عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
آيت الله موسوی جزایری، با بیان این که داشتن بصیرت یکی از ضروریات مؤمن واقعی است، بیان داشت: انسان با بصیرت با شیطنت شیاطین گول نخورده و توان تشخیص راه صحیح از غیر صحیح را خواهد داشت.

عقیق:آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان در سومین جلسه تفسیر دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان، به بیان دعای روز سوم  پرداخت و اظهار داشت: در دعای روز سوم ماه مبارک رمضان می خوانیم که «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ و باعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ كلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِكَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ» و معنای آن عبارت «خدایا روزى كن مرا در آنروز هوش و خودآگاهى را و دور بدار در آن روز از نادانى و گمراهى و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزى كه فرود آوردى در آن به بخشش خودت اى بخشنده ترین بخشندگان…» است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان، در ادامه به عبارت «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و والتّنَبیه» اشاره کرد و با بیان این که انسان باید از قدرت تفکر خویش در راستای گسترش معلومات بهره برد، گفت: خداوند متعال انسان را به واسطه اعطای عقل، او را اشرف مخلوقات قرار داده و این انسان نیز باید به واسطه این قدرت عظیم در مسیر گسترش معلومات خود و کمک به پیشبرد اهداف متعالی بشر استفاده کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، بیان داشت: انسان باید با عقل خود مجهولات ذهنی را به معلومات تبدیل کرده و بدین صورت خود را به درجات عالی کمال و معرفت رساند.

آیت الله موسوی جزایری، با بیان این که تعقل و قوه درک صحیح، دارای اسباب و شرایطی است، اظهار داشت: برخی از این اسباب در اختیار انسان هستند و برخی دیگر نیز از تحت کنترل انسان خارج هستند.

امام جمعه اهواز، به بیان نکات پزشکی در راستای تقویت عقل انسان پرداخت و افزود: طهارت و پاک بودن بدن، وضو گرفتن، شستن سر با سدر، مسواک زدن، تمیز کردن دندان ها و لثه، انس با قرآن و خواندن مداوم این کتاب آسمانی همراه با تدبر و تفکر و گرفتن روزه مستحبی به شرطی که سبب ضعف در بدن انسان نشود از شرایط تقویت ذهن انسان است.

دعای بدون عمل بهره ای را نصیب انسان نمی کند

نماینده ولی فقیه در خوزستان، در بخش دیگری از سخنان خود، شرط استجابت دعا را عمل به وظایف خود دانست و گفت: برای رسیدن به حوائج خود، تنها دعا کردن اکتفا نمی کند، بلکه باید در راستای رسیدن به آن عکس العملی مناسب نیز انجام داد که این عکس العمل با دعا کردن به پیشگاه خداوند متعال سریعتر به نتیجه می رسد.

همنشینی با علما رمز موفقیت در زندگی است

استاد حوزه علمیه خوزستان، با تأکید بر اهمیت همنشینی با علما و بزرگان دین، گفت: معاشرت با علما و بزرگان دین سبب تأثیر پذیری ناخودآگاه انسان از روحیات و سیره آنان می شود.

آيت الله موسوی جزایری، در پایان سخنان خود، با بیان این که داشتن بصیرت را یکی از ضروریات مؤمن واقعی دانست و اظهار داشت: نداشتن بصیرت از علایم بارز حماقت است؛ چرا که انسان با بصیرت با شیطنت شیاطین گول نخورده و توان تشخیص راه صحیح از غیر صحیح را خواهد داشت.

 

منبع:حوزه

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین