عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
یادداشتی از حجت الاسلام میلاد عچرش؛

عقیق: سبک زندگی[1] از تاثیرگذارترین مسائل در رشد یا توقف پویایی در مجامع مختلف بشری است. در آشفته بازار سبک زندگی غربی، بی تردید کلید حل مشکلات جامعه اسلامی ؛«سبک زندگی جهادی»است.خداوند متعال در قرآن کریم، مقرب ترین بندگان به خود را مومنان جهادی معرفی می کند:« كسانى كه ايمان آورده و هجرت كرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته‏اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اينان همان رستگارانند»[2]

مومن جهادی همواره در آمادگی کامل و با تحرک و پویایی و نشاط،  زندگی می کند و هر آینه هدف خود که اعتلای پرچم لا اله الا الله بر فراز قلل جهان است را پیش رو دارد وبرای نیل به آن در حال تلاش و کوشش و جهاد است.

مقصود از «جهاد»  الزاماً  «قتال»  نیست. «قتال يك گوشه‌اى از جهاد است. جهاد يعنى حضور در ميدان با مجاهدت، با تلاش، با هدف و با ايمان؛ اين ميشود جهاد. لذا «جاهدوا بأموالكم و أنفسكم فى سبيل اللَّه»؛ جهاد با نفس، جهاد با مال. يكى از انواع جهاد با نفس هم اين است كه شما شب تا صبح را روى يك پروژه‌ى تحقيقاتى صرف كنيد و گذر ساعات را نفهميد. جهاد با نفس اين است كه از تفريحتان بزنيد، از آسايش جسمانيتان بزنيد»[3]

لذا انسان مجاهد در محیط های مختلف – اعم از خانواده، دانشگاه،حوزه یا محل کار-در حال مبارزه با موانع پیشروی اسلام در دنیاست.

«در مبارزه دو چیز حتماً لازم است: یکی اینکه در آن جد و جهد و تحرکی باشد. انسان در رختخواب یا در پستوی خانه که نمی‏تواند مبارزه کند، در مبارزه باید جد و جهدی وجود داشته باشد... دوم اینکه در مقابلش دشمنی باشد.مبارزه در آنجا که دشمن نیست معنا ندارد. پس جهاد متقوم بر این دو رکن است... اساساً همین وجود مانع است که به تلاش انسان معنا و حقیقت معنوی می‏ بخشد و اسمش می‏شود جهاد؛ والّا اگر مانع نبود، جهاد معنی نداشت. »[4]

زندگی جهادی مختص بحران ها نیست!

منظم ترین نظام های اجتماعی نمی توانند برنامه ای برای سعادت انسان تنظیم کنند.چون حیات اجتماعی انسان توسط خداوند متعال به نحوی طراحی شده که منهای زندگی جهادی به نتیجه نخواهد رسید لذا سبک زندگی جهادی از ویژگی های جوامع بحران زده ای که دچار نوعی عقب ماندگی هستند، نیست تا بخواهند بوسیله آن عقب ماندگی خود را جبران کنند بلکه لازمه یک نظام مترقی و متقن است.

مومن جهادی خستگی ناپذیر است

زندگی جهادی با محدود شدن به حرکت طبیعی در تعارض است. لذا مومن جهادی با تلاش و پشتکار درصدد خدمت است و قدر زمان و لحظات کوتاه را هم می داند و به سادگی از آنها نمی گذرد. خستگی در قاموس جهادی بودن نمی گنجد و این را می توان در سراسر ایام دفاع مقدس در بین رزمندگان به وضوح دید. شهید احمدی روشن و دیگر شهدای هسته ای از مصادیق دقیق مومنان جهادی هستند که   در نطنز، با شب بیداری، با کار مضاعف، با دوری از زن و فرزند و با نماز شب کنار لوله های آزمایشگاهی، مشغول مبارزه و جهاد بودند.

جهاد باید خالصانه باشد

از ویژگی های دیگر سبک زندگی جهادی،اخلاص است و خداوند متعال شرط قبول شدن مجاهدان را خلوص می داند:« و كسانى كه در راه ما (با نفس خود و دشمن ما) جهاد كردند به يقين آنها را به راه‏هاى (وصول به مقام قرب) خود راهنمايى مى‏كنيم»[5] گروهک منافقین با شعار جهاد وارد عرصه انقلاب شدند تا جایی که نام ارگان خود را «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» نهادند، اما چون این فرآیند خالصانه در راه خداوند متعال و نصرت دین خدا قرار نگرفت،حاصل آن «منافقین مجاهد» شد.

جهاد رمز ظهور

مومن جهادی زندگی را برای جهاد و مبارزه می خواهد نه جهاد ومبارزه را برای زندگی! به بیان دیگر انسان مجاهد؛شیفته خدمت است نه تشنه قدرت.جهاد و مجاهدت در عصر غیبت و ظهور از توفیقات الهی است لذا امیرمومنان در نهج البلاغه می فرماید:« براستى كه جهاد يكى از درهاى بهشت است كه خداوند آن را براى اولياى خاص خود گشوده است. جهاد جامه تقوا و زره استوار خداوند و سپر محكم اوست.»[6]امام زمان نیز مشتاق دیدار سیصد وسیزده مومن جهادی است تا به اتفاق آنها با رمز جهاد،ظهور اتفاق افتد.

 

پی نوشت:

[1] Lifestyle

[2] قرآن کریم،سوره توبه،آیه 20 « الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ »

[3]  سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی 02/04/89  

[4] همان

[5] قرآن کریم،سوره عنکبوت،آیه69« وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»

[6] نهج‏ البلاغه، خطبه‏27-إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه‏ُ لِخاصَّةِ أَوليائِهِ وَهُوَ لِباسُ التَّقوى وَدِرعُ اللّه‏ِ الحَصينَةِ وَجُنَّتُهُ الوَثيقَةُ؛

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین