عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۳۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
سخنرانی حجت الاسلام ادیب یزدی و مداحی حاج علی انسانی در مراسم تربت‌گذاری حسینیه عشاق‌الحسین(ع)
هیئت مردمی‌ترین و جانانه‌ترین و خالص‌ترین نهادی است که شناخته‌ شده و به هیچ عنوان ارتباطی به جریانی خاصی ندارد، بلکه یک جریان الهی و عشق و علاقه به ساحت معصومین(ع) است.
گزارش تصویری

عقیقحجت‌الاسلام والمسلمین ادیب یزدی در مراسم تربت‌گذاری حسینیه هیئت عشاق‌الحسین(ع) با تبریک سالروز ولادت امام زمان(عج) و با ابراز تاسف و نگرانی از اتفاقات اخیر عراق افزود: هرچند از این اتفاقات دل‌های ما زخمی است و ناراحتیم ولی ایمان داریم که هر چه پیش بیاید خیر است و خداوند خود کشتی را هر جا بخواهد خواهد برد و چهره مظلوم و نورانی شیعه و نظام عزتمند جمهوری اسلامی را به جهان می‌نمایاند و بی‌منطقی دشمنان را نشان می‌دهد. 

وی با بیان اینکه امروز جوانان ما از این اتفاقات ناراحت بوده و آماده دفاع از اماکن مقدسه هستند، گفت: به برکت انقلاب اسلامی بصیرت عمیقی در میان ملت و نسل جوان ایجاد شده و برخلاف تصور برخی امروز جوانان ما آماده‌تر ازدوران دفاع مقدس برای مقابله با هرگونه تهاجم هستند و ما خیالمان با وجود چنین جوانانی و چنین ملت و رهبر فرزانه‌ای راحت است. 

این واعظ مجالس مذهبی در ادامه با ارائه تعریفی از واژه هیئت در لغت و اصطلاح افزود: هیئت در لغت به معنی چگونگی و در اصطلاح به علم ستاره‌شناسی گفته می‌شود و از جمله علومی بوده که در حوزه‌های علمیه مورد توجه بوده است و امروز هم نیم‌نفسی از علم هیئت در حوزه‌ها باقی مانده اما تقریبا این علم امروز متصل به دانشگاه‌ها شده است.

وی تصریح کرد: اما در اصطلاح مذهبی، هیئت مردمی‌ترین و جانانه‌ترین و خالص‌ترین نهادی است که شناخته‌ شده و به هیچ عنوان ارتباطی به جریانی خاصی ندارد، بلکه یک جریان الهی و عشق و علاقه به ساحت معصومین(ع) است. 

ادیب یزدی سابقه هیئت را به بیش از 300 سال دانست و گفت: گاهی فعالیت و تاثیرگذاری هیئت اوج می‌گرفت و گاهی افول می‌کرد. در دوران پهلوی اول کمتر  کسی جرات می‌کرد آن را بروز دهد. اما بعد از آن اقبال مردم به برافراشتن پرچم سرخ حسینی اوج گرفت و هیئت‌ها حتی به سمت اداره کردن جریان سیاسی حرکت کردند و سابقه بسیار درخشان و موثری در میان توده‌های مردم یافتند. 

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به حدیث از پیامبر(ص) یادآور شد: ایشان فرمودند راه را در سایه‌سار خورشید بیابید اگر خورشید را نیافتید در سایه‌سار نور مهتاب راه را پیدا کنید و اگر به ماه هم دسترسی نداشتید از طریق ستاره زهره آن را بیابید و اگر به آن هم دسترسی نداشتید از دو ستاره فرقدان که یکی قرمز و یکی سبز است راه خود را پیدا کنید. از حضرت سوال کردند خورشید کیست، ماه کدام است، زهره چیست و فرقدان چه کسانی هستند، حضرت فرمود، خورشید من هستم و برادرم علی ماه است، دخترم فاطمه ستاره زهره و حسن و حسین دو ستاره فرقدان هستند. 

وی ادامه داد: با توجه به این حدیث می‌فهمیم که چرا به هیئت این واژه را استفاده می‌کنند، زیرا ما در هیئت دور هم جمع می‌شویم تا خورشید و ماه و زهره و فرقدان را بشناسیم و هیئت منطقه‌ای بسیار نورانی است که معرفت ما را نسبت به آنان بیشتر می‌کند. بنابراین هدف اصلی در هیئت شناخت امام و اهل‌بیت(ع) است و در عالم نقطه‌ای مقدس‌تر و عظیم‌تر از این مکان نیست.

وی همچنین به جایگاه و اثرگذاری هیئت‌ها اشاره کرد و گفت: 40 سال است که در هیئت‌های منبر می‌رویم ندیدم از یک هیئت یک منافق بیرون بیاید. هیئت‌ها خدمت کردند و باید بمانند و امروز با چشم بصیر و تیزبین رهبر معظم انقلاب و رهنمودهای ایشان مسئولیت ما و هیئتی‌ها به مراتب سنگین‌تر است. 

ادیب یزدی تصریح کرد: امروز هیئت‌ها با رهنمودها، عنایات و تذکرات مقام معظم رهبری جای خود را پیدا کرده‌اند. البته جای کار برای عمل به مطالبات ایشان بسیار زیاد است. 

وی همچنین هیئت عشاق‌الحسین را هیئتی خوشنام و با نیروهای انقلابی و جوانان فعال توصیف کرد و گفت: مسئولان و دست‌اندرکاران این هیئت تلاش کردند تا مقدمات ساخت این حسینیه در شرق تهران فراهم شود و مرکزیت پیدا کند که جا دارد از زحمات آنها بویژه همکاری شخص شهردار تهران قدردانی کنیم و از خدا بخواهیم که چنین عناصر پاکباخته انقلاب، نظام و اهل‌بیت(ع) را حفظ کند. 


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین