عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۴۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
در ادامه دیدارهای جامعه قرآنی با خانواده‌ شهدای قرآنی، این هفته به دیدار خانواده شهید «حسن کوهستانی» رفتیم و شنیدیم از شهیدی که نماز جمعه‌اش ترک نشد و از مادر شهیدی که دعایش در کعبه مستجاب شد.

عقیق: در ادامه دیدار‌های جامعه قرآنی با خانواده‌های شهدای قرآنی این هفته هیئت قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران به دیدار خانواده شهید «حسن کوهستانی» رفتند.

این شهید بزرگوار از معلمان قرآن بوده و به دلیل تقارن با هفته معلم به دیدار خانواده این شهید رفتیم و از آنجا که پدر و مادر این شهید بزرگوار به رحمت خدا رفته‌اند این دیدار در منزل خواهر شهید صورت گرفت.

منزل خواهر شهید در نزدیکی ساختمان خبرگزاری واقع شده است از این رو حوالی ساعت 15 دوان دوان خود را به جمع قرآنیان در منزل خواهر شهید رساندم.

حاضران در این دیدار «بهروز یاریگل» استاد قرآن کریم، «رحیم قربانی» رئیس سازمان قرآن و عترت سپاه «محمد‌رسول‌الله(ص)»، «مصطفی یادگاری» قاری ممتاز قرآن کریم، «هادی صلح‌جو» قاری ممتاز و مجری سیمای قرآن به همراه برخی از فعالان و نخبگان قرآنی بودند که به دیدار خانواده شهید آمده بودند.

شهدا بهترین نمونه‌های تخلق به اخلاق قرآنی هستند

تلاوت «بهرامی» قاری جوان قرآن کریم، آغاز بخش برنامه بود و پس از آن «رحیم قربانی» طی سخنانی شهدا را بهترین نمونه‌های تخلق به اخلاق قرآنی بیان کرد و گفت: جامعه قرآنی در سال‌های اخیر نسبت به نخبگان شهید خود غفلت داشت اما از سال گذشته با تشکیل ستاد یادواره شهدای قرآنی توسط سازمان قرآن و عترت بسیج همه نهاد‌ها برای انجام این کار ارزشمند متحد شدند و یادواره سوره‌های سرخ برگزار شد.

قربانی از شناسایی بیش از 200 شهید قرآنی تهران خبر داد و گفت‌: در ابتدا 23 شهید از 23 ناحیه بسیج شناسایی شدند اما با آغاز کار تعداد شهدای قرآنی شناسایی شده به بیش از 200 شهید افزایش یافت.

شناسایی بیش از 200 شهید قرآنی نشانه غفلت ما از شهداست

پس از قربانی «بهروز یاریگل»، مدرس فنون تلاوت قرآن کریم با اشاره به غفلت جامعه از خانواده‌های شهدا گفت: «امام‌خمینی(ره)» قرآن را کتاب انقلاب نامیدند و همه شهدای ما قرآنی هستند اما شناسایی بیش از 200 شهید قرآنی در استان تهران نشانه غفلت ما نسبت به خانواده‌های شهدا است و امید است با این حرکت بتوانیم ادامه دهنده راه شهدا باشیم.


 

شهیدی که در حال تلاوت قرآن شهید شد

وی شناسایی و معرفی شهدا را امری ضروری دانست و گفت: یکی از شهدای قرآنی به نام شهید‌ «دانش‌بدی» که از شاگردان استاد «موسوی بلده» است در سنگر و هنگام تلاوت قرآن بر اثر اصابت ترکش به حنجره‌اش به شهادت رسید و باید ما با شناسایی و معرفی این شهدا به جامعه این عزیزان را گرامی بداریم.

در این دیدار دو خواهر و یک برادر شهید حضور داشتند که «احمد کوهستانی» برادر شهید به معرفی برادر خود پرداخت و گفت: شهید کوهستانی متولد 1338 هستند، وی در 6 سالگی با پدر و مادر از حوالی اصفهان به تهران مهاجرت کرد و روز‌ها کار می‌کرد و شب‌ها درس می‌خواند.

پدر شهید بنّا بود و برای خانه‌ها حوض می‌ساخت. وی هنگام ساختن حوض همواره با وضو بود و به هیچ وجه از مصالح شبهه‌دار استفاده نمی‌کرد زیرا معتقد بود حوض محل وضو ساختن است و باید حرمت آن را نگه داشت. باید بگویم از چنین پدری فرزند شهیدی بنام «حسن» تربیت شد.

شهید کوهستانی از مبارزان دوران انقلاب بود

این شهید بزرگوار در دوران انقلاب از مبارزان بود و در جلسات قرآن جوانان و نوجوانان را به مبارزه با طاغوت دعوت می‌کرد. البته ساواک وی را تحت نظر داشت و هر‌گاه غریبه‌ای به جلسه می‌آمد فوراً حاضران بحث را تغییر می‌دادند.

شهید کوهستانی مقلّد امام بود و ترسی از فعالیت انقلابی نداشت وی روزی رساله امام را برای صحافی به بازار برد و فرد صحاف از نگرانی آدرس شهید را گرفت و خودش رساله را برای او فرستاد.

تدریس در 7 جلسه قرآن توسط شهید کوهستانی

این شهید بزرگوار در چندین جلسه تدریس می‌کرد و پس از شهادتش متوجه شدیم وی استاد هفت جلسه قرآن کریم بوده است.

در ادامه خواهر شهید که خود حافظ کل قرآن است به بیان اوصاف شهید کوهستانی پرداخت و گفت: همه ما قرآن را از برادرم آموختیم، البته در آن زمان برگزاری جلسه کار دشواری بود و شهید مکان جلسه را مدام تغییر می‌داد.


 

برادرم ما را به نماز اول وقت و نماز جمعه تشویق می‌کرد

برادرم بسیار مهربان بود و همواره ما را به نماز اول وقت تشویق می‌کرد. به یاد ندارم وی نماز جمعه‌ای را نخوانده باشد، حتی در روز‌های جمعه روی پله‌های منزل می‌نشست و آیاتی از سوره جمعه را برای ما تلاوت می‌کرد تا به نماز جمعه برویم.

برادرم پس از پیروزی انقلاب جلسات خود را به مسجد کشاند و در دو نوبت صبح و عصر برای خواهران و برادران قرآن درس می‌داد. وی از مبلغان موفق قرآن بود و در سال 1361 به منظور تبلیغ عازم لبنان شد اما پس از چند‌ماه در حالی که هنوز مأموریتش تمام نشده بود به کشور بازگشت زیرا عقیده داشت جبهه‌ها به ما بیشتر نیاز دارند، پس از آن به جبهه رفت و در سال 1362 به درجه رفیع شهادت نائل شد.

در ادامه، قربانی فراز‌هایی از وصیت‌نامه شهید را برای حاضران قرائت کرد که فراز‌هایی از آن به شرح ذیل است؛

«و سخنی چند با برادران ایمانی‌ام، بدانید که به زودی به من ملحق خواهید شد آنقدر زود که لحظه‌ای بیش نپاید.

هوشیار باشید که وعده خداوند تخلف‌ناپذیر است. من از سر صدق به شما می‌گویم که به خود آیید و غفلت نورزید که مبادا روز قیامت با دست خالی در محضر عدل الهی حاضر شوید زیرا خداوند آنقدر در قرآن کریم درباره حشر و نشر و حساب و کتاب با بندگان خود سخن گفته است که برای صاحب هیچ خردی شک و تردیدی در مورد «یوم‌الدین» باقی نمی‌ماند.

«مالک یوم‌الدین» هم خداوند عزوجل است و کسی در آن اختیاری ندارد و صاحب چیزی نیست و شفاعت هم به اذن خداوند علیم است.

برادران عزیزم من برای نجات شما از خسران، شما را به دو چیز ثقیل و گرانبها که «رسول اکرم(ص)» به آنها سفارش کرده است متذکر می‌شوم که آن دو قرآن و اهل بیت «محمد(ص)» هستند.

تنها در پرتو این دو نعمت گرانمایه الهی است که انسان می‌تواند حق را از باطل و ضلالت را از هدایت تمییز دهد و صراط مستقیم را که راه رسیدن به کمال انسانیت است بپیماید.

عزیزانم آنچنان با قرآن خو بگیرید که با گوشت و پوست شما آمیخته شود و بدانید قرآن شفاعت و شکایت‌کننده‌ای است که در نزد خداوند شفاعت و شکایتش پذیرفته می‌شود.

برادرانم قلب‌های خود را به یکدیگر مهربان کنید و از بغض و کینه نسبت به یکدیگر بپرهیزید. غیبت یکدیگر نکنید و از تهمت زدن به هم دوری کنید. برای خدا بگویید، برای خدا عمل کنید، برای خدا محبت کنید و برای خدا غضب کنید و برای خدا ...»

بازگشت پیکر شهید پس از سال‌ها به میهن

برادر شهید با اشاره به مفقود‌الاثر شدن برادرش گفت: شهید کوهستانی سال‌ها مفقود‌الاثر بود و ما سال‌ها چشم‌به راه وی بودیم، البته هر کس آن زمان از مادرم درباره این موضوع می‌پرسید وی پاسخ می‌داد: خدا به من امانتی داده بود و من هم در راه خدا او را دادم.

مادر شهیدی که آرزویش فوراً برآورده شد

برادر شهید خاطره سفر به حج با مادرش در سال 1373 را برای ما تعریف کرد و گفت: در این سفر مادرم مقابل خانه خدا به من گفت: هر چه از خدا می‌خواهی هم اکنون بگو من هم سه دعا کردم و گفتم: خدایا همسرانی خوب نصیب فرزندانم کن، بیماری به خانواده من راه نده و من را محتاج نکن و همه این آرزو‌ها برآورده شد.


 

مادرم در آن لحظه گفت: خدایا فرزندم را بازگردان و چند روز پس از بازگشت از حج از بنیاد شهید با ما تماس گرفتند که پیکر شهید شما پیدا شده است.

شهید «حسن کوهستانی» در محله خزانه بخارایی تهران پرورش یافت و در سال 1362 در منطقه «پنج‌وین» عراق به درجه رفیع شهادت نائل شد و پیکر او پس از 11 سال در سال 1373 به میهن بازگشت.

زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست

خواهر شهید با پسندیده‌ خواندن کار تجلیل از خانواده‌های شهدا گفت: کار شما در شناسایی و معرفی شهدای قرآنی امری ارزشمند و پسندیده است و به گفته مقام معظم رهبری «زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست» از این رو امیدوارم خدا به شما اجر بسیار دهد زیرا با این حرکت، راه‌گشای نسل جوان هستید.

هر کدام از شما در جبهه فرهنگ یک لشگر هستید و تلاش کنید فرهنگ قرآن را در جامعه گسترش دهید، شهید کوهستانی در جلسات قرآن خود بیش از تلاوت به بیان تفسیر و معانی آیات می‌پرداخت از شما اساتید هم درخواست می‌کنم در کنار آموزش حفظ و تلاوت آموزه‌های قرآن را هم به جوانان آموزش دهید.

حضور شهید را در کنار خود احساس می‌کنیم

خواهر شهید کوهستانی با اشاره به حضور شهید در کنار خانواده گفت: متأسفانه موضوع فرهنگ در کشور بسیار مغفول مانده و جوانان ما مورد هجمه‌های شدید دشمن هستند، چند روز پیش به خاطر امر به معروف مورد اهانت قرار گرفتم و با چشمانی اشک آلود به برادرم گفتم برادر کجایی که دلتنگ تلاوت قرآن تو هستم گویا برادرم صدای من را شنید و شما قاریان که همسنگران وی هستید را به اینجا فرستاد تا برای ما قرآن بخوانید.

 

منبع:فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین