عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
در پي اظهار نظر برخي از علما درباره عدم وجود مقدس حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام، مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ عصر ما تاكيد كردند تشكيك در اصل وجود مقدس حضرت رقيه عليهاالسلام، نه تنها ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوار ايشان، بلكه ظلم به اهل بيت عليهم السلام است.

عقیق: در پي اظهار نظر برخي از علما درباره عدم وجود مقدس حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام، مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ عصر ما تاكيد كردند تشكيك در اصل وجود مقدس حضرت رقيه عليهاالسلام، نه تنها ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوار ايشان، بلكه ظلم به اهل بيت عليهم السلام است.

از اين رو بر آن شديم تا در اين نوشتار نظرات بزرگان و مراجع عظام تقليد را درباره اين وجود نوراني از نظر بگذرانيم.


آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره)

متن سخنرانى آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) در حرم حضرت رقيه عليهاالسلام در سال 1381 هـ ش:

مزار کنونى حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام در شام، از اول مشهور بوده، گويا حضرت امام حسين عليه السلام نشانى را از خود در شام به يادگارى سپرده است، تا فردا کسانى پيدا نشوند که به انکار اسارت خاندان طهارت عليهم السلام و حوادث آن بپردازند، اين دختر خردسال گواه بزرگى است بر اينکه در ضمن اسيران حتى دختران خردسال نيز بوده اند ، ما ملتزم به اين هستيم که بر دفن حضرت رقيه عليهاالسلام در اين مکان شهرت قائم است، حضرت عليهاالسلام در اين مکان جان سپرده و دفن شده است. ما به زيارتش شتافتيم، و بايد احترام او را پاس داشت.

دفن اين طفل خردسال (حضرت رقيه عليهاالسلام) در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته بر ايشان دارد، آن ستمى که تمام پيامبران از آدم تا خاتم بر آن گريستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسين عليه السلام را بر آدم خواند، از اين رو احترام اين مکان لازم است، به سخنان فاسد گوش فرا ندهيد، و به سخنان باطلى که مى گويند: رقيه عليهاالسلام طفلى خردسال بيش نبود، گوش فرا ندهيد، مگر على اصغر عليه السلام کودک خردسال نيست که در روز قيامت شاهدى خواهد بود، و موجب آمرزش گنهکاران شيعه خواهد شد ان شاء الله تعالى.

بنابراين بر همه واجب است احترام اين مکان (محل دفن حضرت رقيه عليهاالسلام) را داشته باشند، و به سخنان فاسد و بيهوده اى که از گمراهى شياطين است، گوش فرا ندهند و اعتنايى نکنند. ما با زيارت دختر امام حسين عليه السلام (رقيه عليها السلام) به خداوند متعال تقرب مى جوييم، آن دخترى که خود مظلوم بود، و خاندان وى همه مظلوم بودند. (1)


آيت‌الله‌العظمي مکارم شيرازي

شکي نيست که دختر کوچکي از امام حسين‌ عليه السلام در شام از دنيا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلي منسوب به همان دختر است، اما اين که نام آن دختر «رقيه» بوده يا نام ديگري داشته در بين دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد، هر چند معروف اين است که نامش رقيه است. (2)


آيت‌الله‌العظمي نوري همداني

در کتاب‌هايي چون کامل بهائي و نفس‌المهموم و کتاب‌هاي معتبر ديگر دختر خردسالي که برخي نام او را «رقيه» ناميده‌اند و در شام به شهادت مي‌رسد، براي امام حسين‌ عليه السلام ذکر کرده‌اند و اگر کسي براي آن حضرت نذر کند، بايد آن را ادا نمايد و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است. (3)


آيت‌الله‌العظمي مبشّر كاشاني

قال الله تبارك وتعالي : « يريدون ليطفئوا نورالله بافواههم و الله متم نوره و لو كره الكافرون »

هيچ گونه شك و شبهه اي درباره وجود مقدس حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام وجود ندارد و شواهد تاريخي نشان مي دهد كه آن مظلومه بر اثر تحمل رنج ها و مصائبي كه در مسير شام و آن چه در خرابه شام اتفاق افتاد ، در صغر سن از دنيا رفته و در دمشق مدفون شد ، تنها مطلب مورد بحث اين است كه نام مبارك او رقيه بوده يا زينب يا اسم ديگري داشته ، سپس به اسم رقيه مشهور شده؟

و اما اشتهار اسم او به نام رقيه به اين جهت است كه در مدفن اين وجود مقدس و نوراني ، در دمشق ، نام رقيه بنت اميرالمومنين عليهماالسلام نوشته شده كه بديهي است انتساب به "جد اعلي " ، متداول و معمول بوده است پس تشكيك در اصل وجود مقدس آن حضرت جرم و ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوارش ، بلكه ظلم به اهل بيت عليهم السلام است و شبهه پراكنان بدانند كه نور خدا هرگز خاموش نخواهد شد ، بلكه پيوسته بر تزايد و تجليات بيشتر است. (4)


آيت‌الله‌العظمي علوي گرگاني

وجود حضرت رقيه سلام الله عليها از مسلّمات تاريخي است و اگر شبهه اي هم هست در اصل وجود ايشان نيست و بعضي از شبهات در نام مبارک او وجود دارد ولي اين مسئله که دختري از امام حسين عليه السلام در شام مدفون است ، هيچ گونه شک و شبهه اي در آن وجود ندارد و توصيه ما به کساني که اين شبهات را نسبت به معتقدات ديني مردم وارد مي کنند آن است که بدانند هيچ گونه نفعي نخواهند برد و فقط آخرت خود را خراب کرده اند و خود را مورد غضب امام حسين عليه السلام قرار داده اند و لذا خوب است که با اين گونه مسائل خود را درگير ننمايند. (5)


آيت‌الله‌العظمي روحاني

اولا راجع به حضرت رقيه سلام الله عليها اخيرا كتابي نوشته شده است و خيلي خوب اثبات نموده به اين كه حضرت رقيه 3 ساله در خرابه شام از دنيا رفته و قبرش هم در آنجاست و معجزات زيادي هم نقل شده است و ثانيا قاعده اي  در فقه است بنام تسامح در ادله سنن ، مقتضي آن قاعده اين است كه آنچه راجع به اين دختر 3 ساله گفته اند شما هم نقل كنيد و به زيارت او برويد همه اش بر طبق موازين شرع است ، من خودم چند سال قبل براي معالجه به لندن رفتم در برگشت ، لبنان از هواپيما پياده شدم و چند روز در آنجا ماندم كه بروم سوريه براي زيارت آن خانم و الان هم از آن عمل خرسندم. (6)

آيت‌الله‌العظمي مظاهري

همين جا که به عنوان مرقد حضرت رقيه عليها‌السّلام مشهور است ، مرقد اوست و تشکيک کردن يک ظلم است آن هم ظلم به بچه مظلوم امام حسين عليه‌السّلام و همين شهرت راجع به مرقد مطهر حضرت زينب سلام‌الله‌عليها نيز هست و تشکيک در آن ظلم به حضرت زينب سلام‌الله‌عليها است و ظلم به حضرت زينب گناهش خيلي بزرگ است و ما در اين گونه موارد نظير سيادت اشخاص و قبور بزرگان چيزي جز شهرت نداريم و اين شهرت در نظر همه فقها حجت بوده و هست. (7)


حجت الاسلام و المسلمين جاودان

اين فرزند خردسال امام عليه السلام در ماخذ موجود و قديمي اسم ندارد اما داستان شهادت ايشان با اندک تفصيل آمده است و آن را از آن ماخذ براي شما نقل مي کنيم :

در کتاب «کامل بهائي» نوشته حسن بن علي بن محمد بن علي بن حسن طبري، معروف به عماد الدين طبري، در ص 179، ج دوم، چاپ اول، قم، مؤسسه طبع و نشر قم، 1376 شمسي مي گويد:

در کتاب «حاوية در مثالب معاوية» آمده است که زنان خاندان نبوت در حالت اسيري، حال مرداني را که در کربلا شهيد شده بودند، مخفي ميداشتند و به پسران و دختران آنان ميگفتند: پدرتان به سفر رفته و برميگردد. پس از آنکه به دستور يزيد زنان و کودکان اسير را در جوار خانه يزيد جاي دادند، در ميان آنان دخترکي چهار ساله شبي خواب ديد. از خواب بيدار شد و گفت: بابام حسين کجاست؟ همين الآن او را در خواب ديدم و خيلي هم پريشان بود. زنان و کودکان، همه به گريه افتادند. سر و صداي گريه يزيد را از خواب بيدار کرد. يزيد گفت: چه خبر است؟ گفتند: بچه‏اي پدرش را ميخواهد و براي همين زنان و کودکان گريه ميکنند. يزيد دستور داد: سر پدرش را ببريد و در کنار او بگذاريد. مأموران يزيد سر امام حسين را آوردند و در برابر چشمان آن بچه قرار دادند. دختر چهار ساله وقتي نگاهش به آن سر افتاد ترسيد و فريادي برآورد و پس از آن بيمار شد و وفات کرد. (8)

 

پي نوشت:

1) سايت اطلاع رساني آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي.

2) خبرگزاري مرکز مديريت حوزه علميه قم (حوزه نيوز).

3،4،5،6) همان.

7) خبرگزاري هاي لبيک ، فارس ، تابناک (توسط خبرنگار اداره كل فرهنگي سازمان صداوسيما).

8) سايت اطلاع رساني حجة الاسلام و المسلمين جاودان.


منبع: موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج)

کدخبرنگار: 211001

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
مصطفى
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
3
2
با سلام و خسته نباشيد
اين آقاى مبشر كاشانى را از كجا آورده‌ايد و چزو مراجع قرار داده‌ايد؟!
لطفا قدرى بررسى كنيد و هر شخصى را لباس مرجعيتش به تنش نكنيد
ترديد داريد، تماسى به دادگاه ويژه روحانيت بگيريد و بيشتر در مورد او تحقيق كنيد
مدیر پایگاه سلام علیکم
دوست عزیز، منبع خبر موسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) است !
رضا
|
UNITED STATES
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
4
4
برای بعضی مقدس مآب ها متاسفم که باب بیان مسائل علمی و واضح شدن حقایق را با جهل خود بسته اند.
بنا بر مدارک و کتب تاریخ، وجود حضرت رقیه قابل اثبات نیست و هر کس دوست دارد من حاضرم با او مناظره کنم.
تا قرن هشت نامی از رقیه در ماجرای کربلا نیامده تا اینکه ابن طاووس اسم رقیه را در لهوف ذکر میکند، اما ذکر نکرده که او دختر امام حسین ع بوده است.
بنا بر تحقیقات، امام علی و امام حسن دختری بنام رقیه داشتند(الارشاد شیخ مفید) شاید آن رقیه، این بزرگواران بودند.
تا اینکه ملا حسین کاشفی در قرن ده در روضة الشهدا رقیه را دختر امام حسین ذکر می کند و ماجرای خرابه شام و غیره را نقل می کند. تکلیف روضةالشهدا با آن جعلیات زیادش که مشخص است.(مراجعه شود به حماسه حسینی شهید مطهری)
لذا سخن آیت الله خوشوقت کاملا صحیح بود. خواهش می کنم نظر بنده را به صورت کامل ثبت کنید.
محمد تهراني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
12
0
بنده حقیر کتابی نوشته ام و به طور مستند اثبات نموده ام که تمام داستانهای مربوط به حضرت رقیه جعلی و ساخته روضه خوانان قرون أخیر میباشد و تمام ادله ای که مبنی بر اثبات حضرت رقیه ذکر شده است، جواب متقن و شفاف دارد که در آن کتاب آورده ام. مراجع عظام تقلید در تاریخ تخصصی ندارند و در فقه و اصول عمر خود را صرف نموده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
بالاخره رقیه خاتون (سلام الله علیها) از منظر شما "حضرت" بوده است یا نبوده است؟
اگر این حرفا صحیح نیست پس چرا ایشان را حضرت خطاب می کنید؟؟؟
ای خدا ! از دست شما !
مهدي وفايي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
0
2
چه لوزومي دارد كه بااعتقادت مردم بازي ميكنيد!؟
بابا به قرْآن مردم تواحكام واعتقادات خودشان مشكل دارند.وقتي اينهمه مطالب درباره اهل بيت وجود دارد چرا بايد دراصل وجود آنها بحث نمود؟
عبد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
1
0
سلام
من خودم فیلم و دیدم
ایشون کجا صراحتا گفته حضرت رقیه فرزند امام نبوده
ایشون گفتن از هل بیت بودن و به عزاداری برای ایشون مثل سایر شهدا تاکید داشتن
مهدی
|
UNITED STATES
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
2
0
... که درک درست یک مطلب را ندارید
برایتان نگرانم که آه آن پیر سفر کرده دامنتان را بگیرد
ابی ازاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
2
0
سلام من کتاب حماسه ی حسینی را درمورد رقیه (س) خوانده ام وباتوجه به سخنان علما که مورد احترام ماهستند وشهید مطهری ! بایدچه کرد ونظر چه کسی را قبول کرد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
0
2
دراین که حضرت رقیه سلام الله دختر امام حسین می باشند همین کفایت می کند که این همه ،این جریان مشهور است وعلمای بزرگ روضه ی ایشان رابسیار خوانده اند
قاری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
0
4
چراغی را که ایزد بر فروزد هرآنکس پف کند ریشش بسوزد .
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین