عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۸۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
خبرگزاری شبستان: اگر کسی می خواهد از ماه رمضان بهره مند شود باید این توصیه پیامبر گرامی اسلام (ص) را نصب العین خود قرار دهد و تلاش کند خود را از گناهان و خصلت های بد نفسانی پاک گرداند.
عقیقحجت الاسلام محمود رجبی قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در گفتگویی گفت: حضرت امام رضا علیه السلام نقل می کنند که در روزهای پایانی ماه شعبان، پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله برای مسلمانان سخنرانی کرده و در آن راجع به ماه مبارک رمضان بیاناتی را ایراد فرموده اند.
به نظر می رسد در این خطبه بهترین مطالب در رابطه با ماه مبارک رمضان و اهمیت آن توسط رسول گرامی اسلام صل الله علیه وآله بیان شده است. در این بیان شریف آمده است که رمضان ، فرصت گرانبهایی است که باید از آن بهره برد و ماه خطیری است اگر کسی از آن استفاده نکند بسیار زیان کرده است.

وی افزود: حضرت در این خطبه می فرمایند این ماه به سوی شما رو آورده است مانند مسافری که از سفر باز می گردد و برای شما ارمغان و هدیه هایی به همراه دارد. هدایا و تحفه های این ماه مبارک عبارتند از«برکت»،«مغفرت» و«رحمت الهی» یعنی هر کس طالب رحمت الهی است این ماه، ماه رحمت است. هر کس طالب مغفرت الهی است این ماه، ماه مغفرت است و هرکس خواهان آن است که زندگی او از برکات الهی سرشار شود، این ماه چنین آثاری دارد.

با نیت های خالص و از عمق جان بر این توفیق الهی دعا کنید

این پژوهشگر و مفسر قرآن در ادامه در مقایسه ماه مبارک رمضان با سایرماه ها و ایام سال به فرمایشات رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله استناد و تصریح کرد: حضرت رسول الله صل الله علیه وآله در مقایسه رمضان المبارک با سایر ماه ها فرمودند: « این ماه از همه ماهها برتر است، شب های آن از شب های همه ماهها و روزهای آن از همه روزها در سایر ماهها و حتی ساعات آن از همه ساعات در سایر ماهها برتر است. از خدا بخواهید که به شما توفیق دهد تا روزهای آن را روزه بگیرید و تلاوت آیات قرآن را روزی شما گرداند، چرا که این ماه، ماه نزول قرآن و تلاوت قرآن در آن یکی از عبادات مهم است.

 قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: پیامبر خدا صل الله علیه وآله در ادامه ی بیانات شریف خود درباره ماه مبارک رمضان توصیه می کنند که « با نیت های خالص و از عمق جان بر این توفیق الهی دعا کنید و با دلهایی پاک از رذایل اخلاقی و گناهان از خدا توفیق بهره مندی از این ماه را درخواست کنید.
حجت الاسلام رجبی تاکید کرد: اگر کسی می خواهد از ماه مبارک رمضان بهره مند شود باید این توصیه پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله را نصب العین و پیش روی خود قرار دهد و تلاش کند که نیتی کاملا خالصانه و مجدانه داشته و به هر شکل و صورتی خود را از گناهان و از خصلت های بد نفسانی پاک و پاکیزه گرداند.
اعمال انسان در این ماه با هیچ ماه دیگری در طول سال قابل مقایسه نیست. می توان گفت حضرت حق «جل و جلاله» در این ماه می خواهد با هر وسیله و هربهانه ای بندگانش را ببخشد. بنابراین یک فرصت بسیار گرانبهاست که باید آن را غنیمت شمرد.

اعمالی که در رمضان سفارش شده است
وی در ادامه نیکی به دیگران، احترام به بزرگترها، دلسوزی برای کوچکترها، اطعام طعام، رسیدگی به یتیمان، دید و بازدید با خویشان و صله ارحام و رسیدگی به امور آنها را از جمله اعمالی برشمرد که بر انجام آنها در این ماه سفارشات اکید از سوی ائمه معصومین سلام الله علیهم و شخص رسول الله صل الله علیه وآله وارد شده است.
این کارشناس مسایل دینی تصریح کرد: پیامبرخدا صل الله علیه وآله در این زمینه نکات بسیار ارزشمندی را بیان فرموده اند که توصیه می کنیم همه کسانی که خود را پیروان رسول اسلام صل الله علیه وآله می دانند، حتما این سخنرانی شریف را با دقت و تامل مطالعه کنند، فرازهای آن را تجزیه و تحلیل کرده و برنامه خود را در این ماه بر اساس سخنان و بیانات حضرت رسول صل الله علیه وآله تنظیم کنند.

چه خوب است تلاش کنیم تا در ایام ماه مبارک رمضان در هر یک از حوزه های مختلفی که حضرت رسول صل الله علیه وآله آنها را برشمرده اند، کار ویژه ای برای خود تعریف کنیم و نیت ما این باشد که ما به فرمایش پیامبر خدا این امور را انجام می دهیم.

حجت الاسلام رجبی خاطرنشان کرد: تصور می کنم اگر همین سخنان و بیانات حضرت را اگرچه تنها در طول ماه مبارک مضان، سرلوحه کارها و زندگی خود قرار دهیم بالاترین دستاورد و بهره را در این ماه خواهیم داشت.

ما در این ماه شب هایی داریم بنام شب های قدر که قرآن آن را از هزار ماه برتر می داند. یعنی هر یک شب از این شب ها، به اندازه 80 سال بیشتر محاسبه می شود. چه فرصتی گرانبهاترین از این که انسان خود را برای یک شب آماده و از گناهان و آلودگی ها پاک کند و آماده سرسپردن به درگاه الهی باشد برای این که به اندازه 80 سال عمر و به عبادت، نتیجه بگیرد .


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین