عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
آیت الله مکارم شیرازی:
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اعتکاف در غیر مساجد جامع را نیز صحیح خواند و گفت: در بررسی روایات مشخص می شود که همین اندازه که به صورت مستمر در آن مسجد نماز اقامه شود برای معتکف شدن کفایت می کند.
عقیق: حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار اعضای برگزار کننده جشنواره اعتکاف، با اشاره به این که برخی از علما اعتکاف در غیر مسجد جامع را صحیح نمی دانند، اظهار داشت: در بررسی روایات به این نتیجه رسیدیم که جامعیت مسجد شرط نیست و همین اندازه که به صورت مستمر در آنجا نماز خوانده شود کفایت می کند.

وی با بیان این که هجمه فرهنگی دشمنان در حال حاضر از هر زمانی شدیدتر و قوی‌تر است، گفت: در طول تاریخ بشریت هیچگاه به اندازه حال حاضر ابزارهای گناه در دسترس نبوده است، امروزه با وجود ماهواه‌ها، اینترنت، گوشی‌های همراه، اگر مفسده‌ای در غرب اتفاق افتد به سرعت در شرق نیز انتشار می‌یابد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در تبیین انگیزه دشمنان برای ترویج فساد در میان ملت‌ها، ابراز داشت: هوس‌ بازی نخستین انگیزه مروجان فساد است، اما در کنار آن انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی نیز برای آنها دارای اهمیت است؛ آنها می گویند اگر جامعه‌ای به فساد کشیده شود سیطره بر مردم آن آسان خواهد شد؛ برخی مفاسد مانند تولید و توزیع مواد مخدر افزون بر انگیزه‌های سیاسی برای آنها درآمد دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: ما نباید در مقابل این فعالیت‌ها حالت انفعالی داشته باشیم؛ برخی می گویند ما نسبت به اصلاح وضعیت موجود مأیوس شده‌ایم و با این حرف بار مسؤولیت را  از دوش خود برمی دارند اما ما می گوییم به اندازه‌ای توان داریم باید کار انجام دهیم؛ رسول خدا(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) می فرماید اگر یک نفر به دست تو هدایت شود بهتر است از آن چه که آفتاب بر آن می تابد.

وی افزود: در برابر عوامل فساد باید عوامل بازدارنده را روز به روز تقویت کرد؛ یکی از آن عوامل مسأله اعتکاف است؛ نمازجمعه، نمازجماعت، حج عمره، مجالس عزاداری امام حسین(ع)، زیارت کربلا و ماه مبارک رمضان هر کدام می توانند عامل باز دارنده فساد باشند.

این مرجع تقلید با توجه به این که بیشتر شرکت کنندگان در اعتکاف جوانان هستند، گفت: تقویت و آسان سازی شرایط اعتکاف از این جهت اهمیت دارد که همان افرادی که ممکن است در خط مقدم مفاسد قرار بگیرند و هدف امواج خروشان فساد هستند، در این مراسم معنوی شرکت می کنند؛ باید شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم که امکان توسعه اعتکاف فراهم شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ضمن تجلیل از پرداختن و تقویت بعد علمی اعتکاف، بیان داشت: مطالعه و پژوهش در این زمینه موجب می شود تا بد اندیشان نتوانند با شبهه افکنی موجب تضعیف این مراسم معنوی شوند؛ مسأله اعتکاف در قرآن نیز آمده مطرح شده در حالی که بسیاری از عبادات و مسائل مهم در قرآن نیامده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این که چرا فقه ما کمتر به بحث اعتکاف پرداخته است، گفت: علت آن این است که در گذشته نسبت به این مسأله احساس نیاز نمی شد اما حالا که ما نیاز داریم باید به ابعاد مختلف آن بپردازیم.

 

منبع:رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین