عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۷۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۷
جوان باید نحوه تربیتش چه از سوی خانواده یا مراکز تعلیم و تربیت یا اصحاب حکومت و سیاست و یا مناسبات فکری و رفتاری به گونه‌ای باشد که او را وظیفه شناس، درستکار و دارای شرافت اخلاقی و عزّت نفس بار آورد.

عقیق:جوانان فطرتی پاک دارند و پاکی‌ها را می‌پذیرند و به آن جامه عمل می‌پوشانند. پیامبر اسلام(ص) در اوایل دعوت خود، با جوانانی روبه رو شدند که سخنان پاک او را بر فطرت پاک خود نوشتند.

دوران جوانی و نوجوانی فرصتی بسیار ارزشمند و بی بدیل است. متاسفانه در جامعه فعلی برخی از فرصت‌طلبان از استعداد بکر و تازه جوانان سوء استفاده می‌کنند و آنان را به سوی قدرت، ثروت و شهوت سوق می‌دهند؛ اما اسلام با سه مقوله اخلاق، عقاید و احکام، دنیا و آخرت یک جوان را ترسیم نموده و وظایفی را اعم از دنیوی و اخروی برای جوانان و نوجوانان برشمرده است.

پیامبر خدا (ص) فرمودند: شما را به نیکی با جوانان سفارش می‌کنم؛ زیرا نرم‌ترین دل‌ها را دارند. به راستی که خداوند، مرا بشارت‌دهنده و هشداردهنده برانگیخت. جوانان با من پیمان بستند و پیران، با من به مخالفت برخاستند.

حضرت علی(ع)می‌فرمایند: جوانی را قبل از پیری، و سلامتی را قبل از مریضی دریاب.

گذشت از لغزش‏‌های جوانان، یک ضرورت تربیتی به حساب می‏‌آید و نباید حجم انتقادها، با حجم اشتباهات آنان، برابری کند وگرنه این نوع رفتار مشکل آفرین می‌شود. حضرت علی (ع) طبق روایتی می‏‌فرماید: جهالت جوان، توجیه‏‌پذیر و دانشش اندک است.


پی نوشت ها:

شباب قریش: ص ۱ / حکمتنامه جوان: ج1 ص52

محمد تمیمی، غررالحکم و دررالکلم، (قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1366)، ص 340

جهل الشباب معذور و علمه محقور

 منبع:ایسنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین