عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۴۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۲
جبل‌النور و غار حرا‌ در فاصله ۴۰ شب مانده به مبعث رسول مكرم اسلام (ص) شبي مهتابي و پرنور را تجربه كرد.

عقیق: جبل‌النور و غار حرا همان جايي است كه پيامبر رحمت، پس از روزها اعتكاف و عبادت به بعثت رسيد.

جبل‌النور در ۵ كيلومتري شمال شرقي مسجدالحرام در مكه مكرمه واقع شده و پيامبر (ص) هر سال در ماه مبارك رمضان و برخي روزهاي ديگر سال در غار حرا معتكف مي‌شدند.

۳ ويژگي مهم غار حرا اين است كه اولاً شكافي در انتهاي آن است كه دقيقاً رو به مسجدالحرام است. دوم، موقعيت اين غار به گونه‌اي است كه گرماي سوزان مكه به داخل آن نفوذ نمي‌كند و سوم، داخل غار از ابتداي طلوع آفتاب تا غروب خورشيد، روشن است.

تنها دو كس شاهد اعتكاف و نجواهاي پيامبر (ص) با معبود خويش در داخل غار بوده‌اند؛ اول، امير مومنان، علي (ع) كه در خطبه قاصعه به آن اشاره كرده‌اند و دوم، ام‌المؤمنين، حضرت خديجه كبري (س). روزي جبرئيل امين بر رسول مكرم اسلام (ص) نازل شد و به او گفت: «كسي كه نزد تو مي‌آيد، خديجه است كه با آب و غذا در راه است. هنگامي كه نزد تو آمد، سلام پروردگارت و مرا به او ابلاغ كن

نكته جالب اينجاست كه هم‌اكنون جبل‌النور، كوهي كه غار حرا در آن واقع شده است، پله‌بندي شده و زائران مي‌توانند با رنج و سختي كم‌تري خود را به محل اعتكاف پيامبر (ص) برسانند؛ در حالي كه در صدر اسلام، ام‌المؤمنين، حضرت خديجه (س) از كعبه تا پاي كوه (با فاصله ۵ كيلومتر) را با پاي پياده طي مي‌كردند و سپس اين ارتفاع را با آب و غذا بالا مي‌رفتند تا فداكاري خود را به همسر گرامي‌شان اثبات كنند.









ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین