عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
ریسمانی که انسان را تا عرش الهی به پیش می برد و در انوار الهی مستغرق می نماید . نماز است، گاه شکفتن در نجوای با خدا است ، نماز ، آبشخوری از زلال معنویت و پیوستن به اقیانوسی از مهربانی است.

عقیق: هنگام اذان، بار عامی است که خداوند بر بندگان خود عرضه کرده و همه از فقیر و غنی، زن و مرد به آن دعوت می شوند یا روح و جان خود را با زنگار دنیایی بشویند و با عطر وجود حق معطر کنند.

از ائمه معصومین علیهم السلام در این باره روایات بسیاری نقل شده است  که سه مورد از آن در ذیل نقل می شود:

فضيلت نمازاوّل وقت بر آخر وقت

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَضْلُ الْوَقْتِ الْأَوَّلِ عَلَى الْأَخِيرِ [خَيْرٌ لِلْمُؤْمِنِ]مِنْ وُلْدِهِ وَ مَالِهِ وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ قَالَ الصَّادِقُ ع فَضْلُ الْوَقْتِ الْأَوَّلِ عَلَى الْأَخِيرِ كَفَضْلِ الْآخِرَةِ عَلَى الدُّنْيَا.

امام صادق عليه السّلام فرمود: فضيلت اوّل نماز وقت بر آخر وقت براى مؤمن، نيكوتر از فرزند و دارايى‏اش است. و در حديث ديگرى امام صادق عليه السّلام فرمود: فضيلت نماز اول وقت  بر آخر وقت، همانند برترى آخرت  بر دنياست.

پاداش اقامه نماز در اول وقت

أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى (ع) قَالَ:الصَّلَوَاتُ الْمَفْرُوضَاتُ فِي أَوَّلِ وَقْتِهَا إِذَا أُقِيمَ حُدُودُهَا أَطْيَبُ رِيحاً مِنْ قَضِيبِ الْآسِ حِينَ يُؤْخَذُ مِنْ شَجَرِهِ فِي طِيبِهِ وَ رِيحِهِ وَ طَرَاوَتِهِ فَعَلَيْكُمْ بِالْوَقْتِ الْأَوَّل.

امام كاظم عليه السّلام فرمود: اگر نمازهاى واجب در اوّل وقت با آداب آن به پا داشته شود، خوشبوتر از برگ درخت «مورد»(1) است كه هنگام شادابى و خوشبويى و شكوفايى‏اش از درخت جدا کنند؛ پس نماز را در اول وقت آن به جا آورید.

ویژگی سه گانه نماز گزار

 أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لِلْمُصَلِّي ثَلَاثُ خِصَالٍ إِذَا قَامَ فِي صَلَاتِهِ يَتَنَاثَرُ عَلَيْهِ الْبِرُّ مِنْ أَعْنَانِ السَّمَاءِ إِلَى مَفْرَقِ رَأْسِهِ وَ تَحُفُّ بِهِ الْمَلَائِكَةُ مِنْ قَدَمَيْهِ إِلَى أَعْنَانِ السَّمَاءِ وَ مَلَكٌ يُنَادِي أَيُّهَا الْمُصَلِّي لَوْ تَعْلَمُ مَنْ تُنَاجِي مَا انْفَتَلْتَ.

امام صادق عليه السّلام فرمود: نمازگزار سه ويژگى دارد:

1-چون به نماز ايستد نيكى‏ها از آسمان بر سرش فرو می بارد

2- فرشتگان او را از زير پاهايش تا آسمان در برگيرند

3- فرشته‏اى ندا می کنند: اى نمازگزار! اگر بدانى كه با كه مناجات مى‏كنى، هيچ گاه از او روى برنگردانى و پيوسته نماز می گزارى.

 

پی نوشت:

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص: 36

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین