عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
مراسم گرامیداشت «حمید غبرانژاد» هنرمند فقید خوشنویس و طراح لوگوی سریال امام علی(ع) با نمایش یک روزه آثارش در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

عقیق: همزمان با اولین سالگرد درگذشت «حمید غبرانژاد» مراسم گرامی‌داشت این هنرمند خوشنویس جمعه 29 فروردین ساعت 16 تا 20 در نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

در این مراسم 32 اثر از آثار سیاه مشق، نستعلیق، شکسته و ثلث این هنرمند در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

حمید غبرانژاد 20 بهمن 1338 در تهران دیده به جهان گشود. او همزمان با گذراندن دوره‌های تحصیلی، درس خوشنویسی را نزد استاد محمد احصایی آغاز کرد و دوره‌هایی را نیز با استاد مرتضی عبدالرسولی گذراند. در یادگارهای او که بیشترینش در تابلوهای سیاه‌مشق به‌جا مانده، نشانه‌های درک بی‌همتا از حرکت هر حرف در فضا، همراه با صلابت و نجابت، سلامت و شاعرانگی و زیبایی، به نمایش درآمده است.

این استاد خوشنویسی در طول حیات هنری با پای‌بندی به شیوه قدما و درس اساتید مستقیم خود، اعتقاد بر اصالت خوشنویسی داشت و همواره از نزدیک شدن به شیوه نوآوری پرهیز می‌کرد.

آثار حمید غبرانژاد علاوه بر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در برخی کشورها به نمایش درآمده است از جمله در شکل کتیبه‌نگاری در مسجد سلطان قابوس در عمان یا در قاب تابلوی خوشنویسی معروف به «آبی ختن» در سالن موسسه ایرانشناسی دانشگاه پکن.

غبرانژاد همچنین برای سریال‌های تلویزیونی امام علی(ع)، مستند منطق‌الطیر و روزنامه جامعه و انتشارات کارنامه(نشرکارنامه) لوگو طراحی کرده و رباعی‌های خیام را در کتابی نفیس خوشنویسی کرده و با تذهیب و چاپ فاخر با همکاری کمیسیون ملی یونسکو انتشار داده است. از آثار به چاپ نرسیده او می‌توان به ترکیب بند محتشم کاشانی در رثای امام حسین (ع)  اشاره کرد.

غبرانژاد چندین دوره نیز در هیات داوران جشنواره طراحی بسم‌الله حضور داشته است.

غبرانژاد به موازات خوشنویسی، به هنر معماری داخلی نیز می‌پرداخت و آثار فاخری در این زمینه عرضه کرده از جمله؛ ساخت محراب و بنای مسجد و حسینیه چهارده معصوم شوش همراه با کتیبه نویسی آن و معماری داخلی چند مجتمع مسکونی و شعب برخی از بانک‌ها که در سال‌های مختلف از سوی مجله «معمار» به عنوان پروژه برتر برگزیده شده و نیز معماری رستوران حافظیه در ژنو سوئیس.

اثر گران‌قدر غبرانژاد، کتابت قرآن کریم  به شیوه نستعلیق است که آخرین صفحاتش در آخرین روزهای عمر گرانبار او نوشته شد. دفتر عمر هنرمند در بعدازظهر یازدهم فروردین سال 1392 بسته شد و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت

علاقه‌مندان برای حضور در مراسم گرامی‌داشت این هنرمند می‌توانند جمعه 29 فروردین از ساعت 16 تا 20 به نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند.



منبع:فارس
211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین