عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۰۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
حجامت اصطلاحا به روشی ازخونگیری اطلاق می شود که جهت درمان بعضی ازبیماریها بکار می رود و دارای سابقه تاریخی هفت هزارساله می باشد و به عنوان یک سنت الهی درروایات وسیره پیامبران وائمه اطهار(ع) مطرح گردیده است و درطب سنتی به عنوان رکن درمان به حساب می آید، اما جالب است بدانید که این عمل دارای آثار سودبخش فراوانی می باشد.

عقیق: در این باره از حضرت محمد(ص) روایت شده است که ایشان بیان داشته اند: عَلَیکُم بِالحِجامَةِ فی جَوزَةِ القَمَحدُوَةِ؛ فَإِنَّهُ دَواءٌ مِنِ اثنَینِ وسَبعینَ داءً ، وخَمسَةِ أدواءٍ مِنَ الجُنونِ، وَالجُذامِ، وَالبَرَصِ، ووَجَعِ الأَضراسِ؛ بر شما باد حجامت در استخوان پسِ سر ؛ چرا که درمان ٧٢ بیمارى است و درمان پنج بیمارى، از جمله : دیوانگى، جذام، پیسى و دندان درد است،(1) و نیز می فرمایند: هر کس در روز سه شنبه هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم ماه حجامت کند ، این حجامت براى وىْ شفاى همه دردهاى سال خواهد بود و افزون بر آن، شفاى سرْدرد، دندانْ درد، دیوانگى، جذام و پیسى نیز خواهد بود.(2)

همچنین امام رضا (علیه السلام) فرموده اند: حجامتى که میان شانه ها صورت مى گیرد، در بهبود ضربان قلب ناشى از شکمْ پُرى و حرارت، سودمند است. آن حجامتى که در ساق پا صورت پذیرد، ممکن است از کلیه، مثانه و زِهدان بکاهد و خون قاعدگى را به جریان اندازد. تنها مشکلى که دارد، این است که تن را ضعیف مى کند و ممکن است از آن شبْ کورى شدیدى بر شخص عارض گردد. با این همه، براى کسانى که جوش و کورَک دارند، سودمند است،(3) و نیز از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که مردى در حضور ایشان از خارش (کَهیر)، اظهار ناراحتى نمود. پس امام (علیه السلام) فرمودند: «سه بار در هر دو پا، در فاصله میان پىِ پا و استخوان قوزک، حجامت کن» .

آن مرد، این کار را انجام داد و خارش بدن وى از میان رفت. (4)(5)

البته باید دانست حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست وبه منظورپیشگیری ازبیماریها می توان هرسال حداقل درفصل بهار حجامت کرد وحداقل فاصله زمانی برای حجامت ازیک ماه شروع می شود تا چهل روز فاصله و نیزدرموردافرادزیرنبایدحجامت کرد:

- افرادی که باتعریف طب اسلامی وطب سنتی دچارغلبه شدید بلغم هستند؛

-کودکان ازبدو تولد تا چهار ماهگی؛

-زنان باردار تا ماه چهارم بارداری؛

-زنان درمدت ایام عادت ماهیانه؛

-افراددارای کمبود پلاکت خون؛

-افرادی که دچار فشار خون مقطعی بالاهستند.

 

پی نوشت ها:

1- هندی. کنز العمّال، ج 10: 14.

2- شیخ صدوق. خصال: 385.

3- علامه مجلسی. بحار الأنوار، ج 62 : 318.

4- طبرسی. مکارم الأخلاق، ج 1:  176.

5-محمّدى رى شهرى. دانشنامه احادیث پزشکی، ج1 :487.

منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
0
0
عالی بود عقیقم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین