عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۶۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
یک استاد پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه قرآن و احادیث و به طور کلی دین اسلام اصول و ضوابط را برای ما معرفی کرده اند که ما بر اساس آن اصول و ضوابط و احکام و اعتقادات و اخلاقیات و هر چیزی که دین گفته می توانیم آن را اصل قرار دهیم و وضعیت جامعه را بسنجیم و بگوییم که آیا در جامعه اجرا می شود یا نمی شود.
عقیق: حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار، استاد پردیس قم دانشگاه تهران در مورد اینکه اگر بخواهیم آسیب های فرهنگی جامعه را با توسل به قرآن مجید درمان کنیم چه نکات و محورهایی قابل طرح است گفت: آسیب بر اساس یک اصول و معیارهایی است. اینکه برای مثال بی بندوباری و بی حجابی را آسیب بدانیم بر اساس یک ضابطه ای است که اگر این ضابطه عوض شود چه بسا بی بندوباری و بی حجابی آسیب حساب نشود.

 

وی افزود: بنابراین تشخیص آسیب اولا اینکه چه چیزی آسیب است بر اساس ملاک ها و ضوابطی انجام می شود، ثانیا برای اینکه این آسیب ها را برطرف کنیم باز بر اساس، یک سری اصول و ضوابطی باید این کار انجام شود. قرآن و احادیث و به طور کلی دین اسلام آن اصول و ضوابط را برای ما معرفی کرده اند. ما بر اساس آن اصول و ضوابط و احکام و اعتقادات و اخلاقیات و هر چیزی که دین گفته می توانیم آن را اصل قرار دهیم و وضعیت جامعه را بسنجیم و بگوییم که آیا در جامعه اجرا می شود یا نمی شود

 

این محقق و استاد دانشگاه در ادامه سخنانش اظهار داشت: اگر ببینیم که عمل ما با اصول و ضوابط دین منطبق است خب مشکلی وجود ندارد. اگر ببینیم نه ، آن اصول و ضوابط در جامعه در بعضی از رفتارهای اجتماعی ما وجود ندارد بلکه عکسش است آن موقع است که آسیب را تشخیص می دهیم. این نکته اول. بنابراین برای تشخیص آسیب ها باید اصول و ضوابطی داشته باشیم که همه آن را قران و روایات و دین معرفی کرده است.

 

برنجکار تأکید کرد: اما اینکه این آسیب ها را چگونه از بین ببریم و چگونه برنامه ریزی بکنیم اینجا درواقع ما باید خودمان برنامه ریزی و کار کنیم. منتها این کار هم باید بر اساس اصول و ضوابطی انجام شود. مثلا نگاه می کنیم به این اصول و ضوابط که باز از قرآن استنباط می شود. مثلا می بینیم که یکی از راه هایی که قرآن و روایات مطرح کردند برای آسیب زدایی بحث امر به معروف و نهی از منکر است. منتها این مسئله یک ضابطه و اصل است، ما باید این ضابطه و اصل را امروزی و تبیین کنیم. بعد از تبیین آن را به شکل یک دستور العمل امروزی و مشخص و باصطلاح بر اساس قوانینی که باید بر اساس معارف و کتاب و سنت است آماده بکنیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنانش با بیان اینکه بنابراین این ضابطه ای که برای از بین بردن آسیب ها مطرح شده و بقیه ضوابط و اصولی که در قرآن مطرح است گذشته از اینکه ما بر سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هم می توانیم غیر از قرآن مراجعه کنیم تا ازآنها در ارتباط با از بین بردن ناهنجاری ها راه حل ارائه دهند. چنانچه ناهنجاری ها در زمان پیامبر (ص) هم بوده آنها اصول و ضوابط قرآن را با یک روشهایی انجام دادند. ما باید هم از آن اصول و ضوابط قرآن و هم از آن سیره ها و روش هایی که اهل بیت(ع) برای آسیب زدایی و از بین بردن این آسیب ها الگو برداری کنیم

 

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین