در متن خود با استناد به احاديث و روايات متعدد نقل شده از ائمه معصومين (ع) به بررسي بركت‌هاي وجودي تولد، حيات و شهادت امام حسين (ع) پرداخته است.

عقیق:كتاب «آثار و بركات امام حسين (عليه السلام) در دنيا» از آثار سترگ مفسر و انديشمند بزرگ جهان تشيع، السيد الهاشم الناجي الموسوي الجزايري است كه در متن خود با استناد به احاديث و روايات متعدد نقل شده از ائمه معصومين (ع) به بررسي بركت‌هاي وجودي تولد، حيات و شهادت امام حسين (ع) پرداخته است.


اين كتاب كه نسخه اصلي آن به زبان عربي نگارش يافته است، به كوشش استاد دكتر محمود مهدوي دامغاني، استاديار و دانشيار دانشكده‌هاي الهيات و ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد به زبان فارسي ترجمه و از سوي انتشارات كتاب نيستان به چاپ رسيده است.

«آثار و بركات امام حسين (عليه السلام) در دنيا» را از چند منظر مي‌توان اثري منحصر به فرد به شمار آورد.

نخست اين كه متن كتاب با وجود سبقه پژوهش‌محوري و تلاش مؤلف براي استخراج محتواي آن بر مبناي تمركز بر احاديث و روايات، اثري قابل استفاده براي تمامي سطوح مخاطبان و تمامي تفكرات است. نويسنده در اين كتاب هرگز به دنبال خلق كتابي براي خواص نبوده است و اين مسئله را در زبان و املاء و شيوه نگارشي خود مورد عنايت قرار داده و از سوي ديگر مترجم نيز با درك اين مسئله، دقتي بيش از اندازه در انتقال و بازنويسي آن به خرج داده است.

از سوي ديگر در اين كتاب تلاش فراواني شده است تا از حسن‌ظن و نگاه خواننده براي مواجهه با متن سوءاستفاده نشود. بر اين مبنا و بنا بر ادعاي مترجم، نويسنده تلاش نكرده تا با استفاده از بياني اغراق‌آميز مخاطب را به سوي تأثيرپذيري بيشتر از محتواي بي‌بديل اثر هدايت كند. و از سوي ديگر هرگز اين متن اعتنايي به برخي احاديث و روايات بدون سند و يا نامطمئن و ضعيف براي اطمينان خاطر دادن به مخاطب در موضوعي خاص نكرده است.

نكته ديگري نيز كه به غناي اين اثر مي‌افزايد توجه به نقل قول‌هاي روايت شده از اهل سنت در موضوع مورد توجه كتاب است كه اين نقل قول‌ها از سوي نويسنده و مترجم به صورت پاورقي در كتاب درج شده است.

اين كتاب كه در چهارده فصل تدوين شده است و فصل مشترك تمامي فصول آن نيز بررسي بركات وجودي زندگي سيد‌الشهداء (ع) است كه شامل فصول موضوعي زير است: آثار و بركات وجودي امام حسين (ع) از تولد تا شهادت، پس از شهادت، زيارت حرم و بارگاه و قتلگاه ايشان، تربت و خاك مقدس ايشان، بركات كربلاي مقدس، زيارت كردن و سلام دادن به امام شهيد، برپا داشتن سوگواري و خواندن مقتل، سرودن شعر در مرثيه شهادت امام، گريستن و مويه كردن بر امام، لعن فرستادن بر قاتلان شهداي كربلا، دوستي و مهرورزي با حضرت و نام‌گذاري به نام مقدس ايشان

يكي از نكات قابل توجه در اين اثر حذف شدن نويسنده از متن كتاب است. به عبارت ديگر هر نوع حضور و دخالت نويسنده و تفكر و انديشه شخص او در اين اثر حذف شده و نمي‌توان ردي از آن در متن اثر يافت و بر اين اساس مخاطب در اين كتاب تنها با مجموعه‌اي متصل و به هم پيوسته از احاديث و روايات پيرامون موضوعي خاص روبرو مي‌شود.

انتشارات كتاب نيستان چاپ چهارم «آثار و بركات امام حسين (عليه السلام) در دنيا» را با ترجمه دكتر محمود مهدوي دامغاني در
۱۸۸ صفحه و با قيمت ۱۲۰۰۰ تومان منتشر كرده است.


منبع:حج

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین